3901
Sök

Glödstiftsbyte Golf 3 GTD, behöver hjälp snarast! :)

210 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
Hej!

Första dieselbilen inhandlad, men nu är vintern här!

Alltid kört bensinare förut, men eftersom ja har 7,5mil enkel resa till jobbet varje dag så köpte ja mej nu en liten dieselbil smile

Pendlat lite drygt 3 månader utan större problem (fått punka, men knappast dieselns fel) haha
men nu har de börjat bli riktigt kallt o när ja ska iväg, strax före 4 på morronen o de känns mer o mer som ett lotteri om bilen ska starta sad

Köpte därför nytt batteri på biltema, vilket gav bra fart på starten men bilen är ändå segstartad!
Då åkte ja in på Autoexperten och köpte NGK glödstift för 175kr styck.

Nu till syftet med denna tråd:
Är de mycke svårare att byta glödstift än tändstift?
Hur går man till väga och vilka verktyg behövs ? smile

Har sökt både här på forumet och på Google, men inte hittat riktigt dom svar ja letar efter.

Tack på förhand!

/andreasliljemark

Tekniker
345 Inlägg
11 december 2010
Nae det är inte svårt,tar lika lång tid som o byta t-stift.
dom är dock mindre och om jag minns rätt ska du använda en lång 10mm hylsa,
om du har otur är dom fast rostade och kan gå av tongue

Det man inte dör av gör ont.

Mercedes
63 Inlägg
11 december 2010
8 nyckel t strömmen å sen sitter stiftet i 12a smile kan va lite trångt men dä går nog smile

"Riktiga män luktar diesel"

210 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
okeej, trodde de va massa spridarrör att flytta på o sån dret smile,

men drar man åt med känsla eller måste de va moment ? smile
Senast redigerat av andreasliljemark (11 december 2010)

396 Inlägg
11 december 2010
med känsla. det är rätt tragiskt att byta stiftet som sitter bakom pumpen, lite trångt

210 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
men de är möjligt eller måste man plocka bort pumpen ? sad

396 Inlägg
11 december 2010
nej nej det är fullt genomförbart. lite tålamod bara !

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 december 2010
Ett tips är att köra motorn riktigt genomvarm innan du börjar, inte bara stå på tomgång en stund utan piska den ett par mil. Stiften lossnar MYCKET lättare även om det blir lite varmare om fingrarna när man mekar.

Spruta på lite rostlösning varje dag tills du bestämmer dig för att börja meka är också en bra ide smile

210 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
Ett tips är att köra motorn riktigt genomvarm innan du börjar, inte bara stå på tomgång en stund utan piska den ett par mil. Stiften lossnar MYCKET lättare även om det blir lite varmare om fingrarna när man mekar.

Spruta på lite rostlösning varje dag tills du bestämmer dig för att börja meka är också en bra ide smile

tack för tipsen! smile vart ute o kollat lite nu, ser halvtrångt ut, men verkar kunna gå smile
ska faktiskt till biltema nu snart, dom borde vel ha nåra "mekar-handskar" eller liknande smile

men om ja skruvar ur ett, kan ja då testa de på något vis ? tänker självklart byta, men vore kul om man kunde kolla, typ som man jordar ett tändstift o kollar gnistan (:

men med genomvarm motor och 8 & 12 nyckel så ska de alltså vara genomförbart?
något annat ja ska tänka på? typ om gängorna är åt "fel" håll eller nått så ja inte drar av stiften !

1 749 Inlägg
11 december 2010
Bara en fråga innan du sätter igång och skruvar.
Du glödgar väl innan du startar bilen?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

210 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
patrikke skrev:
Bara en fråga innan du sätter igång och skruvar.
Du glödgar väl innan du startar bilen?

självklart! smile

2 gånger, ibland 3, men ändå riktigt svårstartad vid under 15-   sad

1 319 Inlägg
11 december 2010
Vad jag har hört så är det tydligen inte jättebra att glödga flera gånger i rad.

_----------'

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 december 2010
Glödstift är lätta att kontrollera. Fram med startkablar, plus på den gängade lilla delen som 8-muttern satt på och minus på den delen som man skruvar in i motorn. Sen sätter man kablarna på batteriet bara så ska det glöda bra efter någon-några sekunder smile
Jämför med ett nytt om du vill smile

Ja, det borde släppa iaf. Har aldrig bytt på just golf så du kanske behöver en hylsnyckelsats och inte bara en blocknyckel men det ser du ju hur det ser ut smile

En god ide innan du börjar kan ju vara att kolla så att matningen och glödrelät verkligen fungerar som det ska! smile
Senast redigerat av bumpe (11 december 2010)

396 Inlägg
11 december 2010
sleepyoh skrev:
Vad jag har hört så är det tydligen inte jättebra att glödga flera gånger i rad.

du måste ju hört varför isåfall.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 december 2010
Tommy_P skrev:
sleepyoh skrev:

Vad jag kan få det till så på riktigt gamla högar med manuell glödning så ska man inte glöda för länge eller flera gånger då de inte har något relä som självbegränsar tiden för glödströmmen... Ett glödstift mår inte toppen-bra av att glöda 100% längre tider utan kan helt enkelt gå sönder.

Jag tittade på en kurva över hur PWM-styrdningen av glödströmmen bär sig åt med nyare keramiska glödstift. Den lägger på 95-100% i 0.7-1.3 sekunder och går sedan ner på ca 50% några sekunder och går sedan ner på eftervärmning i ca 1-2 minuter beroende på olika faktorer såsom motortemp, lufttemp, belastning osv smile

1 319 Inlägg
11 december 2010
bumpe skrev:
Tommy_P skrev:
sleepyoh skrev:

Vad jag kan få det till så på riktigt gamla högar med manuell glödning så ska man inte glöda för länge eller flera gånger då de inte har något relä som självbegränsar tiden för glödströmmen... Ett glödstift mår inte toppen-bra av att glöda 100% längre tider utan kan helt enkelt gå sönder.

Jag tittade på en kurva över hur PWM-styrdningen av glödströmmen bär sig åt med nyare keramiska glödstift. Den lägger på 95-100% i 0.7-1.3 sekunder och går sedan ner på ca 50% några sekunder och går sedan ner på eftervärmning i ca 1-2 minuter beroende på olika faktorer såsom motortemp, lufttemp, belastning osv smile

Ah ok. Tack för förklaringen.

_----------'

Tekniker
345 Inlägg
11 december 2010
Du mäter glödstiften med ohm, på mitten av stiftet sätter du - och längst upp där kontakten sätts sätter du +
värdet varierar på bil o stift men dom ska ha liknande värde,så kolla om någon har ett högt värde då kan det vara kortslutning eller om det är oändligt är det avbrott.

Det man inte dör av gör ont.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 december 2010
Bullen1 skrev:
kolla om någon har ett högt värde då kan det vara kortslutning

Konstig multimeter du har, min visar lågt värde när det är kortis wink

Sök