Konstiga störljud mellan bilsstereo och steg

Stefan1973
24 april 2005 · 305 Inlägg

Hejsan .
Har en Ford scorpio
med en nicama mp3/cd (ja vet billig bröte men men )
kopplat stereo i bil har jag gjort ett par ggr förr . men .
När jag sätter på bilstereon  smäller det till å mitt steg till 6X9:orna  + steget till baslådan hoppar igång . det låter ok och man stänger av  och allt stänger av sig  inga problem .
Men när man har igång motorn  surrar det lite  hela tiden .

så smart som man va skaffa man "galvanisk avskärmare på biltema" 
då försvann all bas och volymen sjunkte rejält . klockradiostuk kan man kalla det .
koppla ur dessa (satte 1 på varje lågnivå asså 1/steg)
och en 6X9 i hatthyllan stendöd . den har jag bytt så det funkar igen .

sen när man stänger av stereon  fortfarande med motorn i gång  dröjer det några sekunder så kommer det ett rymdljud . låter som en 70 80 tals rymdfilm när ett rymdskepp ska taxa in   DOOOOoooooooooww  ..

Vad ska man göra åt detta ?

vägrar koppla in dessa "myskoprylar igen"

Tacksam för hjälp

Utrustning är  1 Nicama mp3  med converter för ford scorpio (iso converter)
1 Alpine steg till 2 st 6X9 GAS högtalare
1 GAS steg till jensen 12 tums bas i baslåda (monobryggat)

Mobban
24 april 2005 · 83 Inlägg

Kolla så att inte lågniväkablarna ligger nära någon strömkabel eller annat som akn alstra ett magnetfält.

Stefan1973
24 april 2005 · 305 Inlägg

jo sant  . har dragit ena lågnivå kabeln rätt igenom bilen (provisoriskt)  hade bara 6X9 orna innan med ett gas steg . 
funderar även på skippa den å splitta från 1 lågnivåkabel till 2 steg   bra eller dåligt förslag?

kikade in på BRL för ett tagsedan . de räkte fram något som liknade de sakerna jag köpte på biltema  men såg lite annorlunda ut  (störningsfilter)  men hmm testa såna igen ?

Theo
24 april 2005 · 859 Inlägg

Stefan1973 skrev:
jo sant  . har dragit ena lågnivå kabeln rätt igenom bilen (provisoriskt)  hade bara 6X9 orna innan med ett gas steg . 
funderar även på skippa den å splitta från 1 lågnivåkabel till 2 steg   bra eller dåligt förslag?

kikade in på BRL för ett tagsedan . de räkte fram något som liknade de sakerna jag köpte på biltema  men såg lite annorlunda ut  (störningsfilter)  men hmm testa såna igen ?

Dra båda lågnivåkablarana på ett riktigt sätt. Hur har du jordat stegen i karossen?? Har du fortfarande störningar efter du gjort dessa saker ordentligt så skulle jag tro att det är signaljorden i CD spelaren som e dålig. Detta på grund av att jordningen till stegen vart dåliga och strömmen har tagit vägen tillbaka genom lågnivåkablarna istället= bränd CD.

/Theo

JohnnyN Rutinerad medlem
24 april 2005 · 1 938 Inlägg

Du ska just kolla så att jorden sitter ordentligt i karossen, och sen ska du kolla så att det inte var som på min bil, att signalkablarna till slutsteget är dragna på samma sida av bilen som strömkabeln till slutsteget... ifall det är så, dra om någondera av de kablarna!

Theo
24 april 2005 · 859 Inlägg

calibra_nox skrev:
Du ska just kolla så att jorden sitter ordentligt i karossen, och sen ska du kolla så att det inte var som på min bil, att signalkablarna till slutsteget är dragna på samma sida av bilen som strömkabeln till slutsteget... ifall det är så, dra om någondera av de kablarna!

Det var ju stor skillnad mot vad jag skrev. not

Stefan1973
24 april 2005 · 305 Inlägg

Jodå stegen är jordade i karossen . På 2 olika ställen med  . 1 jord/steg

Men få ner en lågnivåkabel till i den tröskeln blir häftigt tajt . och vad jag fattar det som går det ej nån strömkabel där  (passagerarsidan)

Är det nått bra alternativ köra på en lågnivå och dela upp den till 2 steg (splitta den)  ??

och nej inte fel på stereon  har testat med en annan med  och samma resultat .

Senast redigerat av Stefan1973 (24 april 2005)

Theo
24 april 2005 · 859 Inlägg

Stefan1973 skrev:
Jodå stegen är jordade i karossen . På 2 olika ställen med  . 1 jord/steg

Men få ner en lågnivåkabel till i den tröskeln blir häftigt tajt . och vad jag fattar det som går det ej nån strömkabel där  (passagerarsidan)

Är det nått bra alternativ köra på en lågnivå och dela upp den till 2 steg (splitta den)  ??

och nej inte fel på stereon  har testat med en annan med  och samma resultat .

Jorda båda stegen i samma punkt. Splitta en lågnivå till två är inte att rekommendera om du har möjlighet till två lågnivå. En polare hade en som va splittad tidigare, men vi utökade med en till. Vips så blev ljudet mycket renare, basen mycket stagigare osv.
Dra ström och lågnivå minst 10 cm från varandra, då skall de funka om CDn e OK. Bättre att göra allt rejält, och allt går bara man vill:-)

MVH Theo

loudness
24 april 2005 · 4 554 Inlägg

solklart jordfel.. om du inte fixar de så riskerar du att bränna både spelaren och högtalarna.. råkade it för samma problem.. lagade spelaren och brände mina 6.5"...

JohnnyN Rutinerad medlem
24 april 2005 · 1 938 Inlägg

Theo skrev:
Det var ju stor skillnad mot vad jag skrev. not

Men förlåt då hmm
Såg det inte bara tongue

Stefan1973
25 april 2005 · 305 Inlägg

tack för tipsen  får kolla på detta smile

SKytrax
25 april 2005 · 108 Inlägg

hmm , låter som  generator störningar , kolla så inte lågnivå kablarna ligger nära några andra klablar , annars får man ska en trippel skärmad lågnivå kabel , elle r linga in hela lågnivå kabeln i folie !

Stefan1973
27 april 2005 · 305 Inlägg

hmmm
tror med på generator störningar . eller sånt . kan va jorden med  för slet ut lågnivån i tröskeln . Helt rätt så läg Pluskabeln där med . Har ej dragit det  va ägaren innan mig .

men det surrar likadant ännu sad

OM man fixar om jorden och störningarna är kvar  och det är generatorn i så fall vad göra då? och hur?

Stefan1973
30 april 2005 · 305 Inlägg

Grejat om Jorden  till en Perfekt anslutning . men nähe surrljudet kvar  (följer ej volymen)
och rymdljudet efter 5-10 sek efter man stängt av bilen och stereon .
Lågnivån flyttad med så ej i närheten av pluskabeln.
Kanske stereon då?  eller skaffa lågnivåfilter som återstår?

IOF verkar ljudet finnas direkt man startar motorn .

skumt

Senast redigerat av Stefan1973 (30 april 2005)

Theo
30 april 2005 · 859 Inlägg

Stefan1973 skrev:
Grejat om Jorden  till en Perfekt anslutning . men nähe surrljudet kvar  (följer ej volymen)
och rymdljudet efter 5-10 sek efter man stängt av bilen och stereon .
Lågnivån flyttad med så ej i närheten av pluskabeln.
Kanske stereon då?  eller skaffa lågnivåfilter som återstår?

IOF verkar ljudet finnas direkt man startar motorn .

skumt

Brunnen signaljord i CDn. Bör vara felet.

andreas_gbg_
1 maj 2005 · 1 634 Inlägg

Jag har exakt samma problem, Jag har fått liknande svar på annat forum som du fått här, nämligen att lågnivåkablarna antagligen ligger för nära någon strömkabel och att det är generator "viin" man hör, det ökar samtidigt som varvtalet på motorn ökar. Igår testade jag att dra upp lågnivåkabeln framför instrumentpanelen istället för bakom där det finns massa kablar. Då försvann generatorviinet. Men det kom tillbaka. Nu ligger inte lågnivåkabeln i närheten av några andra kablar, men ljudet finns kvar. Jag har tom testat andra kablar, och dratt dom på utsidan bilen (verkligen inte i närheten av några andra kablar), men det satans ljudet finns kvar. Jag har fixat grövre jordkabel, funkar inte heller. Jag vill byta jordpunkt men jag vet satan inte vart jag skall sätta den. sitter ju plastplugg i karossen vid varenda skruv. Jag har en V40 - 98. Någon med förslag på annan jordpunkt? Nu sitter den bakom tröskeln på ena sidan. Det enda jag inte testat är att byta högtalarkablarna men det borde väl absolut inte hjälpa, dom är 4 dc långa vardera och går rakavägen till baslådorna som slutsteget sitter skruvat i, Och strömkabeln har jag inte bytt, men det borde väl inte göra någon skillnad om jag bytte heller? Ström och lågnivå är självklart dragna på varsinn sida av bilen. Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
andreas_gbg_
1 maj 2005 · 1 634 Inlägg

Theo skrev:

Stefan1973 skrev:
Grejat om Jorden  till en Perfekt anslutning . men nähe surrljudet kvar  (följer ej volymen)
och rymdljudet efter 5-10 sek efter man stängt av bilen och stereon .
Lågnivån flyttad med så ej i närheten av pluskabeln.
Kanske stereon då?  eller skaffa lågnivåfilter som återstår?

IOF verkar ljudet finnas direkt man startar motorn .

skumt

Brunnen signaljord i CDn. Bör vara felet.

Kan du förklara det lite för oss som inte är experter.
Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
loudness
1 maj 2005 · 4 554 Inlägg

gör så här: dra en kabel mellan - på högtalaren till -på lågnivån... blir det skillnat är det dålig jord i steget..

Stefan1973
1 maj 2005 · 305 Inlägg

japp nu Slet jag ur nicama stereon satte in en JVC .
Jag hittade i samma veva en lös svart jordkabel .
Lite svårt begripa det men jag fixade så den kopplades in med . (2 JORDKABLAR ?? till isokontakten?.)och "rymdljudet" vid avstängningen försvann.
den surrar lite ännu men ej lika störande . och Bara när man vrider om tändningen så motorn startar . Då hoppar stegen igång .
så va det inte med Nicama stereon .  kanske nått som skiljer i adaptern ?

men när stereon kommer igång försvinner surrljudet eller minskar drastiskt . Svårt att avgöra på rak arm .
Hmm kan ju säga att JVC är 10 ggr bättre Ljudmässigt änn nicama + 5 ggr snabbare . helt nytt ljud i bas och 6X9:orna smile

Senast redigerat av Stefan1973 (1 maj 2005)

andreas_gbg_
2 maj 2005 · 1 634 Inlägg

Stefan1973 skrev:
japp nu Slet jag ur nicama stereon satte in en JVC .
Jag hittade i samma veva en lös svart jordkabel .
Lite svårt begripa det men jag fixade så den kopplades in med . (2 JORDKABLAR ?? till isokontakten?.)och "rymdljudet" vid avstängningen försvann.
den surrar lite ännu men ej lika störande . och Bara när man vrider om tändningen så motorn startar . Då hoppar stegen igång .
så va det inte med Nicama stereon .  kanske nått som skiljer i adaptern ?

men när stereon kommer igång försvinner surrljudet eller minskar drastiskt . Svårt att avgöra på rak arm .
Hmm kan ju säga att JVC är 10 ggr bättre Ljudmässigt änn nicama + 5 ggr snabbare . helt nytt ljud i bas och 6X9:orna smile

Grattis kul att det löste sig. Hur jorda du stereon? Drog du ur den gamla jordkabeln och satte en ny? Jag kollade bakom stereon men jordkabln verkade sitta ordentligt. Vart sitter den jordad?
Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang