Vilken bil strular minst

Navkapsel
12 januari 2011 · 4 637 Inlägg

steifan skrev:
..största nackdelen är väl att japanare rostar lite mer än nödvändigt wink

Jo, äldre. Men ser aldrig en rostig Avensis 97- eller Corolla 98-. Som mest minimalt med ytrost på bakluckan på kobimodellen av Corollan ifall den är misskött...
V70 verkar klara sig bra.
Saab 9-5 rostar. Samma sak med S/V40.

Senast redigerat av EmilHammarlund (12 januari 2011)

pnorberg
12 januari 2011 ·

EmilHammarlund skrev:

steifan skrev:
..största nackdelen är väl att japanare rostar lite mer än nödvändigt wink

Jo, äldre. Men ser aldrig en rostig Avensis 97- eller Corolla 98-. Som mest minimalt med ytrost på bakluckan på kobimodellen av Corollan ifall den är misskött...

Nu när du säger det, har som inte tänkt så mycket på det men kan inte komma på någon Toyota som är något nyare ha rost.

Navkapsel
12 januari 2011 · 4 637 Inlägg

Bergkuist skrev:
att bilarna är tråkiga och gubbiga eller what ever skiter jag i.

Beror på personlig smak och motor med.
Jag fann mer körglädje i en Corolla 1,6 -99 än i en BMW 1,6 -95...

Navkapsel
12 januari 2011 · 4 637 Inlägg

Har precis varit och kollat på en massa Toyotor. Avensis 97-02 är tråkigt anonym men känns lite rejäl och påkostad. Corolla 98-01 vill typ ha lika mkt bensin (beroende på motor) men lite mer personlig, trevligare att sitta i ändå men lite dötrist om den har ljusgrå plast i sig. Men vill man ha en Toyota som sticker ut finns Camry 1997 och framåt. Känns dessutom som att sitta något riktigt lyxåk. Bra pris på dem med. smile

Senast redigerat av EmilHammarlund (13 januari 2011)

Rquired Allmänt envis
12 januari 2011 · 12 512 Inlägg

Bergkuist skrev:
Rquired > jag misstolkade ditt inlägg men jag håller med dig i det mesta du säger, båda har tydligen bra erfarenheter fast av olika märken! smile

Dock tycker jag inte man kan kalla Toyota för stenålders bil, tex IQ har 12 krockuddar? har jag för mig är inte 100. Toyota har satsat allt på driftsäkerhet och personsäkerhet som tyvärr dragit ner komfort,sport,körkänsla. Toyotas 4hjulsdrivna bilar har ett av de mest avancerade systemet med bla låsning av båda diffarna.

Toyota spelar inte i samma klass som BMW i varken pris eller lyx. Lexus lirar mer i prestige klassen med BMW, Mercedes ,Infinity osv.

Lexus IS-F är ett rymdskepp enligt Jeremy clarksson medan M3 är en stenåldersbil. Teknik är inte bara bra! El fel kommer titt som tätt.



skanepiraten skrev:
Är det inte Subaru som har mest fel fria bilar av alla? Eller ljuger dom i reklamen?

De har nöjdast bilägare vilket är förståndigt!
Prisvärda, snygga, fri service 3 år , boxer motor , 4x4

Bra att vi kunde reda ut ett missförstånd, nu försöker vi oss på ett till! Jag menar inte att Toyota är stenålders eller osäkra, bara lite efter konkurrenterna. Om du jämför Volvo´s radar med full autobroms, Bmw´s (Och Mercedes) omfattande arbete med kameror som identifierar och varnar och ja det finns tusen exempel till med Toyota förstår du vad jag menar. Detsamma gäller antisladdsystem, idag kan man köra löjligt fort och smidigt i en Bmw, Volvo etc. och känna sig som ett proffs tack vare att antisladdsystemet håller en på vägen. Nu bör man förstås inte köra på det viset men du förstår min princip, systemen jobbar med föraren och för att hålla bilen i rörelse.

Toyotas system reagerar fortfarande med hårda ingrepp som nästan stannar upp bilen samt en ilsket lysande orange lampa och en skrikande summer, föraren har ingen kontroll över bilen tills datorn bestämt att det är säkert igen. Körde min mosters Lexus RX nyligen och den är nästan otäck, systemet går in och tar över kontrollen redan i farter där man som förare upplever att det inte behövs överhuvudtaget. Systemen jobbar alltså över förarens huvud och efter parollen "Fara, stanna bilen" på samma sätt som de gjorde när antisladdsystemet blev standard i Mercedes A-klass 1998. 

Vilket som är säkrast tycker jag är självklart, inte nog med att det system som jobbar med föraren är mer kapabelt att hålla bilen på vägen; Det upplevs också av föraren och medtrafikanter som smidigare. Tänk på det om du ligger bakom en bil som plötsligt understyr och bromsas upp, det är inte förarens fel i en del fall. wink

Så åter igen, jag menar inte att Toyota är dåliga eller osäkra utan bara... inte i samma klass.

Jag trodde jag skrev det i inlägget ovan men raderade kanske just den biten, Lexus IS är dock en väldigt fin och kompetent vagn. Jag har inte kört en F, men vanliga modellen en del och den upplever jag som bekväm, sportig och fräsch. De enda sakerna jag ogillade var väl studsig fjädring för att vara en Lexus och en växellåda som växlade mer än godkänt ryckigt i vissa (extrem)fall.

Men rymdskepp jämfört med M3, i vilket läge sa han det? För en modern M3 E9x med M-drive och DKG-lådan är verkligen en rymdskepp, sedan kan jag förstå att manuell låda upplevs gammalmodigt men en sådan är inte ett måste i M3 längre. smile

Sedan är teknik som du nämner inte enbart bra, men det är just de extra fel som ny teknik (Oavsett elektronik eller mekanisk) riskerar att ge som jag tycker det är värt att leva med. För teknik är i alla fall i mina ögon helt underbart när det fungerar, vilket det oftast faktiskt gör. smile

Senast redigerat av Rquired (12 januari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
NSS207
12 januari 2011 · 515 Inlägg

hahah vad är det för fråga, beror också helt klart på hur du sköter den

§9 Annonsering gäller även signaturen!
caromania Forummoderator
12 januari 2011 · 9 296 Inlägg

Jag är så trött på allt skitsnack om hur fina, bra och välutrustade gamla tyska bilar är och hur plastiga, och tråkiga japanska bilar är. Men I've got news for you: HALLÅ: UPPROP: JAG TILLKALLAR UPPMÄRKSAMHET:
Asiater har inte muffen på tvären. Nu vet ni det även om detta kom som en chock för många! "Kassaskåpskänsla" och alla andra ord som farfar använde tycker jag börjar kännas mossiga. Minst sagt.

För 15.000 kronor får man inte mycket bil kan man tycka. Nej det beror på vad man eftersträvar. En gammal järnhäst med teknik från förra sekelskiftet som just fyllt 20 år får man ju definitivt. Och där har vi den berömda körglädjen? Som en tysk Wehrmachtsoldat traskar den på i rakt led. Med känsla "klacken i backen, ögat i nacken" o hela fillefjonkan. Kul blir det ju att tanka ialla fall. Och styrkan, spjutspetstekniken.... Vrooom!

Eller så får man en 10-12 år gammal bil med AC, airbags, cd-stereo, skinnklädsel, fjärrstyrt larm, elhissar fram och bak, elspeglar, elsollucka etc etc etc etc. På köpet håller den bevisligen bättre och är säkrare. <--ja just så skrev jag. Den är säkrare.

Men det är lätt att tycka att andra ska spendera sina pengar på det man uppfattar som bäst för att... Ja det undrar jag varför ibland. Man kan ju tänka lite längre än lutningen på C-stolpen när man rekommenderar bilar, fastän man inte betalar själv.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
12 januari 2011 ·

caromania skrev:
Jag är så trött på allt skitsnack om hur fina, bra och välutrustade gamla tyska bilar är och hur plastiga, och tråkiga japanska bilar är. Men I've got news for you: HALLÅ: UPPROP: JAG TILLKALLAR UPPMÄRKSAMHET:
Asiater har inte muffen på tvären. Nu vet ni det även om detta kom som en chock för många! "Kassaskåpskänsla" och alla andra ord som farfar använde tycker jag börjar kännas mossiga. Minst sagt.

För 15.000 kronor får man inte mycket bil kan man tycka. Nej det beror på vad man eftersträvar. En gammal järnhäst med teknik från förra sekelskiftet som just fyllt 20 år får man ju definitivt. Och där har vi den berömda körglädjen? Som en tysk Wehrmachtsoldat traskar den på i rakt led. Med känsla "klacken i backen, ögat i nacken" o hela fillefjonkan. Kul blir det ju att tanka ialla fall. Och styrkan, spjutspetstekniken.... Vrooom!

Eller så får man en 10-12 år gammal bil med AC, airbags, cd-stereo, skinnklädsel, fjärrstyrt larm, elhissar fram och bak, elspeglar, elsollucka etc etc etc etc. På köpet håller den bevisligen bättre och är säkrare. <--ja just så skrev jag. Den är säkrare.

Men det är lätt att tycka att andra ska spendera sina pengar på det man uppfattar som bäst för att... Ja det undrar jag varför ibland. Man kan ju tänka lite längre än lutningen på C-stolpen när man rekommenderar bilar, fastän man inte betalar själv.

Snyggt, ett av dom bäst skrivna inläggen på G.org jag läst.
Väl sammanfattat, det är den minst strulande bilen utav dem TS listat det handlar om..
Finns inget att tillägga i denna tråd nu anser jag.

IceEyes Varningar: För många..
12 januari 2011 · 2 552 Inlägg

caromania skrev:
Jag är så trött på allt skitsnack om hur fina, bra och välutrustade gamla tyska bilar är och hur plastiga, och tråkiga japanska bilar är. Men I've got news for you: HALLÅ: UPPROP: JAG TILLKALLAR UPPMÄRKSAMHET:
Asiater har inte muffen på tvären. Nu vet ni det även om detta kom som en chock för många! "Kassaskåpskänsla" och alla andra ord som farfar använde tycker jag börjar kännas mossiga. Minst sagt.

För 15.000 kronor får man inte mycket bil kan man tycka. Nej det beror på vad man eftersträvar. En gammal järnhäst med teknik från förra sekelskiftet som just fyllt 20 år får man ju definitivt. Och där har vi den berömda körglädjen? Som en tysk Wehrmachtsoldat traskar den på i rakt led. Med känsla "klacken i backen, ögat i nacken" o hela fillefjonkan. Kul blir det ju att tanka ialla fall. Och styrkan, spjutspetstekniken.... Vrooom!

Eller så får man en 10-12 år gammal bil med AC, airbags, cd-stereo, skinnklädsel, fjärrstyrt larm, elhissar fram och bak, elspeglar, elsollucka etc etc etc etc. På köpet håller den bevisligen bättre och är säkrare. <--ja just så skrev jag. Den är säkrare.

Men det är lätt att tycka att andra ska spendera sina pengar på det man uppfattar som bäst för att... Ja det undrar jag varför ibland. Man kan ju tänka lite längre än lutningen på C-stolpen när man rekommenderar bilar, fastän man inte betalar själv.

Påståendet om att tyska bilar är "top of the line" när det handlar kvalitetskänsla, utrustning osv får du ta med en nypa salt.

En del anser säkert att det förhåller sig på det viset men innebär inte att det är en universal sanning, utan vissa individers egna uppfattningar. Personligen håller jag inte alls med. Jag har suttit i ett antal modeller från Toyota, Honda och Volvo som enligt mig har minst lika vass kvalitetskänsla som premiumtyskarna, och i vissa fall även bättre.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Rquired Allmänt envis
12 januari 2011 · 12 512 Inlägg

caromania skrev:
Jag är så trött på allt skitsnack om hur fina, bra och välutrustade gamla tyska bilar är och hur plastiga, och tråkiga japanska bilar är. Men I've got news for you: HALLÅ: UPPROP: JAG TILLKALLAR UPPMÄRKSAMHET:
Asiater har inte muffen på tvären. Nu vet ni det även om detta kom som en chock för många! "Kassaskåpskänsla" och alla andra ord som farfar använde tycker jag börjar kännas mossiga. Minst sagt.

För 15.000 kronor får man inte mycket bil kan man tycka. Nej det beror på vad man eftersträvar. En gammal järnhäst med teknik från förra sekelskiftet som just fyllt 20 år får man ju definitivt. Och där har vi den berömda körglädjen? Som en tysk Wehrmachtsoldat traskar den på i rakt led. Med känsla "klacken i backen, ögat i nacken" o hela fillefjonkan. Kul blir det ju att tanka ialla fall. Och styrkan, spjutspetstekniken.... Vrooom!

