5642
Sök

Tändningschip till 945a lönt runt 200hk

Hjultomte
1 500 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
Som rubriken säger känns det lönt o smälla i tändningschip runt 200hk smile det är en 945a -97 LTT

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

10 287 Inlägg
26 december 2010
Primära anledning till att byta tändchip i en 740/940 med tex LH2.4 är att original tändmap ger för hög förtändning på höga "laddtryck".
Med "runt 200Hkr" kommer du aldrig upp i dom "laddtryck" som kräver att man backar hem tändningen utöver vad som redan sker i original tändmap.

Anledningen till att jag skriver "laddtryck" inom " " beror på att laddtrycket i sig är en sak som inte mäts på ett LH2.4 sprut och en optimerad motor behöver helt annan tändkurva som funktion av just laddtrycket än en original motor där man bara har skruvat upp laddtrycket ör att få effekt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
26 december 2010
skadar inte och ha men  runt 200+- hk är bränsle chipp och typ 0.8 bar - 1 bar
så gör vell inte sån jätte nytta om du inte hade tänkt dig mer kräm så
man behöver ju inte tändingen föräns man ska ladda satan
och original grejjerna duger för 1 bar om de är bränsle chip

10 287 Inlägg
26 december 2010
Mjääääää. I min värld skadar det massor att backa hem tändningen mer än nödvändigt på samma sätt som det skadar att trycka på för mycket förtändning.
Att stoppa i ett tändchip som backar hem tändningen på max signal från LMM för "2 bar" gör bara att du tappar massor med effekt och höjer avgastempen våldsamt om man bara laddar "1.2bar" vid 5V från LMM.

/Göran

MrEricsson skrev:
skadar inte och ha

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
26 december 2010
Sharky skrev:
Mjääääää. I min värld skadar det massor att backa hem tändningen mer än nödvändigt på samma sätt som det skadar att trycka på för mycket förtändning.
Att stoppa i ett tändchip som backar hem tändningen på max signal från LMM för "2 bar" gör bara att du tappar massor med effekt och höjer avgastempen våldsamt om man bara laddar "1.2bar" vid 5V från LMM.

/Göran

MrEricsson skrev:
skadar inte och ha

förutsatte att den har 200+ nu och ska upp till mer
men ska den stanna där den är så äre rätt värdelöst igentligen då 200hk +- 940 är mer lr mindre som original.
fast å andra sidan är ju tändchippet de sista man behöver bry sig om först volvos skräp intercooler bara blåser varmluft efter 1.2 / är plastig och kan pajja karmarna. sen va de vell spridarna 3"lmm osv
säkert nått mer man glömmt 2 år sen man gjorde nått med 940 T

Hjultomte
1 500 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
MrEricsson skrev:
Sharky skrev:

/Göran

MrEricsson skrev:
skadar inte och ha

förutsatte att den har 200+ nu och ska upp till mer
men ska den stanna där den är så äre rätt värdelöst igentligen då 200hk +- 940 är mer lr mindre som original.
fast å andra sidan är ju tändchippet de sista man behöver bry sig om först volvos skräp intercooler bara blåser varmluft efter 1.2 / är plastig och kan pajja karmarna. sen va de vell spridarna 3"lmm osv
säkert nått mer man glömmt 2 år sen man gjorde nått med 940 T

Nej för fan skiter inte pengar än. har bara chippet liggandes det va därför man undra. mer ska det upp i men som sagt inte cash big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Sök