Trimma saab 9000

jonTe
20 december 2010 · 5 710 Inlägg

Garfield skrev:

Carl_bmw316 skrev:
Okey hum så jag ska köpa en mV? trodde inte det behövdes?

Jo, det behövs.

Om man nu inte har en bil med värmeplattor smile

MVH Jonas
..............
Carl_bmw316
20 december 2010 · 236 Inlägg

får jag ut samma kräm ur en ltt? Nån som har något till salu? smile

HVH /carl!

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Carl_bmw316
20 december 2010 · 236 Inlägg

Jag har 150hk då har jag alltså LTT? smile

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Carl_bmw316
20 december 2010 · 236 Inlägg

är det bara magnet ventilen jag behöver för att öka turbo trycket? eller även ett chip? ursäkta mej för dem dumma frågorna men jag är ganska ny sad

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Carl_bmw316
20 december 2010 · 236 Inlägg

är Magnetventiler modelanpassade eller universala? smile

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
rybbe
20 december 2010 · 614 Inlägg

Carl_bmw316 skrev:
är det bara magnet ventilen jag behöver för att öka turbo trycket? eller även ett chip? ursäkta mej för dem dumma frågorna men jag är ganska ny sad

Magnetventilen är en komponent som Kontrollerar/styr laddet. tillsammans med andra komponenter som tex APC box. Kanske finna andra sett men kan styra på det vet jag ej.

Så för att få mer fart i bilen måste du som diskutionerna går här ha både en MV och sen chipa ja!. går ju att göra volvo 740/bonntrimmning med och bara höja laddet på WG men det är inte direkt rekommenderat eller specielt bra för bilen i långa loppet

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
Carl_bmw316
20 december 2010 · 236 Inlägg

Okey men hittar inte något begangnat på blocket, blir att köpa nytt från speedparts, kommer min dumpventil att låta mer nu  när bilen kommer att ladda mer? smile
nått Jag bör checka innan jag chippar han? smile

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
jonTe
21 december 2010 · 5 710 Inlägg

Carl_bmw316 skrev:
är Magnetventiler modelanpassade eller universala? smile

Den modellen du skall ha sitter i 9000>88B-98 (lite osäker på tidiga årtalet där), NG900 94-97 och 9-3 med T5 (röd DI-kasett) = de är inte modellanpassade men heller inte universala.

MVH Jonas
..............
Ibanezman Skåning
21 december 2010 · 739 Inlägg

Jag höjde laddet med en t-koppling på WG-slangen när jag hade min 9000 lättryckare,
bonnigt kanske men man kan kalla det billigt trim smile
Med orginal ladd så kändes det inte direkt att den skulle ha 150 hästar,
men det är då min uppfattning cool

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
jonTe
21 december 2010 · 5 710 Inlägg

Och för att TS inte skall "gå i fällan" och lockas av att pystrimma rekommenderar jag att läsa denna:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=170671

MVH Jonas
..............
rybbe
21 december 2010 · 614 Inlägg

Ibanezman skrev:
Jag höjde laddet med en t-koppling på WG-slangen när jag hade min 9000 lättryckare,
bonnigt kanske men man kan kalla det billigt trim smile
Med orginal ladd så kändes det inte direkt att den skulle ha 150 hästar,
men det är då min uppfattning cool

JO precis.. men sen å andra sidan så är du ju tydligen ägare av 2 st volvo 740 med

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
Ibanezman Skåning
21 december 2010 · 739 Inlägg

rybbe skrev:

Ibanezman skrev:
Jag höjde laddet med en t-koppling på WG-slangen när jag hade min 9000 lättryckare,
bonnigt kanske men man kan kalla det billigt trim smile
Med orginal ladd så kändes det inte direkt att den skulle ha 150 hästar,
men det är då min uppfattning cool

JO precis.. men sen å andra sidan så är du ju tydligen ägare av 2 st volvo 740 med

Nu får du gärna förklara dig.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
rybbe
21 december 2010 · 614 Inlägg

Ibanezman skrev:

rybbe skrev:

Ibanezman skrev:
Jag höjde laddet med en t-koppling på WG-slangen när jag hade min 9000 lättryckare,
bonnigt kanske men man kan kalla det billigt trim smile
Med orginal ladd så kändes det inte direkt att den skulle ha 150 hästar,
men det är då min uppfattning cool

JO precis.. men sen å andra sidan så är du ju tydligen ägare av 2 st volvo 740 med

Nu får du gärna förklara dig.

Haha nej det var inget big_smile skit samma big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
Ibanezman Skåning
21 december 2010 · 739 Inlägg

rybbe skrev:

Ibanezman skrev:

rybbe skrev:

JO precis.. men sen å andra sidan så är du ju tydligen ägare av 2 st volvo 740 med

Nu får du gärna förklara dig.

Haha nej det var inget big_smile skit samma big_smile

Aha okej, då det är lugnt smile
Skönt att det finns folk kan skoja här på Garagets forumsidor big_smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Funkiee Saab älskare!
21 december 2010 · 4 597 Inlägg

rybbe skrev:

Ibanezman skrev:

rybbe skrev:

JO precis.. men sen å andra sidan så är du ju tydligen ägare av 2 st volvo 740 med

Nu får du gärna förklara dig.

Haha nej det var inget big_smile skit samma big_smile

Hade du med dina volvos, vet ej vad du hette nu tongue men iaf hade du vetat mer om 9000, antar att du har/hade nyare än -94 så ska man absolut INTE pystrimma en saab, kan gälla lite tidigare årsmodeller med. Boxen reglerear laddtryck och soppaflöde osv. Höjjer du laddet med pys, märker bilen att något är fel och ställer ner sig istället, som ett slags skydd, alltså förstör du bara genom o pysa

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Funkiee Saab älskare!
21 december 2010 · 4 597 Inlägg

till TS, vill du trimma din bil, så ska du ha:
*Magnetventil
*Chip, Från ex. Speedparts, maptun eller trollspeed

http://www.trollspeed.se/produkter.aspx?TreeID=63
http://speedparts.se/shop/prod/newupgra … _94-.shtml (avgör själv vilken du vill ha)
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … istorder=1

Dessa 3 jag rekomenderar.

Trollspeed är billigast och riktigt bra.
Speedparts är bra, men när du behöver service kan du bara undra varför i helvete du valde speedparts.
Maptun, lite dyrare, men de är dem bästa på saab, service, kunskap, kvalité. Det går inte att mätas.

Kört alla 3, alla funkar riktigt bra, men vill du ha bra service ska du inte välja speedparts.

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
poont
21 december 2010 · 183 Inlägg

Funkiee skrev:

rybbe skrev:

Ibanezman skrev:

Nu får du gärna förklara dig.

Haha nej det var inget big_smile skit samma big_smile

Hade du med dina volvos, vet ej vad du hette nu tongue men iaf hade du vetat mer om 9000, antar att du har/hade nyare än -94 så ska man absolut INTE pystrimma en saab, kan gälla lite tidigare årsmodeller med. Boxen reglerear laddtryck och soppaflöde osv. Höjjer du laddet med pys, märker bilen att något är fel och ställer ner sig istället, som ett slags skydd, alltså förstör du bara genom o pysa

tror du det kan funka att pysladda en 9k t16 87? smile

Mercedes W210 E55 "AMG" (1999)
Funkiee Saab älskare!
21 december 2010 · 4 597 Inlägg

poont skrev:

Funkiee skrev:

rybbe skrev:

Haha nej det var inget big_smile skit samma big_smile

Hade du med dina volvos, vet ej vad du hette nu tongue men iaf hade du vetat mer om 9000, antar att du har/hade nyare än -94 så ska man absolut INTE pystrimma en saab, kan gälla lite tidigare årsmodeller med. Boxen reglerear laddtryck och soppaflöde osv. Höjjer du laddet med pys, märker bilen att något är fel och ställer ner sig istället, som ett slags skydd, alltså förstör du bara genom o pysa

tror du det kan funka att pysladda en 9k t16 87? smile

Det beror väl på om den har apc eller inte, om jag inte minns fel, APC styr ju bla. laddet, men har du inte apc, så ska det gå o pysa dom smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
jonTe
21 december 2010 · 5 710 Inlägg

poont skrev:

Funkiee skrev:

rybbe skrev:

Haha nej det var inget big_smile skit samma big_smile

Hade du med dina volvos, vet ej vad du hette nu tongue men iaf hade du vetat mer om 9000, antar att du har/hade nyare än -94 så ska man absolut INTE pystrimma en saab, kan gälla lite tidigare årsmodeller med. Boxen reglerear laddtryck och soppaflöde osv. Höjjer du laddet med pys, märker bilen att något är fel och ställer ner sig istället, som ett slags skydd, alltså förstör du bara genom o pysa

tror du det kan funka att pysladda en 9k t16 87? smile

Funka o funka....klart det funkar men det finns bättre sätt.
Din bil har det gamla APC systemet där du kan ställa laddet själv, bara öppna boxen och vrida på ett par vridpotensiometrar.
Googgla det för detaljer.

MVH Jonas
..............
rybbe
21 december 2010 · 614 Inlägg

Nu när vi ändå är inne och pratar om att trimma LTT saab versioner så kom jag på att jag faktist har en fråga till er som vet men om hur saabarna är uppbyggda från grunden.


Jag ska nu ta och sälja min Ford sierra vinterbil är tanken och in investera mig i min första riktiga bruksbil som jag ska ha ett par år.
Och då faller lotten naturligtvis på en Saab 9,5 kombi årsmodell från 98-02. alltså första karossen.

När men kikat på dom ett tag som jag gjort så ser man rätt fort mönstret att dom flesta är 2,0 turbo 149 hk LTT versioner som ligger ute på blocket. (finns naturligtvis 170 hk versioner med men LTT versionen finns flest av)

Hade tänkt mig i prisklass runt 25-30 tusen kr. och ifall köpet skulle falla på en 149 hk LTT är det samma sak som att vässa en 9000 då? måste det till en MV även på dessa eller finns det orginal?
Vad skiljer en LTT mot en fulltryckare?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang