Tjall med laddtryck på en saab 95 sedan

spinx82 spinx
16 december 2010 · 11 Inlägg

hej jag har en saab 95a 2.3T som turbotrycket spökar på har börjat med det för ett par månader sen. det är så att när man gasar upp och ska växla eller ska göra en omkörning så börjar turbon ladda fast vid vissa varvtal så är det som turbon bara dör och den känns inte lika rapp som den var innan. den är inte trimmad eller nått helt orginal för utom återcirkulerande kolvdump och insugsrör från en saab 95 03a aero vad kan det vara för fel tacksam för svar

SRD
16 december 2010 ·

jag har en ska du kan testa ring mig

FenioN
18 december 2010 · 120 Inlägg

de 2blå backventlierna som går till magnetventilen kosstar 1500kr på saab men jag köpte 2 backventiler på vw och gjorde ett eget,,

Saab 9-5 2.0t -04
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 december 2010 · 5 650 Inlägg

Är det olika från gång till gång / vissa dagar går den som den ska andra dagar laddar turbon inte alls?

eller är de mera som att den känns som de ska men sen försvinner all power?

de jag tänker på är antingen de där motorsystemet som saab har mins ej vad de hette men boxen skulle se till att bilen alltid har den hk  ska ha även om den ska som exempel upp i 2 bar vissa dagar och andra dagar 0.5 bar "visst säkert överdrivna nr men som exempel" för de va vell 9-5orna som har de systemet?

eller så äre bara så att magnetventilen börjar bli kass eller att turbon börjar bli dålig.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Melin82
18 december 2010 · 513 Inlägg

Prova med att du rycker understa slangen på magnetventilen så du kör utan wastegate. Då ser du om bilen laddar i alla lägen, ps för att testa med då du kör utan laddtryckstyrning, dumt att ladda död på motorn.
Skulle den ladda fint så är det inget maskinellt, då är det bra att känna någon med en lika dan bil så du kan pröva dig bakåt, alltså magnetventil, röret från magnetventilen som ska ha två backventileler, styrbox osv dock tror jag på dom förstnämda. Finns ju en del saker som kan ställa till laddtryckstyrningen.

Sketstopp24v STREETRACER
18 december 2010 · 892 Inlägg

sitter väl ett GT17-agg på den där?  dem e rätt klena..
blå backisarna
MVn
DI-kassetten

det och att allt vakum är som det ska är det man brukar kolla först..

Bmc Crew
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang