Audi a6 95 varvar upp o ner på tomgång!?

gRiLLiS945 Allt i allo
14 december 2010 · 183 Inlägg

hej bror min har en a6 med v6an i den själv varvar mellan 1000 rpm o 2500rp på tomgång
någon som vet felet? kan de va tomgångsmotorn?

Volvo 945 T "Bling Bling Snurbo Edition" (1998)
Volvo Pv 544 Favorit "Terapibilen" (1960)
ponneeee
11 april 2011 · 57 Inlägg

löste ni problemet på detta? har nämligen samma  på min och vore tacksam om du kunde hjälpa med något ?

om man kör dubbelt så fort så löper risken hälften så lite att man drabbas av en olycka:)
ajonasson
12 april 2011 · 583 Inlägg

Läst ut eventuella felkoder?

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
ponneeee
12 april 2011 · 57 Inlägg

Är det obd eller sån liten Dosa man kan läsa av själv? Och var sitter den

om man kör dubbelt så fort så löper risken hälften så lite att man drabbas av en olycka:)
2quick4u
12 april 2011 · 296 Inlägg

antingen tomgångsmotorn eller gasspjället smile

http://www.google.se/imgres?imgurl=http … &ty=73

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
ponneeee
12 april 2011 · 57 Inlägg

Det går ju inte sönder för att batteriet laddas ur ?

om man kör dubbelt så fort så löper risken hälften så lite att man drabbas av en olycka:)
2quick4u
12 april 2011 · 296 Inlägg

ponneeee skrev:
Det går ju inte sönder för att batteriet laddas ur ?

nu förstod jag inte riktigt frågan?  smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
brk95
12 april 2011 · 140 Inlägg

hej min 97 a6 gjorde så efter att mitt batteri laddats ut , startade bilen och fick ström i den igen ,tog av + kabeln över natten och nu funkar den smile

2quick4u
12 april 2011 · 296 Inlägg

brk95 skrev:
hej min 97 a6 gjorde så efter att mitt batteri laddats ut , startade bilen och fick ström i den igen ,tog av + kabeln över natten och nu funkar den smile

det som du gjorde var en återställning av databoxen smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
ponneeee
12 april 2011 · 57 Inlägg

Testade att dra av minus kabeln i 5min men blev ingen skillnad? Så tog av plusen och Vantar nån timme, ingen som har något annat förslag?

om man kör dubbelt så fort så löper risken hälften så lite att man drabbas av en olycka:)
2quick4u
12 april 2011 · 296 Inlägg

smörja upp tomgångsmotorn eller byta gasspjäll smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
ponneeee
12 april 2011 · 57 Inlägg

så såna fel kan inträffa p.g.a att jag använde startkablar ? :S tog bort pluspolen o lite sånt så nu blev den liiite bättre men tomgången ligger fortfarande på 1200varv..

om man kör dubbelt så fort så löper risken hälften så lite att man drabbas av en olycka:)
ajonasson
12 april 2011 · 583 Inlägg

Jag förstår inte riktigt det du skrivt med startkablar då du inte angivit hur du använt dem.

Ta bort plus eller minuskabeln ifrån batterit så nollställer du bilens dator.
Ifall du fått en kod då som gör att bilen får för sig något skumt försvinner då.
Du kan inte förstöra något med bilen.

Ifall felet inte försvinner efter du testat att tillfälligt koppla ur batteriet så är problemet kvarstående och inte bara något tillfälligt. Du bör därför läsa ut felkoder är mitt förslag för att få en hint om vad som är galet.

Annars kan du testa med att fixa / byta delar slumpmässigt för att hoppas felet ska lösa sig.
Men som 2quick4u säger kan det med stor sannolikhet vara tomgångsmotorn men det är ingen garranti.

Mvh
Anders

Senast redigerat av ajonasson (12 april 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.
ponneeee
12 april 2011 · 57 Inlägg

men det jag inte förstår hur ni menar är att hur ska tomgångsmotorn ha tagit stryk för att jag startade upp bilen med startkablar från en annan bil :S? uppstarten och allt gick som det skulle sen kom det direkt.. har testat dra av batteriet sen startat den men blir inte bättre? har dock slutat hoppa lika mycket i tomgången nu är den bara hög och hoppar liitegrann. men inte alls mycket.

om man kör dubbelt så fort så löper risken hälften så lite att man drabbas av en olycka:)
2quick4u
12 april 2011 · 296 Inlägg

att du har svajande tomgång har ingenting med ditt batteri att göra!

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
ponneeee
12 april 2011 · 57 Inlägg

nej det vet jag smile men någon databox som kanske inte vill va normal längre:P?

om man kör dubbelt så fort så löper risken hälften så lite att man drabbas av en olycka:)
Parsan
12 april 2011 · 166 Inlägg

Börja med att åka till närmaste åf och gör en grundinställning på gasspjället om du nu inte har egen vag com hemma.Inte ovanligt att det är gasspjället som spökar när man har vandrande tomgång.

Mvh

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
ajonasson
12 april 2011 · 583 Inlägg

ponneeee skrev:
nej det vet jag smile men någon databox som kanske inte vill va normal längre:P?

Du kan inte göra sönder databoxen pga laddning starthjälp sålänge du inte satte nån av kablarna direkt i databoxen.

Ifall det skulle vara något temporärt problem med databoxen skulle det försvinna då du återställer databoxen när du tar lyfter på batterikabeln i några sekunder.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
ponneeee
12 april 2011 · 57 Inlägg

så gasspjället och tomgångsmotorn kan ta skada av startkablar?:S

om man kör dubbelt så fort så löper risken hälften så lite att man drabbas av en olycka:)
ajonasson
12 april 2011 · 583 Inlägg

ponneeee skrev:
så gasspjället och tomgångsmotorn kan ta skada av startkablar?:S

...
Ifall du öppnade databoxen med mejsel och satte startkabeln direkt på någon krets innuti databoxen, så JA ... ifall du inte gjorde det. Så nej då kan du inte skada databoxen.

Felet på din bil är 95% sannolikt utav fel på tomgångsmotorn big_smile

OM man skulle kunna skada databoxen på en bil med startkablar så skulle ingen använda dem någonsin.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang