2793
Sök

Tvärnita framför mig =/

1 749 Inlägg
19 december 2010
Man ska inte köra fortare än vad väglaget tillåter, samt att man ska kunna stanna för ett plötsligt hinder utan fara för andra.
Hastigheten som står på skyltarna anger max hastighet, och betyder inte att man ska hålla exempelvis 80.

Om någon "äldre" förare kör lite långsammare än en 18-20 åring så kan det betyda att han som har många års rutin inser att det inte bör vara högre hastighet än den han kör?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 363 Inlägg
19 december 2010
low_and_loud skrev:
många äldre och folk i almännhet skulle verkligen behöva uppdatera sina kunskaper om halkörning.
eftersom dom har totalat noll koll på var gränserna går för att forfarande kuna framvöra sina fordon på ett säkert sätt,då väljer dom att sega sig fram i 60 km, i kurvorna kan tom gå ännu saktare.

detta gör mig jäkligt irriterad då jag själv kan ligga 90-100 utan problem,tack vare dessa slöhögar med bristande körkunskaper kommer man ofta för sent till jobbet.

Dom som ligger i 60 i kurvorna som du beskriver kanske klarar sig kvar på vägen tack vare det och det är väl bättre än att tro att man är nån jävla kung på vägen för det är då olyckorna händer.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 363 Inlägg
19 december 2010
patrikke skrev:
Man ska inte köra fortare än vad väglaget tillåter, samt att man ska kunna stanna för ett plötsligt hinder utan fara för andra.
Hastigheten som står på skyltarna anger max hastighet, och betyder inte att man ska hålla exempelvis 80.

Om någon "äldre" förare kör lite långsammare än en 18-20 åring så kan det betyda att han som har många års rutin inser att det inte bör vara högre hastighet än den han kör?

Applåder för dig, bra skrivet!

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

killercow
19 december 2010
Alla med rutin inser att man kanske ska köra lite saktare på vintern och hålla bra avstånd. även på bra saltade, sandade och plogade vägar kan det finnas hala fläckar. 10km/h långsammare körning kan vara livsavgörande vid sladd. tänk på de istället för att bli irriterad av att nån ligger 80 på 90 väg.

volvoraggare
4 776 Inlägg
19 december 2010
minns än gång då jag var nära på att åka av vägen i en kurva jag höll lite för fort me tanke på väglaget plötsligt så släpper bakändan på bilen.ja detta vara en toyota corolla dårå så jag tänkte nu är det kört men jag lyckades hålla bilen kvar på vägen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

low_and_loud
19 december 2010
Vettemannen skrev:
low_and_loud skrev:
många äldre och folk i almännhet skulle verkligen behöva uppdatera sina kunskaper om halkörning.
eftersom dom har totalat noll koll på var gränserna går för att forfarande kuna framvöra sina fordon på ett säkert sätt,då väljer dom att sega sig fram i 60 km, i kurvorna kan tom gå ännu saktare.

detta gör mig jäkligt irriterad då jag själv kan ligga 90-100 utan problem,tack vare dessa slöhögar med bristande körkunskaper kommer man ofta för sent till jobbet.

Dom som ligger i 60 i kurvorna som du beskriver kanske klarar sig kvar på vägen tack vare det och det är väl bättre än att tro att man är nån jävla kung på vägen för det är då olyckorna händer.

/Benny

snacka om att du har fördomar mot folk du inte ens känner!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 363 Inlägg
19 december 2010
low_and_loud skrev:
Vettemannen skrev:
low_and_loud skrev:

/Benny

Det är inte frågan om fördomar utan jag vill framhålla att det finns dom som tar det lugnt när det behövs och kör därefter. Det är lite som en skrev tidigare.....bara för att det står 80 på skylten måste man inte köra 80!

/Benny

Min youtubekanal!

low_and_loud
19 december 2010
Vettemannen skrev:
low_and_loud skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Det är inte frågan om fördomar utan jag vill framhålla att det finns dom som tar det lugnt när det behövs och kör därefter. Det är lite som en skrev tidigare.....bara för att det står 80 på skylten måste man inte köra 80!

/Benny

skippa då "jävla kung" om du nu inte har fördomar,javisst jag ligger också i 60 om det inte är plogat o 1 deci med snö men inte som många gör ligger o segar i 60 på renskrapad asfalt för att dom är snåla och inte köper bra vinterdäck.

volvolover
667 Inlägg
19 december 2010
patrikke skrev:

om man ska hinna stanna för ett plötsligt hinder på vägen så får man köra bra mkt saktare en 20 km/h under den hastigheten som gäller på vägen. visst finns de mer chans att man hinner väja men nja, knappt, möjligtvis om man har tur?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

138 Inlägg
19 december 2010
hahaha en lite lusstig sak va att när jag skulle testa min morfars traktors tophastighet så körde det en gammal gubbe med en rätt skruttig 740 om mig i ca 50 när jag kanse körde i runt 40, han hadde blicken rakt fram vad jag såg så han kolla inte på traktorn/mig, märkte att han körde väldigt tätt intill mig, kollade lite snabbt på vägen och sen på 740 vars lack hadde en jätte repa på sig. Traktorns utstickande främre skärm hadde gjort en enorm repa tvärs över 740 sida, jag höll på att köra av vägen så mycke jag skrattade xD

Självmord är det enda alternativet.

3 259 Inlägg
19 december 2010
AcesHigh666 skrev:
Den sista idioten är inte född än...

Jag tycker att iaf 50% av folket som kör på vägarna borde inte har körkort alls. Antingen ligger man 20km/h under hastigheten och har ändå ingen koll på sin bil, eller så leker man hobby polis, eller så kör man som en idiot. Enligt vad jag har sett så är det runt häften av alla som kör på vägarna som sköter sig hyfsat.

Tar vi bort den hälften som inte kan köra, eller borde köra bil. Så skulle vi kunna minska olyckorna med säkert 80%.

Så jäkla sant som det är skrivet! Lär ut ordentligt hur man hanterar en bil när man tar körkort så slipper folk ligga i dikena på raksträckorna....

När första snön kom så var jag påväg in till jobbet, 5cm nysnö på vägen och oplogat, alltså 10ggr bättre grepp än dagen innan då det inte var nån snö alls och bara minusgrader med isbelagd vägbana! Hamnar bakom en lång kö med en idiot längst fram som ligger mellan 20-30km/h på 90 väg!! Totalt helt j*vla oförsvarsbart!  Kan man inte hantera en bil på en 5 meter bred väg med 5cm snö på i mer än 30km/h ska man fanimej inte ens få ha tillstånd till att köra barnvagn! Vad slutade detta med då? Jo bilkön på 5-10st bilar bakom denna puckskalle gjorde ju till slut "inte så säkra omkörningar" på rad för att kunna komma om... klockan var 06.40 så antar att väldigt många hade lite brått till jobbet...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 319 Inlägg
19 december 2010
En sak man får tänka på är att de flesta bilister inte har något intresse alls i att köra bil, de vill bara ta sig från A till B. Om man inte har ett intresse av det man gör, gör man det sämre.

_----------'

volvolover
667 Inlägg
19 december 2010
sleepyoh skrev:
En sak man får tänka på är att de flesta bilister inte har något intresse alls i att köra bil, de vill bara ta sig från A till B. Om man inte har ett intresse av det man gör, gör man det sämre.

mycket bra val av ord!

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

2 038 Inlägg
19 december 2010
sleepyoh skrev:

tyvärr för sant. samma personer som slår upp dörrar, kör på parkerade bilar, repar andra bilar och allt som dom kan klämma fram är ett "oops"...

3 259 Inlägg
19 december 2010
sleepyoh skrev:

Stämmer bra det! Men man tycker ju att det borde ligga i dom flestas intresse att kunna hantera en bil i en svår trafiksituation oavsett om man har golf eller bilar som hobby, speciellt när det ibland handlar om liv och död!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Forummoderator
18 306 Inlägg
19 december 2010
Turbomotor skrev:
sleepyoh skrev:

mycket bra val av ord!

Absolut! Ta min exfru som exempel: Hon vill inte köra bil. När vi bodde ihop körde jag alltid under nära 10 års tid. Fram och tillbaks till jobbet fick hon ju ta sig själv som tur var... Varje vinter sa jag till henne att "leka lite" med bilen för oftast så var det en annan än vintern innan sen fick hon en egen I30 CRDI. Men inte fan. Tänk om jag kör i diket var svaret. Jovisst! Sa jag! Det är just det! Om du sladdar lite när tillfälle ges så vet du hur bilen reagerar! Fast de sista åren hade ju vi bilar med ESP och då är det ju lättare.

Motsatsen: Min ex-svärfar på 60 bast kör som en biltjuv och har alltid gjort. Ryckiga rattutslag i kombination med hög hastighet gör att han både kört av, voltat, blivit av med kortet och frontat... Tror ni han lär sig? Nix. Har sagt till ungarna att om han så mycket som kör 1 km/h för fort så säg att ni skvallrar för pappa... Man är ju rädd om kidsen. Lustigt nog verkar inte han vara det. Märkligt beteende! Vet inte hur många som räddat honom genom åren vid omkörning i kurva osv.

Sen har vi mig. Tror inte jag är nån stjärna på bilkörning men gillar det och har kört taxi i mina dagar. Så ligger jag inte i diket heller. Ta det vackert. Om det inte är fri väg. Hehe... Gjorde en 360 med Mersan häromdagen. Skulle leka lite på en parkering och visst lärde jag mig vad gränsen gick! Kul va det med!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
19 december 2010
low_and_loud skrev:
Vettemannen skrev:
low_and_loud skrev:

/Benny

skippa då "jävla kung" om du nu inte har fördomar,javisst jag ligger också i 60 om det inte är plogat o 1 deci med snö men inte som många gör ligger o segar i 60 på renskrapad asfalt för att dom är snåla och inte köper bra vinterdäck.

Nu var du ju go. De är du som har fördomarna om folk.

Renskrap asfalt är oftast mer förrädisk än en snöbelagd väg. Är de några minus så kan du kallt räkna med blixthalkan.

Och de har inte ett skit med vinterdäcken att göra, de har alltid med föraren att göra. Om en kass förare kör med de allra bästa däcken som finns så är fortfarande chansen stor att den ryker ner i ett dike.

Forummoderator
18 306 Inlägg
19 december 2010
tkd_rille skrev:
low_and_loud skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Nu var du ju go. De är du som har fördomarna om folk.

Renskrap asfalt är oftast mer förrädisk än en snöbelagd väg. Är de några minus så kan du kallt räkna med blixthalkan.

Och de har inte ett skit med vinterdäcken att göra, de har alltid med föraren att göra. Om en kass förare kör med de allra bästa däcken som finns så är fortfarande chansen stor att den ryker ner i ett dike.

Innan lagen om vinterdäck kom till vinter 99/00 körde jag alltid med sommartofflor på. Gick hur bra som helst i 8 år. Fast var nog lite nervös kvällen den 16 nov 1995 när jag körde hem 8 mil i snöstormen som lamslog västkusten totalt. För Er som kommer ihåg... 75 kilo saltsäckar i Mersan gjorde gott. Hastighet efter grepp skulle jag säga. Inte väglag...

PS. Mersan går fint i 90-100 på motorvägen trots snö i mängder. Men avståndet får ju ökas ordentligt till bil framför så klart!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
19 december 2010
Ni som är så rädda för snön. Testa att gå ur spåren som finns på vägarna och kör där det är lite snö.

På E45 an häromkring så är de just 2st spår och i spåren är de blankis på asfalten. På sidan av de spåren är de snö/skrovligare is. Jag har iaf bättre fäste där och lägger mig just där när jag ska accelerera upp till den hastighet som JAG känner att jag klarar av.

Ligger oftast runt 80km/h på 90 och 100 väg nu. Vill inte köra snabbare heller då jag vet att däckena på min bil inte är i toppskick. Även fast jag vet hur man häver en sladd så är de inte samma som att sladda självmant. En oförberedd sladd kan vara svår att häva. Speciellt i dessa spår som finns på vägarna. De hugger och jävlas.

Använd sunt förnuft och stressa inte. Vill ju inte läsa om dödsolyckorna nu i jul MEN det är bara att inse, De kommer och de beror troligtvis på stress och att man överskattar sin körförmåga/väglaget.

// EN 20-åring med 4 års erfarenhet som lärt sig en del i trafiken, både den hårda vägen (självförvållat) och sett såna man känner dö/skada sig svårt pga massa DUMMA småsaker.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

5 198 Inlägg
19 december 2010
dom som dundrar på är ofta folk med 4-hjulsdrift,nya vinterdäck,antispinn,abs och allt vad det heter för då är det samma sak som sommar väg.. men troligen ligger dom med största sannolikhet i diket.

Sök