aha_100 skrev:
För nåt år sedan låg jag med efter en 2+1 väg med en tom trailer. Tung lastbil och trailer bakom, 17 meter.
Jag hade en kompis med mig i lastbilen, framför oss låg det en helt oskyldig Nissan.
Vi kom ikapp en svår transport med följebil bakom, följebilen tyckte det var en dålig ide att köra om efter 2+1 vägen så den lägger sig i vänsterfilen och blockerar Nissanbilen och mig bakom nissabbilen som båda ville förbi.
Jag blev irriterad på detta beteende då jag tydligt kunde se att det var gott om plats, inga problem att komma om.
Tände då helyset, det fick följebilen att se rött och som då ställer sig på bromsen! TUR för nissanbilen framför mig att jag inte hade någon last på!!
Vid full broms hade jag en marginal på 2dm till nissanbilens baklucka.
Hur tänker man när man gör sådär? En fullstor lastbil med stort älgstaket över hela fronten vs personbil?
En oskyldig personbil dessutom.
Nissanbilen framför svängde av rätt ut på väggrenen efter inbromsningen och stannade. Jag förstår det, jag hade nog behövt stanna och lugna ner mig ett tag efter en sån incident också.
Vad som hade hänt ifall jag inte kunnat bromsa var alltså att jag hade ändra tryckt ihop nissanbilen för att sedan sula in den i följebilens bak, alt sulat iväg den ut i skogen.
Mitt älgstaket hade troligtvis blivit krokigt.
Har länge suttit och funderat på vad följebilen var ute efter, inte kommit på något bra för honom som skulle kunna hänt.