Vilken bil strular minst

Navkapsel
12 januari 2011 · 4 637 Inlägg

jsson skrev:
Hur framförs en toyota corolla txe?
Den smygkörs upp till 90-120 håller jämn hastighet inga hastiga växlingar osv
Kör en volvo 940 på samma sätt och du har en evighetsmaskin.....
för majoriteten av alla som kör corolla osv är äldre eller yngre utan fortåkar begär
rätta mig gärna om jag har fel?

Mvh Anders

Du har rätt 940 är en bil som får jobba mer i snitt, allt från husvagnsfammiljejer till låtsasrallyförare och trots det är 940 nästan lika högt placerad som Corolla som borde vara en av de bialr som har det lugnast och sköts bäst tack vara andrahandsvärdet. för att inte tala om vilka mil en 940 har rullat i snitt jämfört med japanerna.

Ska förövrigt titta på massa Toyotor idag bara för att jämföra, en bilhandlare några mil här ifrån har många intressanta, söker främst Mercedes men ska kolla även på annat. smile Bra bil att pendla i tror jag... inget köp än dock.

Senast redigerat av EmilHammarlund (12 januari 2011)

Tyskenracing BE*CE
12 januari 2011 · 419 Inlägg

min v70r åker jag 20mil om dan me o den bara rullar på, visst man får väll byta slitage delar då o då men det gör man väll på alla bilar eller

och audi 80 1.8(B3 dock) e enligt min mening en slitvarg, så hårt som min fick gå når jag hade den så e det ett under att motor o låda fortfarande va det bästa på bilen fast allt annat rasslar osv

så jag lägger min röst på volvo 850 el audi 80 1.8 alt 2.0


MVH Tysken

Volvo R racing
Navkapsel
12 januari 2011 · 4 637 Inlägg

Tyskenracing skrev:
min v70r åker jag 20mil om dan me
MVH Tysken

Min 30 år gamla Volvo rullar runt 300 mil i månaden under sommarhalvåret. Har nog kört 5000 mil sedan köp. Lite slitagegrejer bytte, det mesta beror nog på tidigare ägare. Gamla Volvos kvalitet är inte skitsnack, vet massor exempel. smile
Bilen håller sig fin med, lungt tarfikerad väg. Enda jobbiga är ett tag efter att de lagt på mer av det värdelösa materialet oljegrus.

Senast redigerat av EmilHammarlund (12 januari 2011)

Knugcab
12 januari 2011 · 5 111 Inlägg

Rquired skrev:

Bergkuist skrev:
bilar som håller= Toyota
Bilar som kostar pengar= annat
Bilar som är tråkiga=Toyota
Bilar som är roliga=andra

bara å välja! smile
( tar ej in Supra,celica,soarer) i tanken utan brukisar!

Varken Toyota eller Lexus är direkt felfria de heller, håller eventuellt lite bättre men är det värt det i och med att många av dem är så mycket tråkigare?

Fast jag vet inte jag, är ju inte direkt så att Vectra, Audi 80 eller Volvo 850/x40 är sådant som bilentusiaster faller i trance över heller. Känns lika könlösa som vilken Toyota som helst...i mina ögon då. Och då är det väl lika bra att köpa Toyotan om driftsäkerheten är bäst.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Martink666
12 januari 2011 · 58 Inlägg

Volvo 850 helt klart mest bil för pengarna. Och om du ska ha en bil som strular lite så är de Toyotan du ska ha. Kollar man 850 som ligger på blocket finns de många somn rullat riktigt lång så det är inte någon dålig bil.

Min V70 GLT har gått riktigt hårt när ja haft den. Köpte den i sommras då hade den gått 27500 mil och nu 30000. Bytt drivknutar på pga hård körning och damaskerna va av. Bromsskivor och belägg är också nytt och det räknar ja som en slitage sak. Motor mässigt har det aldrig vart något strul, en bränslepump som nyligen lagt av troligtvis för ja blandat med etanol. Ska även nämnas att oljebyte eller tändstiftsbyte inte heller varit gjort de senaste 4000 milen och de kommer göras nu! Tror du kan få en riktigt skaplig 850 för 15000 som går länge. Men Toyotan är nog överlägsen när de gäller hållbarhet.

//Martin

Stefan Varberg Supraman
12 januari 2011 · 2 300 Inlägg

Japanare krånglar minst.
Kanske inte dom roligaste med driftsäkerhet kan nog ingen slå dom.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 januari 2011 · 10 427 Inlägg

..största nackdelen är väl att japanare rostar lite mer än nödvändigt wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
CruiZin Hemlös
12 januari 2011 · 321 Inlägg

VOLVO 850, WHAT? big_smile 850 är ju skrot tongue Lätt bland dom vanligaste bilarna vi fick in att reparera på gymnasiet.

Som många andra säger, Toyota ligger bra högt upp i hållbara bilar i alla fall.

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
Rallykrille
12 januari 2011 · 33 Inlägg

Nyare japanska bilar rostar inte mer än nån annan bil..
volvo  s40/v40 rostade ju bort efter två år..
Mercedes rostade bort i nederkant av dörrar..
Så att japanska bilar rostar mer är bara skitsnack

Rquired Allmänt envis
12 januari 2011 · 12 512 Inlägg

Toyotamartin skrev:
@ Rquired

Skulle inte säga att en Lexus LS600 är mindre avancerad än en Mercedes A-klass eller BMW 1 serie. Sen att Toyota inte bygger säkra bilar är också fel! smile Och deras driftsäkerhet tyder ju på att det är välbyggda bilar? Sen skulle ja aldrig kunna tänka mej att en Mercedes A-klass skulle vara en speciellt rolig bil, den ser inte precis ut att vara de heller. tongue

http://www.youtube.com/watch?v=s1erJ1eVmLo

Kan hålla med om att vissa modeller är tråkiga. Lite synd att de inte tar in lite andra modeller som finns i övriga länder.

//Martin

Nej det fokuserade på utrustning och inte själva hybrid-drivlinan och så vidare, rotar du djupt i utrustningslistan för tyska småbilar finns där farthållare med radar, navigation, Head-up display och så vidare. I många fall samma saker som en Lexus Executive kan ståta med, kollar du på LS konkurrenter 7-serie, S-klass med flera har tex. bakkameran 6-7 vyer att välja mellan, klimatanläggningen minst fyra zoner och så vidare i all oändlighet. Visserligen är det också enklare att köpa en Lexus (Finns tre fasta utrustningssteg i princip där det första är "snik") än att drunkna i utrustningslistan till en tysk bil.

A-klass är en småbil och sådana är svåra att göra tråkiga men visst det är verkligen ingen höjdare att köra, men det finns mer än "körglädje". A-klass har en spännande form och konstruktion och mycket utrustning samt bra materialval (W168 facelift eller W169). Samtidigt har den sedan början varit som en stor bil att köra när det gäller stabilitet och komfort, det var Mercedes triumfkort som sedan drunknade i eftermälet från älgtestet. Köper du en (större, men trängre) Yaris tex. är det verkligen som en småbil att köra i jämförelse.

Man kan jämföra med vilken bil man vill, men jag skulle aldrig välja en Kia över en Toyota just på grund av driftsäkerheten i den senare. Men jämfört med en Volvo, Audi, Bmw eller liknande så tycker jag inte driftsäkerheten är så mycket bättre att det väger upp en mindre sofistikerad bil i övrigt. För tyvärr är det så att jag upplever till och med KIA mfl. som bättre byggda än Toyota.

Observera att "bättre byggd" endast syftar på upplevd kvalité, att Toyota´s grejer håller är inget att diskutera utan det är att de känns spinkiga jag syftar på! smile

Senast redigerat av Rquired (12 januari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ibanezman Skåning
12 januari 2011 · 739 Inlägg

Rallykrille skrev:
Nyare japanska bilar rostar inte mer än nån annan bil..
volvo  s40/v40 rostade ju bort efter två år..
Mercedes rostade bort i nederkant av dörrar..
Så att japanska bilar rostar mer är bara skitsnack

Det beror ju på vilka märken det gäller cool

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 januari 2011 · 10 427 Inlägg

Rallykrille skrev:
Nyare japanska bilar rostar inte mer än nån annan bil..
volvo  s40/v40 rostade ju bort efter två år..
Mercedes rostade bort i nederkant av dörrar..
Så att japanska bilar rostar mer är bara skitsnack

Bortsett från att de nästan alltid får sämre betyg* på rostskydd än övriga bilar menar du?
*Rostskyddsbedömning av Rostskyddsmetoder AB genom Vi Bilägare.

Bara att kolla här:
http://www.vibilagare.se/test/rost

Finns inte många japanska bilar som presterar en 4:a utan det är överlag 2:or i rostskyddsbetyg.

Tom Kia och Hyundai verkar ha bättre rostskydd på de senaste bilarna än de japanska wink

Martink666
12 januari 2011 · 58 Inlägg

Rostskyddet kanske är dåligt! men det betyder inte att de rostar. Hur ofta har ni sett en ny rostig Toyota jämfört med en Mercedes eller Volvo eller kanske en Saab? Bättre plåt skulle ja säga att de är i Toyota iaf nu än de andra märkena ja nämde. Har sett väldigt många rostiga Volvo V70N, S40, V40.. Saab 9-5.. Många Mercedes bilar..

//Martin

partyvan
12 januari 2011 · 1 071 Inlägg

Ta bussen det strular minst:P

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
Germax
12 januari 2011 · 12 086 Inlägg

Toyotan ..men hur kul är den då? tongue

Senast redigerat av JapMax (12 januari 2011)

Aero T16
12 januari 2011 · 1 327 Inlägg

Här finns rostbetyg av många bilmodeller:

http://www.ba-rostskydd.se/rostbetyg_lista.php?rost=3

Rille0
12 januari 2011 · 2 021 Inlägg

Toyotamartin skrev:
Rostskyddet kanske är dåligt! men det betyder inte att de rostar. Hur ofta har ni sett en ny rostig Toyota jämfört med en Mercedes eller Volvo eller kanske en Saab? Bättre plåt skulle ja säga att de är i Toyota iaf nu än de andra märkena ja nämde. Har sett väldigt många rostiga Volvo V70N, S40, V40.. Saab 9-5.. Många Mercedes bilar..

//Martin

haha, du har aldrig hört talas om mazda6? eller nissan almera?
Rostburkar är bara förnamnet.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Hybriden
12 januari 2011 · 677 Inlägg

Rquired > jag misstolkade ditt inlägg men jag håller med dig i det mesta du säger, båda har tydligen bra erfarenheter fast av olika märken! smile

Dock tycker jag inte man kan kalla Toyota för stenålders bil, tex IQ har 12 krockuddar? har jag för mig är inte 100. Toyota har satsat allt på driftsäkerhet och personsäkerhet som tyvärr dragit ner komfort,sport,körkänsla. Toyotas 4hjulsdrivna bilar har ett av de mest avancerade systemet med bla låsning av båda diffarna.

Toyota spelar inte i samma klass som BMW i varken pris eller lyx. Lexus lirar mer i prestige klassen med BMW, Mercedes ,Infinity osv.

Lexus IS-F är ett rymdskepp enligt Jeremy clarksson medan M3 är en stenåldersbil. Teknik är inte bara bra! El fel kommer titt som tätt.



skanepiraten skrev:
Är det inte Subaru som har mest fel fria bilar av alla? Eller ljuger dom i reklamen?

De har nöjdast bilägare vilket är förståndigt!
Prisvärda, snygga, fri service 3 år , boxer motor , 4x4

Joakim-S Hobby Fotograf
12 januari 2011 · 650 Inlägg

Toyotamartin skrev:
Rostskyddet kanske är dåligt! men det betyder inte att de rostar. Hur ofta har ni sett en ny rostig Toyota jämfört med en Mercedes eller Volvo eller kanske en Saab? Bättre plåt skulle ja säga att de är i Toyota iaf nu än de andra märkena ja nämde. Har sett väldigt många rostiga Volvo V70N, S40, V40.. Saab 9-5.. Många Mercedes bilar..

//Martin

Nu skämtar du va? Mercedes har ju erkännt dåligt rostskydd med Volvo och Saab? Nja skulle inte tro det..

MG e-HS (2021)
Martink666
12 januari 2011 · 58 Inlägg

ProXem skrev:

Toyotamartin skrev:
Rostskyddet kanske är dåligt! men det betyder inte att de rostar. Hur ofta har ni sett en ny rostig Toyota jämfört med en Mercedes eller Volvo eller kanske en Saab? Bättre plåt skulle ja säga att de är i Toyota iaf nu än de andra märkena ja nämde. Har sett väldigt många rostiga Volvo V70N, S40, V40.. Saab 9-5.. Många Mercedes bilar..

//Martin

Nu skämtar du va? Mercedes har ju erkännt dåligt rostskydd med Volvo och Saab? Nja skulle inte tro det..

Säger inte att rostskyddet är dåligt. Säger att jag sett flertalet nya rostiga Volvo och Saab men aldrig en Toyota. Rostskyddet är inte allt.

//Martin

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang