Bmw vs Alfa Romeo

anhest
8 december 2010 · 94 Inlägg

Har en liten fråga och undrar vad ni tycker.

Jag har en bmw 320i e46 och min polare har en alfa romeo gtv 2.0, det jag undrar är vilken bil ni tror drar vilken, vi har försökt att köra men det är mycket snö nu så man får inte grepp... Slänger upp en video sen när det blir finare raceförhållanden. Tacksam för alla svar!

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
Alka0512
8 december 2010 · 474 Inlägg

På vad? Bara rakt fram eller är det lite svängar och så med? Lite svårt att gissa utan att veta sånt..

BMW 540 e34 (1994)
Producenten
8 december 2010 · 10 Inlägg

Dumma frågor får dumma svar . Vi vet inget om nån av bilarna. Alfan är ju gammal och lätt med relativt kvick motor iaf upp till 100 ,BMWn är mkt tyngre och har sedan bra ork ända upp till 200

anhest
8 december 2010 · 94 Inlägg

Alka0512 skrev:
På vad? Bara rakt fram eller är det lite svängar och så med? Lite svårt att gissa utan att veta sånt..

Glömde det, förlåt! Men det jag menar är rakt fram alltså.

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
anhest
8 december 2010 · 94 Inlägg

Producenten skrev:
Dumma frågor får dumma svar . Vi vet inget om nån av bilarna. Alfan är ju gammal och lätt med relativt kvick motor iaf upp till 100 ,BMWn är mkt tyngre och har sedan bra ork ända upp till 200

Bara så du vet är bmw 10 kg lättare än alfan, så din teori stämmer riktigt inte

Bmw en 99a, rak sexa på 149 hk!

Alfan är en 02 Twinspark på 155hk..

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
steifan DR!FTT3KN!K3R
8 december 2010 · 10 427 Inlägg

http://www.zeperfs.com/ har en massa uppgifter om bilars prestanda från tester.
Fransk sida men finns engelsk översättning uppe till höger (dvs lilla lilla flaggan wink)

Tyvärr fanns inget på 320i E46 med 150hk sexan, men E36 med samma motor mot GTV 2,0TS:
http://www.zeperfs.com/en/duel568-23.htm <- faktaduell cool

Verkar gå väldigt lika.

320i E46 med den nyare 2,2l 170hk-sexan är dock snabbare än GTV 2,0TS:
http://www.zeperfs.com/en/duel85-23.htm

anhest
8 december 2010 · 94 Inlägg

steifan skrev:
http://www.zeperfs.com/ har en massa uppgifter om bilars prestanda från tester.
Fransk sida men finns engelsk översättning uppe till höger (dvs lilla lilla flaggan wink)

Tyvärr fanns inget på 320i E46 med 150hk sexan, men E36 med samma motor mot GTV 2,0TS:
http://www.zeperfs.com/en/duel568-23.htm <- faktaduell cool

Verkar gå väldigt lika.

320i E46 med den nyare 2,2l 170hk-sexan är dock snabbare än GTV 2,0TS:
http://www.zeperfs.com/en/duel85-23.htm

Tack, tråkigt att dom inte har med e46ans 150hk motor.
Ser ut att bli jämt!

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
cheffer
8 december 2010 · 1 422 Inlägg

Det är samma motor i din e46 som i sena e36or så dessa 150hästar gör samma jobb. Går rätt lika alltså så ingen större skam att dom inte har 150hp versionen av 320 e46.

Alfan är väl aningen piggare tror jag faktiskt men det beror ju också på hur bilarna är skött, ta och mät till sommaren smile

offtopic: Rquired kommer väl få något hjärnsläpp nu när han ser den här tråden, alfa och bmw i samma tråd lol

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
M103
8 december 2010 · 1 570 Inlägg

Jag tror Alfan kommer vinna rätt överlägset men blir intressant att se. Lycka till! smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
8 december 2010 · 8 744 Inlägg

Handlar nog mer om förare än om bil i det här läget, den som kan sin bil bäst kommer vara snabbast då effekten och vikten är såpass lika.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
cheffer
8 december 2010 · 1 422 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Handlar nog mer om förare än om bil i det här läget, den som kan sin bil bäst kommer vara snabbast då effekten och vikten är såpass lika.

Det ligger ju sanning i det men effekten ur motorn är lite högre hos alfan samt att drivlineförlusterna är lite lägre så tror nog den drar det längsta strået.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
anhest
8 december 2010 · 94 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Handlar nog mer om förare än om bil i det här läget, den som kan sin bil bäst kommer vara snabbast då effekten och vikten är såpass lika.

Men om vi utgår från att båda har samma kunskap och kör likadant.

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
anhest
8 december 2010 · 94 Inlägg

Det ligger ju sanning i det men effekten ur motorn är lite högre hos alfan samt att drivlineförlusterna är lite lägre så tror nog den drar det längsta strået.

Men vad jag har hört, så får man ut mer av en bakhjulsdriven än en framhjulsdriven bil, dock vet jag inte om detta är sant då jag inte har undersökt det.

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
Mr_F1
8 december 2010 · 7 Inlägg

Skönt att ha folket på min sida, men som sagt det återstår att vänta in sommaren för att se hur de går!

Batta
8 december 2010 · 1 353 Inlägg

anhest skrev:

Det ligger ju sanning i det men effekten ur motorn är lite högre hos alfan samt att drivlineförlusterna är lite lägre så tror nog den drar det längsta strået.

Men vad jag har hört, så får man ut mer av en bakhjulsdriven än en framhjulsdriven bil, dock vet jag inte om detta är sant då jag inte har undersökt det.

Snarare tvärtom, på en framhjulsdriven bil försvinner det mindre hästar på vägen ut mot hjulen än hos en bakhjulsdriven.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
anhest
8 december 2010 · 94 Inlägg

Snarare tvärtom, på en framhjulsdriven bil försvinner det mindre hästar på vägen ut mot hjulen än hos en bakhjulsdriven.

tack för ditt svar!

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
8 december 2010 · 3 404 Inlägg

anhest skrev:

ChriZtoffer skrev:
Handlar nog mer om förare än om bil i det här läget, den som kan sin bil bäst kommer vara snabbast då effekten och vikten är såpass lika.

Men om vi utgår från att båda har samma kunskap och kör likadant.

Inte kört någon av dom men jag skulle satt 10spänn på att Alfan vinner förutsatt att ni inte tabbar er

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
anhest
8 december 2010 · 94 Inlägg

Inte kört någon av dom men jag skulle satt 10spänn på att Alfan vinner förutsatt att ni inte tabbar er

Haha men kom igen nu, kan det inte komma några bmw fantaster?

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
Rquired Allmänt envis
8 december 2010 · 12 512 Inlägg

Har väl egentligen inget med vad man föredrar för märke att göra? wink

Alfan är starkare, har lägre drivlineförlust och väger sannolikt mindre i praktiken. Sätt inte för mycket tillit till fabrikssiffrorna, de stämmer i bästa fall på en fullständigt snikutrustad bil och så är det nästan oavsett märke. Alfa GTV har inte samma långa utrustningslista som Bmw E46, chansen är stor att din bil väger mer.

Hade det varit torrt hade din bil däremot fått ner effekten enklast, även i snö eller halka bör den ha en fördel då en bakhjulsdriven bil "trycker ner" drivhjulen medan en FWD lyfter dem. Kör ni i det här vädret är det däremot en enkel match, den bil med bäst däck vinner och den behöver inte vara en stor skillnad på däcken för att det skall bli en stor skillnad i praktiken.

Om vi går tillbaka till torrt underlag; Alfa är dock duktiga på att få ner effekten i backen, och 155hp har drivlinan inga större svårigheter att få ner i backen så skillnaden i vilken ände bilarna driver bör inte påverka resultatet här. Sedan är det bara att erkänna att 2.0TS är en fruktansvärt pigg och härligt motor, jag tror du tagit dig vatten över huvudet här. smile

Senast redigerat av Rquired (8 december 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Producenten
9 december 2010 · 10 Inlägg

anhest skrev:

Producenten skrev:
Dumma frågor får dumma svar . Vi vet inget om nån av bilarna. Alfan är ju gammal och lätt med relativt kvick motor iaf upp till 100 ,BMWn är mkt tyngre och har sedan bra ork ända upp till 200

Bara så du vet är bmw 10 kg lättare än alfan, så din teori stämmer riktigt inte

Bmw en 99a, rak sexa på 149 hk!

Alfan är en 02 Twinspark på 155hk..

Ok , trodde det var en äldre Alfa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang