4033
Sök

Planing av topp, VOLVO 631topp

KARLSSON
123 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
hej hej

jag har en Volvo B230K motor (Tyvärr) jag ska byta toppacking och plana toppen. Toppen heter 1000631 tror jag

är de någon som vet hur mycket man kan plana utan att de blir problem???? är de som en vanlig 530 topp, någon som vet????hmm

hör gärna av er med tipps

ha de göttans

hejs

1 168 Inlägg
2 december 2010
dumt svar kanske, men plana den bara ytterst lite så du får bort packningsrester o plus liiiiiiite till bara. om den är rak och inte sne då. antar att du vill plana några mm så du får mer komp o mer krydda ?

699 Inlägg
2 december 2010
Den toppen tjänar du inget på att plana då förbränningsrummet är i kolven.. Vill du ha högre kompressionsförhållande får du byta kolvarna...

Bilgalen elektriker :)

KARLSSON
123 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
okok tack så mycket. då plarar jag bara av lite. nja jag ska byta motor i framtiden så byta kolvar å grejer ska jag inte göra. motorn ska kanske bara gå i 2 sommrar till

612 Inlägg
2 december 2010
TROR att det står max 0,5mm planing för alla toppar i den motorfamiljen i Hayneshandböckerna. Men jag vet inte om man ska lita för mycket på det, när det idag är allmänt känt att Pintokamremmen som är en kugg kortare bör användas om man planar mer än 2,5mm...

KARLSSON
123 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
ajemän, jag har planat toppar på 2,5mm några gånger och de har gått fin fint. jag ska bara ta ca 1 till 1,5mm på min topp. de räcker länge

Sök