Trimma saab 9000

Funkiee Saab älskare!
21 december 2010 · 4 597 Inlägg

rybbe skrev:
Nu när vi ändå är inne och pratar om att trimma LTT saab versioner så kom jag på att jag faktist har en fråga till er som vet men om hur saabarna är uppbyggda från grunden.


Jag ska nu ta och sälja min Ford sierra vinterbil är tanken och in investera mig i min första riktiga bruksbil som jag ska ha ett par år.
Och då faller lotten naturligtvis på en Saab 9,5 kombi årsmodell från 98-02. alltså första karossen.

När men kikat på dom ett tag som jag gjort så ser man rätt fort mönstret att dom flesta är 2,0 turbo 149 hk LTT versioner som ligger ute på blocket. (finns naturligtvis 170 hk versioner med men LTT versionen finns flest av)

Hade tänkt mig i prisklass runt 25-30 tusen kr. och ifall köpet skulle falla på en 149 hk LTT är det samma sak som att vässa en 9000 då? måste det till en MV även på dessa eller finns det orginal?
Vad skiljer en LTT mot en fulltryckare?

På 9-5 skiljer sig bara ett chip på FTT samt LTT. Samma för dig, gå in på dessa sidor som jag länkade till tidigare och kolla! smile Dock skulle jag köpa en 2.3 då de är lite billigare o trimma tongue Bästa med 9-5 är att du lätt konverterar till E85. Alltså kan du välja o köra på 95/98 oktan, eller e85 om du vill gasa lite smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
rybbe
21 december 2010 · 614 Inlägg

Funkiee skrev:

rybbe skrev:
Nu när vi ändå är inne och pratar om att trimma LTT saab versioner så kom jag på att jag faktist har en fråga till er som vet men om hur saabarna är uppbyggda från grunden.


Jag ska nu ta och sälja min Ford sierra vinterbil är tanken och in investera mig i min första riktiga bruksbil som jag ska ha ett par år.
Och då faller lotten naturligtvis på en Saab 9,5 kombi årsmodell från 98-02. alltså första karossen.

När men kikat på dom ett tag som jag gjort så ser man rätt fort mönstret att dom flesta är 2,0 turbo 149 hk LTT versioner som ligger ute på blocket. (finns naturligtvis 170 hk versioner med men LTT versionen finns flest av)

Hade tänkt mig i prisklass runt 25-30 tusen kr. och ifall köpet skulle falla på en 149 hk LTT är det samma sak som att vässa en 9000 då? måste det till en MV även på dessa eller finns det orginal?
Vad skiljer en LTT mot en fulltryckare?

På 9-5 skiljer sig bara ett chip på FTT samt LTT. Samma för dig, gå in på dessa sidor som jag länkade till tidigare och kolla! smile Dock skulle jag köpa en 2.3 då de är lite billigare o trimma tongue Bästa med 9-5 är att du lätt konverterar till E85. Alltså kan du välja o köra på 95/98 oktan, eller e85 om du vill gasa lite smile

Ja förlåt vad dum jag är kunde ju snabbt bara gått in och kikat på tex speedparts hemsida:D borde jag ju kunnat räkna ut med tanke på att jag shoppat delar av dom för ca 15 tusen detta år till min 900 T16 big_smile
Aja hur som helst! vad jag kunde se när jag var inne på speedparts hemsida snabbt var ju att dom inte la till någon MV vid steg1 chip. detta måste ju som sagt va då betyda att en MV redan sitter där även på en 149 hk LTT.

Men vad är skillnaden på en FTT och en LTT då? är det bara helt enkelt att snurrbon laddar lite mindre? och vissa förändringar i styrboxen.
När köpet väl ska ske så tar jag gärna en FTT istället för en LTT men sen är det ju fortfarande det att priset på bilen ska vara rätt och jag vill gärna ha någon som maximat har gått 25 tusen mil.
Men som sagt vi får se vad det blir big_smile letar för fullt!

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
poont
21 december 2010 · 183 Inlägg

jonTe skrev:

poont skrev:

Funkiee skrev:
Hade du med dina volvos, vet ej vad du hette nu tongue men iaf hade du vetat mer om 9000, antar att du har/hade nyare än -94 så ska man absolut INTE pystrimma en saab, kan gälla lite tidigare årsmodeller med. Boxen reglerear laddtryck och soppaflöde osv. Höjjer du laddet med pys, märker bilen att något är fel och ställer ner sig istället, som ett slags skydd, alltså förstör du bara genom o pysa

tror du det kan funka att pysladda en 9k t16 87? smile

Funka o funka....klart det funkar men det finns bättre sätt.
Din bil har det gamla APC systemet där du kan ställa laddet själv, bara öppna boxen och vrida på ett par vridpotensiometrar.
Googgla det för detaljer.

Har googlat, hittar detta.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=20237

Läst igenom. och vad jag förstår ska jag höjja "P-Delen" och skruva på P-bot?
Men står inte hur mycket man ska skruva för att få cirka 1.1 i ladd? är lite grumligt, skulle gärna ta bilder också..


Tack matteponken, hann inte läsa ditt inlägg! smile nu ska laddet ökas cool

Tänkte fråga, räcker det att jag endast ökar ladd till 1.1, eller behövs det mera soppa ?

Senast redigerat av poont (21 december 2010)

Mercedes W210 E55 "AMG" (1999)
Funkiee Saab älskare!
21 december 2010 · 4 597 Inlägg

rybbe skrev:

Funkiee skrev:

rybbe skrev:
Nu när vi ändå är inne och pratar om att trimma LTT saab versioner så kom jag på att jag faktist har en fråga till er som vet men om hur saabarna är uppbyggda från grunden.


Jag ska nu ta och sälja min Ford sierra vinterbil är tanken och in investera mig i min första riktiga bruksbil som jag ska ha ett par år.
Och då faller lotten naturligtvis på en Saab 9,5 kombi årsmodell från 98-02. alltså första karossen.

När men kikat på dom ett tag som jag gjort så ser man rätt fort mönstret att dom flesta är 2,0 turbo 149 hk LTT versioner som ligger ute på blocket. (finns naturligtvis 170 hk versioner med men LTT versionen finns flest av)

Hade tänkt mig i prisklass runt 25-30 tusen kr. och ifall köpet skulle falla på en 149 hk LTT är det samma sak som att vässa en 9000 då? måste det till en MV även på dessa eller finns det orginal?
Vad skiljer en LTT mot en fulltryckare?

På 9-5 skiljer sig bara ett chip på FTT samt LTT. Samma för dig, gå in på dessa sidor som jag länkade till tidigare och kolla! smile Dock skulle jag köpa en 2.3 då de är lite billigare o trimma tongue Bästa med 9-5 är att du lätt konverterar till E85. Alltså kan du välja o köra på 95/98 oktan, eller e85 om du vill gasa lite smile

Ja förlåt vad dum jag är kunde ju snabbt bara gått in och kikat på tex speedparts hemsida:D borde jag ju kunnat räkna ut med tanke på att jag shoppat delar av dom för ca 15 tusen detta år till min 900 T16 big_smile
Aja hur som helst! vad jag kunde se när jag var inne på speedparts hemsida snabbt var ju att dom inte la till någon MV vid steg1 chip. detta måste ju som sagt va då betyda att en MV redan sitter där även på en 149 hk LTT.

Men vad är skillnaden på en FTT och en LTT då? är det bara helt enkelt att snurrbon laddar lite mindre? och vissa förändringar i styrboxen.
När köpet väl ska ske så tar jag gärna en FTT istället för en LTT men sen är det ju fortfarande det att priset på bilen ska vara rätt och jag vill gärna ha någon som maximat har gått 25 tusen mil.
Men som sagt vi får se vad det blir big_smile letar för fullt!

Skillnaden som jag sa tidigare är bara chippet som skiljer wink samma turbo på LTT o FTT, bara att laddet på ltt är 0.4-0.45 o ftt TROR jag ligger på 0.8 smile

Btw, inga problem o trimma en bil som gått långt tongue min gröna 9000 är steg 3 trimmad från Trollspeed, 265hk o 458nm inga problem smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
rybbe
21 december 2010 · 614 Inlägg

Funkiee skrev:

rybbe skrev:

Funkiee skrev:

På 9-5 skiljer sig bara ett chip på FTT samt LTT. Samma för dig, gå in på dessa sidor som jag länkade till tidigare och kolla! smile Dock skulle jag köpa en 2.3 då de är lite billigare o trimma tongue Bästa med 9-5 är att du lätt konverterar till E85. Alltså kan du välja o köra på 95/98 oktan, eller e85 om du vill gasa lite smile

Ja förlåt vad dum jag är kunde ju snabbt bara gått in och kikat på tex speedparts hemsida:D borde jag ju kunnat räkna ut med tanke på att jag shoppat delar av dom för ca 15 tusen detta år till min 900 T16 big_smile
Aja hur som helst! vad jag kunde se när jag var inne på speedparts hemsida snabbt var ju att dom inte la till någon MV vid steg1 chip. detta måste ju som sagt va då betyda att en MV redan sitter där även på en 149 hk LTT.

Men vad är skillnaden på en FTT och en LTT då? är det bara helt enkelt att snurrbon laddar lite mindre? och vissa förändringar i styrboxen.
När köpet väl ska ske så tar jag gärna en FTT istället för en LTT men sen är det ju fortfarande det att priset på bilen ska vara rätt och jag vill gärna ha någon som maximat har gått 25 tusen mil.
Men som sagt vi får se vad det blir big_smile letar för fullt!

Skillnaden som jag sa tidigare är bara chippet som skiljer wink samma turbo på LTT o FTT, bara att laddet på ltt är 0.4-0.45 o ftt TROR jag ligger på 0.8 smile

Btw, inga problem o trimma en bil som gått långt tongue min gröna 9000 är steg 3 trimmad från Trollspeed, 265hk o 458nm inga problem smile

Okey okey då var det som jag trodde men då får jag tacka så mycket då har jag fått lite klarhet i hur allt låg till big_smile.  Har för mig att jag har hört siffror på 0,8 i ladd på en FTT så det tror jag kan stämma som du säger.
Hmm må hända att du har rätt men i mina ögon känns det bara fel att börja trimma en bil som har gått väldigt långt. (sen naturligtvis behöver man inte trimma men jag vet ju hur det blir man kör en vecka med orginal och sen tröttnar man big_smile )
Det är lite samma sak med att kapa fjädrar! jag hatar när folk gör det. det är något jag aldrig skulle göra, även om vissa säger att man får bättre väghållning om man tex kapar nya sänkfjädrar något varv. mycket möjligt att det kanske är så! men jag skulle aldrig göra det själv i vilket fall och jag hatar det ändå lika mycket big_smile..

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
Ibanezman Skåning
21 december 2010 · 739 Inlägg

Funkiee skrev:

rybbe skrev:

Ibanezman skrev:

Nu får du gärna förklara dig.

Haha nej det var inget big_smile skit samma big_smile

Hade du med dina volvos, vet ej vad du hette nu tongue men iaf hade du vetat mer om 9000, antar att du har/hade nyare än -94 så ska man absolut INTE pystrimma en saab, kan gälla lite tidigare årsmodeller med. Boxen reglerear laddtryck och soppaflöde osv. Höjjer du laddet med pys, märker bilen att något är fel och ställer ner sig istället, som ett slags skydd, alltså förstör du bara genom o pysa

Så du menar att boxen reglerar laddtrycket även om min bil varken hade APC eller magnetventil
utan en klassisk mekanisk WG?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Hannes
21 december 2010 · 67 Inlägg

rybbe skrev:
Nu när vi ändå är inne och pratar om att trimma LTT saab versioner så kom jag på att jag faktist har en fråga till er som vet men om hur saabarna är uppbyggda från grunden.


Jag ska nu ta och sälja min Ford sierra vinterbil är tanken och in investera mig i min första riktiga bruksbil som jag ska ha ett par år.
Och då faller lotten naturligtvis på en Saab 9,5 kombi årsmodell från 98-02. alltså första karossen.

När men kikat på dom ett tag som jag gjort så ser man rätt fort mönstret att dom flesta är 2,0 turbo 149 hk LTT versioner som ligger ute på blocket. (finns naturligtvis 170 hk versioner med men LTT versionen finns flest av)

Hade tänkt mig i prisklass runt 25-30 tusen kr. och ifall köpet skulle falla på en 149 hk LTT är det samma sak som att vässa en 9000 då? måste det till en MV även på dessa eller finns det orginal?
Vad skiljer en LTT mot en fulltryckare?

Gör som jag, köpte i lördags en 9-5 aero kombi,2001, 19k mil,fullutrsutad utom taklucka,automat, jättefint skick .... 33 000 kr,lätt mitt bästa köp nånsin smile

Poppsey
21 december 2010 · 479 Inlägg

Jag rekommenderar trollspeed smile Billiga och får ut mycket effekt. Dock har jag aldrig provat deras chippning för kör på en mappning som vi har gjort på jobbet till min. Vi gör både chippningar och mappningar.

Annars trollspeed eller maptun får jag nog säga. Speedparts är bra men maptun är lite mer mmhmmmm eller så haha smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Donvito
21 december 2010 · 964 Inlägg

rybbe skrev:
Nu när vi ändå är inne och pratar om att trimma LTT saab versioner så kom jag på att jag faktist har en fråga till er som vet men om hur saabarna är uppbyggda från grunden.


Jag ska nu ta och sälja min Ford sierra vinterbil är tanken och in investera mig i min första riktiga bruksbil som jag ska ha ett par år.
Och då faller lotten naturligtvis på en Saab 9,5 kombi årsmodell från 98-02. alltså första karossen.

När men kikat på dom ett tag som jag gjort så ser man rätt fort mönstret att dom flesta är 2,0 turbo 149 hk LTT versioner som ligger ute på blocket. (finns naturligtvis 170 hk versioner med men LTT versionen finns flest av)

Hade tänkt mig i prisklass runt 25-30 tusen kr. och ifall köpet skulle falla på en 149 hk LTT är det samma sak som att vässa en 9000 då? måste det till en MV även på dessa eller finns det orginal?
Vad skiljer en LTT mot en fulltryckare?

Den på 170 hk är också en LTT fast av 2.3-liters motorn tongue under mitten av 2001 och uppåt fick denna motorn istället 185 hk. Däremot fanns det ju någon FTT version av 2.0an i 9-5 som skulle ge ca 190 hk?
Angående att trimma dom så är ju inte de något problem, precis som skrivits tidigare så sitter MV på alla 95or.

Motoralternativ Saab 9-5 1998-2001:
2.0 LTT- 150 hk
2.0 FTT- Ca 190 hk
2.3 LTT- 170 hk
2.3 Aero- 230 hk

2002-2006?
2.0 LTT- 150 hk
2.3 LTT- 185 hk
2.3 T- 220 HK
2.3 Aero- 250

Sen finns ju även dieslar, v6or och Biopowermodeller med andra effekter i.

Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
rybbe
22 december 2010 · 614 Inlägg

Donvito skrev:

rybbe skrev:
Nu när vi ändå är inne och pratar om att trimma LTT saab versioner så kom jag på att jag faktist har en fråga till er som vet men om hur saabarna är uppbyggda från grunden.


Jag ska nu ta och sälja min Ford sierra vinterbil är tanken och in investera mig i min första riktiga bruksbil som jag ska ha ett par år.
Och då faller lotten naturligtvis på en Saab 9,5 kombi årsmodell från 98-02. alltså första karossen.

När men kikat på dom ett tag som jag gjort så ser man rätt fort mönstret att dom flesta är 2,0 turbo 149 hk LTT versioner som ligger ute på blocket. (finns naturligtvis 170 hk versioner med men LTT versionen finns flest av)

Hade tänkt mig i prisklass runt 25-30 tusen kr. och ifall köpet skulle falla på en 149 hk LTT är det samma sak som att vässa en 9000 då? måste det till en MV även på dessa eller finns det orginal?
Vad skiljer en LTT mot en fulltryckare?

Den på 170 hk är också en LTT fast av 2.3-liters motorn tongue under mitten av 2001 och uppåt fick denna motorn istället 185 hk. Däremot fanns det ju någon FTT version av 2.0an i 9-5 som skulle ge ca 190 hk?
Angående att trimma dom så är ju inte de något problem, precis som skrivits tidigare så sitter MV på alla 95or.

Motoralternativ Saab 9-5 1998-2001:
2.0 LTT- 150 hk
2.0 FTT- Ca 190 hk
2.3 LTT- 170 hk
2.3 Aero- 230 hk

2002-2006?
2.0 LTT- 150 hk
2.3 LTT- 185 hk
2.3 T- 220 HK
2.3 Aero- 250

Sen finns ju även dieslar, v6or och Biopowermodeller med andra effekter i.

Okey okey. Tack för listan på dessa motoraltenativ! Okey jag har alltid trott som sagt att 170 hk var en FTT version men det visade sig ju vara fel då big_smile Tror att det är så vad jag läst någon gång att dom 2,0 versionerna som har 191 hk är någon sorts "saab orginal trimmad" bil som kom lite vässad från fabrik. Är dock inte helt säker på detta men har för mig att jag läst det någonstans för längesedan.
Aja som sagt får se vad lotten faller på när köper väl görs.  Får göra mig av med min sierra först big_smile
Spelar igentligen inte så stor roll vad det blir för motor då jag vet att jag ändå kommer trimma den big_smile Men vi har ju ifall slått fast att att alla 9-5 har MV och är redo för trimmning hyfsat lätt big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
rybbe
22 december 2010 · 614 Inlägg

Hannes skrev:

rybbe skrev:
Nu när vi ändå är inne och pratar om att trimma LTT saab versioner så kom jag på att jag faktist har en fråga till er som vet men om hur saabarna är uppbyggda från grunden.


Jag ska nu ta och sälja min Ford sierra vinterbil är tanken och in investera mig i min första riktiga bruksbil som jag ska ha ett par år.
Och då faller lotten naturligtvis på en Saab 9,5 kombi årsmodell från 98-02. alltså första karossen.

När men kikat på dom ett tag som jag gjort så ser man rätt fort mönstret att dom flesta är 2,0 turbo 149 hk LTT versioner som ligger ute på blocket. (finns naturligtvis 170 hk versioner med men LTT versionen finns flest av)

Hade tänkt mig i prisklass runt 25-30 tusen kr. och ifall köpet skulle falla på en 149 hk LTT är det samma sak som att vässa en 9000 då? måste det till en MV även på dessa eller finns det orginal?
Vad skiljer en LTT mot en fulltryckare?

Gör som jag, köpte i lördags en 9-5 aero kombi,2001, 19k mil,fullutrsutad utom taklucka,automat, jättefint skick .... 33 000 kr,lätt mitt bästa köp nånsin smile

Haha aa då får jag gratulera då! big_smile tyvärr så hostar jag bara inte upp 33 tusen hur som helst utan får göra mig av med min nuvarande vinterbil först och sen kan jag hosta upp runt 35 ifall det vore så big_smile. Tur att man har varit smart nog och lagt undan pengar på varje lön ett längre tag big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
jonTe
22 december 2010 · 5 710 Inlägg

Nu är tråden lite rörig då det är många frågeställningar igång samtidigt men.....svarar i tur och ordning.

poont skrev:
Tänkte fråga, räcker det att jag endast ökar ladd till 1.1, eller behövs det mera soppa ?

Skulle jag inte tro om du inte rör tändningen samtidigt.
Vid denna typen av trim är det inte fel att komplettera med en spikdiod, det står säkert oxo i inlägget på STCS hur man gör. Om inte....goggla det wink

OM det nu skulle spika eller att du faktiskt vill trimma mer och löda om boxen för att kunna ställa på mer är ett bränslechipp att föredra.
Finns på Speedparts eller "chipp-mats" för originalspridare eller om du vill trimma ännu mer, fixa större spridare och ett anpassat bränslechipp till det. Populärt är ju de röda spridare om du skall hålla dig under 300hk.

Dessa bilar är underbara (billiga) att trimma, skruva APC tills det spikar.....skaffa mer bränsle....mer APC till det spikar...byt turbo....fixa mer bränsle....skruva APC osv osv:)

MVH Jonas
..............
jonTe
22 december 2010 · 5 710 Inlägg

Funkiee skrev:

rybbe skrev:

Funkiee skrev:

På 9-5 skiljer sig bara ett chip på FTT samt LTT. Samma för dig, gå in på dessa sidor som jag länkade till tidigare och kolla! smile Dock skulle jag köpa en 2.3 då de är lite billigare o trimma tongue Bästa med 9-5 är att du lätt konverterar till E85. Alltså kan du välja o köra på 95/98 oktan, eller e85 om du vill gasa lite smile

Ja förlåt vad dum jag är kunde ju snabbt bara gått in och kikat på tex speedparts hemsida:D borde jag ju kunnat räkna ut med tanke på att jag shoppat delar av dom för ca 15 tusen detta år till min 900 T16 big_smile
Aja hur som helst! vad jag kunde se när jag var inne på speedparts hemsida snabbt var ju att dom inte la till någon MV vid steg1 chip. detta måste ju som sagt va då betyda att en MV redan sitter där även på en 149 hk LTT.

Men vad är skillnaden på en FTT och en LTT då? är det bara helt enkelt att snurrbon laddar lite mindre? och vissa förändringar i styrboxen.
När köpet väl ska ske så tar jag gärna en FTT istället för en LTT men sen är det ju fortfarande det att priset på bilen ska vara rätt och jag vill gärna ha någon som maximat har gått 25 tusen mil.
Men som sagt vi får se vad det blir big_smile letar för fullt!

Skillnaden som jag sa tidigare är bara chippet som skiljer wink samma turbo på LTT o FTT, bara att laddet på ltt är 0.4-0.45 o ftt TROR jag ligger på 0.8 smile

Mjaa...det beror på årsmodell. Vissa årsmodeller har FTT 220hk annan turbo (mitsubishi istället för Garrett) men det stämmer bra på de äldre 9-5:orna.

Angående turbotryck så jobbar inte riktigt T7 systemet så. Den kan ladda lite varsom beroende på yttre omständigheter såsom temperatur, höjd över havet mm för att alltid ge lika mycket effekt.
Turbotrycket är bara en parameter för att nå rätt luftmassa. Men...helt klart begär en Aero mer luftmassa än en 150hästare och därmed blir oxo trycket högre.

MVH Jonas
..............
jonTe
22 december 2010 · 5 710 Inlägg

rybbe skrev:
Tror att det är så vad jag läst någon gång att dom 2,0 versionerna som har 191 hk är någon sorts "saab orginal trimmad" bil som kom lite vässad från fabrik. Är dock inte helt säker på detta men har för mig att jag läst det någonstans för längesedan.

Stämmer förutom att det är 192 hk wink
Spridarna på de bilarna är av en annan sort oxo. Har andra tändstift oxo vill jag minnas.

MVH Jonas
..............
poont
22 december 2010 · 183 Inlägg

jonTe skrev:
Nu är tråden lite rörig då det är många frågeställningar igång samtidigt men.....svarar i tur och ordning.

poont skrev:
Tänkte fråga, räcker det att jag endast ökar ladd till 1.1, eller behövs det mera soppa ?

Skulle jag inte tro om du inte rör tändningen samtidigt.
Vid denna typen av trim är det inte fel att komplettera med en spikdiod, det står säkert oxo i inlägget på STCS hur man gör. Om inte....goggla det wink

OM det nu skulle spika eller att du faktiskt vill trimma mer och löda om boxen för att kunna ställa på mer är ett bränslechipp att föredra.
Finns på Speedparts eller "chipp-mats" för originalspridare eller om du vill trimma ännu mer, fixa större spridare och ett anpassat bränslechipp till det. Populärt är ju de röda spridare om du skall hålla dig under 300hk.

Dessa bilar är underbara (billiga) att trimma, skruva APC tills det spikar.....skaffa mer bränsle....mer APC till det spikar...byt turbo....fixa mer bränsle....skruva APC osv osv:)

tackar, ja det låter ju billigt big_smile

Tänkte höra om det går att sätta på ett 3bars bränsleregulator, ist för 2.8 som sitter orginal och på så sätt få mera bränsle, tillsammans med ev ett bränslechip?

Mercedes W210 E55 "AMG" (1999)
rybbe
22 december 2010 · 614 Inlägg

jonTe skrev:

rybbe skrev:
Tror att det är så vad jag läst någon gång att dom 2,0 versionerna som har 191 hk är någon sorts "saab orginal trimmad" bil som kom lite vässad från fabrik. Är dock inte helt säker på detta men har för mig att jag läst det någonstans för längesedan.

Stämmer förutom att det är 192 hk wink
Spridarna på de bilarna är av en annan sort oxo. Har andra tändstift oxo vill jag minnas.

Fan jonte du ska alltid komma in och rätt folk big_smile  här blir jag rättad på 1 hk big_smile haha.
Aja kul att få veta att min hypotes om vad jag läste någonstans för länge längesedan stämde på ett ungefär ifall big_smile
Tack!

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
Ibanezman Skåning
22 december 2010 · 739 Inlägg

matteponken skrev:

Ibanezman skrev:

Funkiee skrev:

Hade du med dina volvos, vet ej vad du hette nu tongue men iaf hade du vetat mer om 9000, antar att du har/hade nyare än -94 så ska man absolut INTE pystrimma en saab, kan gälla lite tidigare årsmodeller med. Boxen reglerear laddtryck och soppaflöde osv. Höjjer du laddet med pys, märker bilen att något är fel och ställer ner sig istället, som ett slags skydd, alltså förstör du bara genom o pysa

Så du menar att boxen reglerar laddtrycket även om min bil varken hade APC eller magnetventil
utan en klassisk mekanisk WG?

Om du har haft en 9000 turbo av äldre modell satt det garanterat både apc och magnetventil i den

Men si det gjorde det inte i min 96:a cool

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Funkiee Saab älskare!
22 december 2010 · 4 597 Inlägg

Ibanezman skrev:

matteponken skrev:

Ibanezman skrev:

Så du menar att boxen reglerar laddtrycket även om min bil varken hade APC eller magnetventil
utan en klassisk mekanisk WG?

Om du har haft en 9000 turbo av äldre modell satt det garanterat både apc och magnetventil i den

Men si det gjorde det inte i min 96:a cool

Nä, för där har du T5.5, med en 2.0 eller 2.3 ltt alltså utan MV.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Funkiee Saab älskare!
22 december 2010 · 4 597 Inlägg

Har TS, dvs Calle fått svar på sin fråga? Ja, har TS några fler frågor? för diskussionen börjar sprida sig mer till 9-3 o 9-5 också tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Ibanezman Skåning
22 december 2010 · 739 Inlägg

matteponken skrev:

Funkiee skrev:

Ibanezman skrev:

Men si det gjorde det inte i min 96:a cool

Nä, för där har du T5.5, med en 2.0 eller 2.3 ltt alltså utan MV.

Du han svara för mig big_smile
Kan bara lägga till att det står tidigare i tråden att det finns en 9000 2.0 LTT (lätt trycks turbo) och det står även att den INTE har magnetventil original..

Tack för medhåll wink

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang