2616
Sök

V8 Avgassystem

92 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
tjena, ska bygga nytt avgassystem på min malibu 79. Är avgaslimper och dem går ihop till ett rör orginal. Hur ska man göra för att få bäst ljud billigt.  Ska man köra med raka rör eller ska man sätta dit en liten ljuddämpare? eller kapa av så man gör två rör med små ljuddämpare? Någon som kan tipsa lite?smile

2 121 Inlägg
28 november 2010
baksatet skrev:
tjena, ska bygga nytt avgassystem på min malibu 79. Är avgaslimper och dem går ihop till ett rör orginal. Hur ska man göra för att få bäst ljud billigt.  Ska man köra med raka rör eller ska man sätta dit en liten ljuddämpare? eller kapa av så man gör två rör med små ljuddämpare? Någon som kan tipsa lite?smile

du kör hälst en på varje sida med rör å dempare då får du ut riktigta v8 mulret om de är de mulret du vill ha

92 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
aa det är riktiga v8 mulret jag är ute efter. hur groft rör ska man ha 2.5tum? ska man ha nå spec ljuddämpare eller ska man bara ha några små?

2 121 Inlägg
28 november 2010
baksatet skrev:
aa det är riktiga v8 mulret jag är ute efter. hur groft rör ska man ha 2.5tum? ska man ha nå spec ljuddämpare eller ska man bara ha några små?

2,5 räker gott å väll de har jag på min dart å sen två burkar under som är plata å går rakt rör igenom eller runda de är en smak sak men man får ut mer ljud av runda en plata men de gäller på hur rören går i ljuddemparen oxå om de går rakt igenom eller på sidan av varandra.... köpte alla delar på feltema funkar bra för att vara rostfrit

du kolla på mina två filmer jag har har en på min gamla van å capricen med rör på varsin sida
Senast redigerat av Hackev8 (28 november 2010)

92 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
okej, men hur menar du med att gå rakt igenom eller på sidan av varandra

2 121 Inlägg
28 november 2010
baksatet skrev:
okej, men hur menar du med att gå rakt igenom eller på sidan av varandra

du gör om dit avgas så du får båda avgasrören från varje sida av motor så du drar så du har 4 kolvar på varje avgasrör sen ha en ljuddempare som du kan se rakt igenom när du tittar i den om du för stog nu vad jag mena

92 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
Nu förstod jag. tackar för tipsen:)

2 121 Inlägg
28 november 2010
baksatet skrev:
Nu förstod jag. tackar för tipsen:)

de är lungt v8 är livet så hehe har två själv

92 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
Blir det stor skillnad med dubbelpipigt än ett enkelt?

2 409 Inlägg
1 december 2010
En sak som många inte vet om /bryr sig om är detta: Om du vill ha riktigt muller på en v8 ska du "kryssa" avgassystemen under. Det ger riktigt stor skillnad.

Du drar ner avgas från grenrör på båda sidorna under bilen, sedan vid växenlådan skall rören gå ihop och korsa varandra så det bildar ett X. Detta ger ett sjukt mycket bättre muller på en v8, det var en del trimmare på goa 70talet som höll på med detta (vet ej vad som händer effektmässigt dock)
Senast redigerat av Nybergrobin (1 december 2010)

92 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
okej:) är det någon som har gjort ett sådant och filmat och spelat in ljudet?Skulle vara kul och höra hur ljudet blir:D

orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
2 december 2010
dubbelt rakt 2" är de enda rätta på en v8=)

hellre pallbocks kung än trailer queen

92 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
ska man ha 2tums rörP?P

orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
3 december 2010
klart du ska:)

hellre pallbocks kung än trailer queen

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
3 december 2010
Nybergrobin skrev:
En sak som många inte vet om /bryr sig om är detta: Om du vill ha riktigt muller på en v8 ska du "kryssa" avgassystemen under. Det ger riktigt stor skillnad.

Du drar ner avgas från grenrör på båda sidorna under bilen, sedan vid växenlådan skall rören gå ihop och korsa varandra så det bildar ett X. Detta ger ett sjukt mycket bättre muller på en v8, det var en del trimmare på goa 70talet som höll på med detta (vet ej vad som händer effektmässigt dock)

Det ska ge bättre effekt om rören går ihop. En luffarlösning om man inte orkar göra X är att göra ett H

Rock'n Roll

198 Inlägg
3 december 2010
Orkar/hinner inte översätta:

X-pipes are used in dual systems to increase the velocity of the gas flow to encourage scavenging of the exhaust gases. The actual crossing and merging of the gas flow also increases torque across the rev range. This type of system was pioneered for use in race cars. It is now becoming popular in modern muscle cars, especially those with I.R.S. as the tailshaft does not move up and down with the movement of the car.

Other benefits of an "X" pipe is that they strengthen the system and also help to quieten the exhaust.

Källa: http://www.surefloexhaust.com.au/xpipe.htm

1332 - Överjävlig

2 121 Inlägg
3 december 2010
de är som vissa säger här ska du ha både bra ljud & ha kraft då ska du köra med x å 2,5tums rör sen välja bra ljuddempare för sätter du på för små rör som dom andra säger då får du inge kraft i flödet bara prata med europas bästa Amerikanarverkstad Auto Tec i Västerås men kör de de är bästa isåfal om du ska ha en pigg v8

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
3 december 2010
Om du inte nu har trimmat till över 450hk eller duktigt portade toppar och stor volym på motorn så är det 2.5 tum och X-pipe.

Sitter själv med bara dubbelt 3tums och två dämpare, låter ändå rätt mys.

Senast redigerat av Rinnegan (3 december 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

92 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
blir det bättre muller med små rör 2 tum än att ha 2,5 eller större?tongue motorn som jag ska bygga rör till är en orginal 350

19 Inlägg
4 december 2010
Nej det blir dovare med större. Kör bara dubbla 2,5" med varsin liten ljuddämpare så blire gött muller.
Eller så köper du ett x-pipe kit färdigt från summit + 2 flowmaster dämpare och dunkar på sen blire musik smile

2001 Audi S4 Svart

Sök