Rquired
Allmänt envis
12 januari 2011
· 12 512 Inlägg
Bergkuist skrev:
Rquired > jag misstolkade ditt inlägg men jag håller med dig i det mesta du säger, båda har tydligen bra erfarenheter fast av olika märken!
Dock tycker jag inte man kan kalla Toyota för stenålders bil, tex IQ har 12 krockuddar? har jag för mig är inte 100. Toyota har satsat allt på driftsäkerhet och personsäkerhet som tyvärr dragit ner komfort,sport,körkänsla. Toyotas 4hjulsdrivna bilar har ett av de mest avancerade systemet med bla låsning av båda diffarna.
Toyota spelar inte i samma klass som BMW i varken pris eller lyx. Lexus lirar mer i prestige klassen med BMW, Mercedes ,Infinity osv.
Lexus IS-F är ett rymdskepp enligt Jeremy clarksson medan M3 är en stenåldersbil. Teknik är inte bara bra! El fel kommer titt som tätt.
skanepiraten skrev:
Är det inte Subaru som har mest fel fria bilar av alla? Eller ljuger dom i reklamen?
De har nöjdast bilägare vilket är förståndigt!
Prisvärda, snygga, fri service 3 år , boxer motor , 4x4
Bra att vi kunde reda ut ett missförstånd, nu försöker vi oss på ett till! Jag menar inte att Toyota är stenålders eller osäkra, bara lite efter konkurrenterna. Om du jämför Volvo´s radar med full autobroms, Bmw´s (Och Mercedes) omfattande arbete med kameror som identifierar och varnar och ja det finns tusen exempel till med Toyota förstår du vad jag menar. Detsamma gäller antisladdsystem, idag kan man köra löjligt fort och smidigt i en Bmw, Volvo etc. och känna sig som ett proffs tack vare att antisladdsystemet håller en på vägen. Nu bör man förstås inte köra på det viset men du förstår min princip, systemen jobbar med föraren och för att hålla bilen i rörelse.
Toyotas system reagerar fortfarande med hårda ingrepp som nästan stannar upp bilen samt en ilsket lysande orange lampa och en skrikande summer, föraren har ingen kontroll över bilen tills datorn bestämt att det är säkert igen. Körde min mosters Lexus RX nyligen och den är nästan otäck, systemet går in och tar över kontrollen redan i farter där man som förare upplever att det inte behövs överhuvudtaget. Systemen jobbar alltså över förarens huvud och efter parollen "Fara, stanna bilen" på samma sätt som de gjorde när antisladdsystemet blev standard i Mercedes A-klass 1998.
Vilket som är säkrast tycker jag är självklart, inte nog med att det system som jobbar med föraren är mer kapabelt att hålla bilen på vägen; Det upplevs också av föraren och medtrafikanter som smidigare. Tänk på det om du ligger bakom en bil som plötsligt understyr och bromsas upp, det är inte förarens fel i en del fall.
Så åter igen, jag menar inte att Toyota är dåliga eller osäkra utan bara... inte i samma klass.
Jag trodde jag skrev det i inlägget ovan men raderade kanske just den biten, Lexus IS är dock en väldigt fin och kompetent vagn. Jag har inte kört en F, men vanliga modellen en del och den upplever jag som bekväm, sportig och fräsch. De enda sakerna jag ogillade var väl studsig fjädring för att vara en Lexus och en växellåda som växlade mer än godkänt ryckigt i vissa (extrem)fall.
Men rymdskepp jämfört med M3, i vilket läge sa han det? För en modern M3 E9x med M-drive och DKG-lådan är verkligen en rymdskepp, sedan kan jag förstå att manuell låda upplevs gammalmodigt men en sådan är inte ett måste i M3 längre.
Sedan är teknik som du nämner inte enbart bra, men det är just de extra fel som ny teknik (Oavsett elektronik eller mekanisk) riskerar att ge som jag tycker det är värt att leva med. För teknik är i alla fall i mina ögon helt underbart när det fungerar, vilket det oftast faktiskt gör.
Senast redigerat av Rquired (12 januari 2011)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.