2867
Sök

S40 t4 rycker vid gaspådrag

20 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
Ska försöka göra detta så specifikt som möjligt! ^^

Har en volvo s40 t4 -98 steg 2 chippad med sportluft filter o sportavgassystem.

När jag trycker på gasen för att komma iväg snabbt så är det som att bilen inte orkar dra på som jag vill, utan den börjar hacka men det släpper efter ett tag men oftast får jag släppa på gasen och gasa lugnt.

Va och felsökte på min polares jobb och fick fram en felkod på "atmosvärtryckgivare". Ingen aning vad det är men kanske någon som vet? och är den svår att byta och vad gör den? Kan det även vara något annat problem som tändstift eller liknande?

Tacksam för svar!

Mvh,
K

20 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
Ingen som vet nånting? sad

Mvh,
K

Oturen själv
593 Inlägg
14 december 2010
Låter turbo relaterat, Har du en laddtrycksmätare i bilen ?

Brum

Trucker
2 710 Inlägg
14 december 2010
Haft samma problem. O direkt jag läste din rubrik så kom "tändstift.." upp! Testa o byt! Billig åtgärd! Men tänk på att byta till rätt !!

Fart missbrukare

Oturen själv
593 Inlägg
14 december 2010
BMWgrabben skrev:
Haft samma problem. O direkt jag läste din rubrik så kom "tändstift.." upp! Testa o byt! Billig åtgärd! Men tänk på att byta till rätt !!

Där va du smart! det är ju faktiskt ett symtom som tändstift är misstänkt på! Se till å köpa ordentliga Volvo stift som är till din bil. Annars blir de lätt skit av de hela big_smile

Brum

20 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
@Mreque89:
Ja, jag har en laddtrycksmätare i a stolpen. Antar att du kommer fråga "laddar turbon som den ska?"

Svaret är ja. Den ligger på 1,2 bar när jag trycker full puttra på gasen, men som sagt. Den vill inte dra på som jag vill utan börjar hacka nästan "hosta"

@Bmwgrabben:
Ska prova! Ska man ha hårdare stift när bilen är trimmad eller går orginal bra?

Mvh,
K

Trucker
2 710 Inlägg
14 december 2010
Sowhat: Inte blekaste. Fråga dom där du trimmat lr gå in på Volvo o fråga smile NGK eller Platina stift brukar vara till dom "hårdare" bilarna.. Men fråga innan så du åker dit på massa onödig skit som påföljder!

Fart missbrukare

Oturen själv
593 Inlägg
14 december 2010
Enda skillnaden är väl att den äter tändstift om du inte skaffar dig "hårdare" men nu snackar vi ju T4 endå. Så orginal går nog men dom äts nog fortare.

Brum

20 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
Tyvärr så har ja ju inte trimmat bilen sj utan de va det när ja köpte den hmm men ska åka till volvo o fråga o se om dom vet va ja ska ha för stift o om dom kanske tillome har sånna hemma! smile

@Mreque89
Okej får kolla me volvo hoppas dom vet wink

Om nån annan har nån aning om vad "atmosvärtryckgivaren" är för något säg gärna till för fick som sagt felkod på den ^^

Mvh,
K
Senast redigerat av Sowhat (14 december 2010)

Oturen själv
593 Inlägg
14 december 2010
Är atmosfärtrycksgivarens krets kortsluten till jord/spänning eller om det är avbrott i kretsen tolkar styrenheten detta som ett fel och felkod EFI-422 sätts.

Ersättningsvärde
90 kPa (ca 1000 meter över havet).

Felorsak

För hög signal:
-Signalledning kortsluten till spänning.
-Felaktig atmosfärtrycksgivare.
För låg signal:
-Signalledning kortsluten till jord
-Avbrott på signalledning.

Felsymptom
-Inga.

Brum

20 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
Mreque89 skrev:
Är atmosfärtrycksgivarens krets kortsluten till jord/spänning eller om det är avbrott i kretsen tolkar styrenheten detta som ett fel och felkod EFI-422 sätts.

Ersättningsvärde
90 kPa (ca 1000 meter över havet).

Felorsak

För hög signal:
-Signalledning kortsluten till spänning.
För låg signal:
-Signalledning kortsluten till jord
-Avbrott på signalledning.

Felsymptom
-Inga.

Haha ja fatta inte mycket av d där du ^^ får be min polare tolka det lite bättre för mig! Tack ändå wink

Mvh,
K

112 Inlägg
18 januari 2011
Sowhat skrev:
Ska försöka göra detta så specifikt som möjligt! ^^

Har en volvo s40 t4 -98 steg 2 chippad med sportluft filter o sportavgassystem.

När jag trycker på gasen för att komma iväg snabbt så är det som att bilen inte orkar dra på som jag vill, utan den börjar hacka men det släpper efter ett tag men oftast får jag släppa på gasen och gasa lugnt.

Va och felsökte på min polares jobb och fick fram en felkod på "atmosvärtryckgivare". Ingen aning vad det är men kanske någon som vet? och är den svår att byta och vad gör den? Kan det även vara något annat problem som tändstift eller liknande?

Tacksam för svar!

Mvh,
K

Polaren hade ett liknande fel på sin gamla S40 T4, innan han blev påkörd, och det visade sig att det var bränslefiltret som var nästan igensatt, testa att byta det smile

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"

Sök