Eller så får man en 10-12 år gammal bil med AC, airbags, cd-stereo, skinnklädsel, fjärrstyrt larm, elhissar fram och bak, elspeglar, elsollucka etc etc etc etc. På köpet håller den bevisligen bättre och är säkrare. <--ja just så skrev jag. Den är säkrare.

Men det är lätt att tycka att andra ska spendera sina pengar på det man uppfattar som bäst för att... Ja det undrar jag varför ibland. Man kan ju tänka lite längre än lutningen på C-stolpen när man rekommenderar bilar, fastän man inte betalar själv.

Hänger inte riktigt med i svängarna och tycker hela inläggets slutsats är fel, det är löjligt att hävda att användare på Garaget.org rekommenderar andra bilar än de är beredda att betala för när de flesta rekommenderar bilar de äger, har ägt eller som är snarlika den bil de äger.

Sedan är som sagt den stora skillnaden att rätt 20år gamla Wehrmachtsoldat har allt det du nämner, plus mycket annat matnyttigt som tex. antispinnsystem och är i många fall minst lika säker.

Vad får man i den tio år gamla bilen? Jo känslan av att ekonomiavdelningen hade allt för mycket att säga till om och en hälften så gammal bil att skryta om. Det sista känns dock inte korrekt i praktiken, eftersom många svenskar har noll koll på bilar och verkar tro att gamla prestigebilar fortfarande är värda en kvarts miljon 20år senare. Jag tror inte det är särskilt ofta det missförståndet händer om man kör en Toyota Corolla...

Sedan får vi inte glömma driftsäkerheten, jo visst istället för att köra den till verkstaden får du en dag extra över per år jämfört med om du kört en tysk eller svensk bil. Synd bara att du inte får någon glädje av det eftersom du inte vill tillbringa en minut i onödan i ditt tråkiga transportmedel...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Navkapsel
12 januari 2011 · 4 637 Inlägg

Rquired skrev:
många svenskar har noll koll på bilar och verkar tro att gamla prestigebilar fortfarande är värda en kvarts miljon 20år senare...

Så rätt! Har väl skrivit detta förut men var lite inne på BMW ett tag. (En gammal BMW 316 E36.)
Reaktionen från folk var att BMW är dyra i inköp, svårmekade, dyra att äga, tar mycket bensin, dyra delar, går sönder hel tiden...
Påståendena kom från folk som bl a kör nyare Saab och Volvo. smile

Senast redigerat av EmilHammarlund (12 januari 2011)

Rquired Allmänt envis
12 januari 2011 · 12 512 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Rquired skrev:
många svenskar har noll koll på bilar och verkar tro att gamla prestigebilar fortfarande är värda en kvarts miljon 20år senare...

Så rätt! Har väl skrivit detta förut men var lite inne på BMW ett tag. (En gammal BMW 316 E36.)
Reaktionen från folk var att BMW är dyra i inköp, svårmekade, dyra att äga, tar mycket bensin, dyra delar, går sönder hel tiden...
Påståendena kom från folk som bl a kör nyare Saab och Volvo. smile

Jo och mycket av det är enkelt att motbevisa, men värst är dem som inte har någon koll på värdet. Den minst realistiska gissningen på min 328i är nämligen just 250.000:-, jag svarade med glimten i ögat att för dem pengarna ställer jag den på din uppfart inslagen i presentpapper men vinken gick inte hem. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Navkapsel
12 januari 2011 · 4 637 Inlägg

Rquired skrev:

EmilHammarlund skrev:

Rquired skrev:
många svenskar har noll koll på bilar och verkar tro att gamla prestigebilar fortfarande är värda en kvarts miljon 20år senare...

Så rätt! Har väl skrivit detta förut men var lite inne på BMW ett tag. (En gammal BMW 316 E36.)
Reaktionen från folk var att BMW är dyra i inköp, svårmekade, dyra att äga, tar mycket bensin, dyra delar, går sönder hel tiden...
Påståendena kom från folk som bl a kör nyare Saab och Volvo. smile

Jo och mycket av det är enkelt att motbevisa, men värst är dem som inte har någon koll på värdet. Den minst realistiska gissningen på min 328i är nämligen just 250.000:-, jag svarade med glimten i ögat att för dem pengarna ställer jag den på din uppfart inslagen i presentpapper men vinken gick inte hem. smile

lol Den vinken var bra!

Pedaal
12 januari 2011 · 601 Inlägg

Kan på rak arm säga att den bilen som strular minst är den som man köper och sedan bara ställer i ett garage.

Senast redigerat av Pedaal (12 januari 2011)

Ibanezman Skåning
12 januari 2011 · 739 Inlägg

Rille0 skrev:

Toyotamartin skrev:
Rostskyddet kanske är dåligt! men det betyder inte att de rostar. Hur ofta har ni sett en ny rostig Toyota jämfört med en Mercedes eller Volvo eller kanske en Saab? Bättre plåt skulle ja säga att de är i Toyota iaf nu än de andra märkena ja nämde. Har sett väldigt många rostiga Volvo V70N, S40, V40.. Saab 9-5.. Många Mercedes bilar..

//Martin

haha, du har aldrig hört talas om mazda6? eller nissan almera?
Rostburkar är bara förnamnet.

Nu snackar vi äkta crap smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
zovix Maskinbefäl
12 januari 2011 · 1 038 Inlägg

Egentligen är det intressant att hur svårt/lätt det är att skruva bilen är en faktor för bilköpet eftersom merparten lämnar bort jobbet, antingen vitt till någon verkstad eller svart till nisse runt hörnet.

Du skiter väl egentligen i om det tar 3,5 eller 5 timmar att byta en koppling då den förmodligen inte kommer att rasa undertiden du kör med din brukis med 98½ hk?

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Navkapsel
12 januari 2011 · 4 637 Inlägg

zovix skrev:
Egentligen är det intressant att hur svårt/lätt det är att skruva bilen är en faktor för bilköpet eftersom merparten lämnar bort jobbet, antingen vitt till någon verkstad eller svart till nisse runt hörnet.

Du skiter väl egentligen i om det tar 3,5 eller 5 timmar att byta en koppling då den förmodligen inte kommer att rasa undertiden du kör med din brukis med 98½ hk?

Mvh Magnus

En lättmekad bil är enklare och billigare att lämna till svartnisse så visst är det en fördel. och startar inte bilen en morgon är det lättare att be grannen om hjälp eller försöka hitta felet själv om bilen är lättmekad...
Och kopplingar kan behövas bytas även på svaga bilar.

zovix Maskinbefäl
12 januari 2011 · 1 038 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

zovix skrev:
Egentligen är det intressant att hur svårt/lätt det är att skruva bilen är en faktor för bilköpet eftersom merparten lämnar bort jobbet, antingen vitt till någon verkstad eller svart till nisse runt hörnet.

Du skiter väl egentligen i om det tar 3,5 eller 5 timmar att byta en koppling då den förmodligen inte kommer att rasa undertiden du kör med din brukis med 98½ hk?

Mvh Magnus

En lättmekad bil är enklare och billigare att lämna till svartnisse så visst är det en fördel. och startar inte bilen en morgon är det lättare att be grannen om hjälp eller försöka hitta felet själv om bilen är lättmekad...
Och kopplingar kan behövas bytas även på svaga bilar.

Jo men det beror ju på hur man kör eller hur bilen är körd. Har hört om folk som fått byta koppling var 1500mil. Det visar sig oftast vara äldre som reglerar hastigheten på bilen med vänsterpedalen...

Visst finns det bilar som är riktigt dyra att serva, men oftast är det också de som går trevligast...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Marticus Meldem
13 januari 2011 · 917 Inlägg

sånnahär "vilken bil är bäst"-trådar kommer aldrig sluta väl för TS. i.o.m att 99% av folket som svarar rekommenderar bilar de själva äger eller har ägt. rätt logiskt iofs för det man själv använder är ju bäst, ellerhur wink

Till TS: Jag tror att det viktigaste är att hitta en bil med bra rykte hos besiktningen och verkstäder, sedan hitta den bilen i toppskick och köpa den.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
DoT Häst
13 januari 2011 · 1 099 Inlägg

Min.
Min bil strular minst. Men den är inte till salu så ni kan lägga ner DIRRRRR.

Än är inte den sista idioten född..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang