Såhär kopplar du in en turbotimer och såhär funkar den.

Xuri One Man Clan
7 januari 2011 · 4 287 Inlägg

hur många svenssons vet att man ska kyla turbon efter bara normal körning ? eller att man ska låta motorn gå 30-40 sekunder på tomgång innan man börjar köra med en turbobil ?

turboras hör ju inte till de vanligaste inom bilindustrin, så vanliga svenssons lär ju inte få de heller.

vet ni att normal avgastemperatur på en bil är typ 7-900 grader ?
tomgång 35-500grader typ.

grejerna blir typ röda oavsett om ni gasar eller ej.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Janneutanb
7 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Xuri skrev:
hur många svenssons vet att man ska kyla turbon efter bara normal körning ? eller att man ska låta motorn gå 30-40 sekunder på tomgång innan man börjar köra med en turbobil ?

turboras hör ju inte till de vanligaste inom bilindustrin, så vanliga svenssons lär ju inte få de heller.

vet ni att normal avgastemperatur på en bil är typ 7-900 grader ?
tomgång 35-500grader typ.

grejerna blir typ röda oavsett om ni gasar eller ej.

Varför ska man låta den stå på tomgång innan man börjar köra?

ramb0 SKANK Performence
7 januari 2011 · 272 Inlägg

För att. Den ska komma upp i arbetstemperatur

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
M.Persson
7 januari 2011 · 461 Inlägg

Xuri skrev:
hur många svenssons vet att man ska kyla turbon efter bara normal körning ? eller att man ska låta motorn gå 30-40 sekunder på tomgång innan man börjar köra med en turbobil ?

turboras hör ju inte till de vanligaste inom bilindustrin, så vanliga svenssons lär ju inte få de heller.

vet ni att normal avgastemperatur på en bil är typ 7-900 grader ?
tomgång 35-500grader typ.

grejerna blir typ röda oavsett om ni gasar eller ej.

Hur många svensson ligger och pressar varv stop och kör kamikaze starter vid rödljuset? tongue
Detta kanske var menat som ett tips till lata entusiaster vars flickvänner inte vill sitta kvar i bilen den extra minuten för att kyla ner grejerna eller själva inte orkar med det och då är det ju en smart grej för dom.
Sen skrev nån nått om bensinförbrukningen? antar att du då är en sån person som stänger av bilen vid varje rödljus då den drar för mycket där på tomgång? wink

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE
Xuri One Man Clan
7 januari 2011 · 4 287 Inlägg

Brains skrev:

Xuri skrev:
hur många svenssons vet att man ska kyla turbon efter bara normal körning ? eller att man ska låta motorn gå 30-40 sekunder på tomgång innan man börjar köra med en turbobil ?

turboras hör ju inte till de vanligaste inom bilindustrin, så vanliga svenssons lär ju inte få de heller.

vet ni att normal avgastemperatur på en bil är typ 7-900 grader ?
tomgång 35-500grader typ.

grejerna blir typ röda oavsett om ni gasar eller ej.

Varför ska man låta den stå på tomgång innan man börjar köra?

dom brukade rekommendera de för  i alla fal att man så få upp oljetryck ordentligt å fylla turbon

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Xuri One Man Clan
7 januari 2011 · 4 287 Inlägg

M.Persson skrev:

Xuri skrev:
hur många svenssons vet att man ska kyla turbon efter bara normal körning ? eller att man ska låta motorn gå 30-40 sekunder på tomgång innan man börjar köra med en turbobil ?

turboras hör ju inte till de vanligaste inom bilindustrin, så vanliga svenssons lär ju inte få de heller.

vet ni att normal avgastemperatur på en bil är typ 7-900 grader ?
tomgång 35-500grader typ.

grejerna blir typ röda oavsett om ni gasar eller ej.

Hur många svensson ligger och pressar varv stop och kör kamikaze starter vid rödljuset? tongue
Detta kanske var menat som ett tips till lata entusiaster vars flickvänner inte vill sitta kvar i bilen den extra minuten för att kyla ner grejerna eller själva inte orkar med det och då är det ju en smart grej för dom.
Sen skrev nån nått om bensinförbrukningen? antar att du då är en sån person som stänger av bilen vid varje rödljus då den drar för mycket där på tomgång? wink

haha nä menade mest är man så rätt å snål om sin turbo att man måste ha turbotimer så kanske man inte borde rejsa för de både kostar bensin å sliter ju på den kära turbon :p

min kärra drar väl 1.5-2.5 liter sås å de är de minsta bekymmret :p

mitt ex fick varken åka eller köra den heller så väntetiderna var de minsta bekymmret :p

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
M.Persson
7 januari 2011 · 461 Inlägg

Xuri skrev:

M.Persson skrev:

Xuri skrev:
hur många svenssons vet att man ska kyla turbon efter bara normal körning ? eller att man ska låta motorn gå 30-40 sekunder på tomgång innan man börjar köra med en turbobil ?

turboras hör ju inte till de vanligaste inom bilindustrin, så vanliga svenssons lär ju inte få de heller.

vet ni att normal avgastemperatur på en bil är typ 7-900 grader ?
tomgång 35-500grader typ.

grejerna blir typ röda oavsett om ni gasar eller ej.

Hur många svensson ligger och pressar varv stop och kör kamikaze starter vid rödljuset? tongue
Detta kanske var menat som ett tips till lata entusiaster vars flickvänner inte vill sitta kvar i bilen den extra minuten för att kyla ner grejerna eller själva inte orkar med det och då är det ju en smart grej för dom.
Sen skrev nån nått om bensinförbrukningen? antar att du då är en sån person som stänger av bilen vid varje rödljus då den drar för mycket där på tomgång? wink

haha nä menade mest är man så rätt å snål om sin turbo att man måste ha turbotimer så kanske man inte borde rejsa för de både kostar bensin å sliter ju på den kära turbon :p

min kärra drar väl 1.5-2.5 liter sås å de är de minsta bekymmret :p

mitt ex fick varken åka eller köra den heller så väntetiderna var de minsta bekymmret :p

Nej det är sant, är ju biligare att bara köra lungt den sista biten hem, och sen låta den gå på tomgång en lite stund.
Haha brukar mer ha problemet att dom inte vill åka med, "den låter konstigt" "den har ju ingen inredning" m.m.

Sry för Ot i tråden.

Ps Sjyst 940 du har föresten wink

Senast redigerat av M.Persson (7 januari 2011)

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE
bumpe Lastbilsmekaniker
7 januari 2011 · 3 878 Inlägg

Xuri skrev:
grejerna blir typ röda oavsett om ni gasar eller ej.

Vem försöker du lura?

En bil får inte glödande grenrör av varken tomgång, normal standskörning eller landsvägskörning, får den det är det verkligen något allvarligt fel i förbränningen!

Kör man riktigt hårt någon minut eller längre börjar saker ändra färg och ska man ha det till att vara genomrött får man piska på riktigt duktigt!

Om någon undrar så är jag en nyfiken jävel, dvs jag har tittat vid olika tillfällen hur det ser ut smile

Xuri One Man Clan
7 januari 2011 · 4 287 Inlägg

bumpe skrev:

Xuri skrev:
grejerna blir typ röda oavsett om ni gasar eller ej.

Vem försöker du lura?

En bil får inte glödande grenrör av varken tomgång, normal standskörning eller landsvägskörning, får den det är det verkligen något allvarligt fel i förbränningen!

Kör man riktigt hårt någon minut eller längre börjar saker ändra färg och ska man ha det till att vara genomrött får man piska på riktigt duktigt!

Om någon undrar så är jag en nyfiken jävel, dvs jag har tittat vid olika tillfällen hur det ser ut smile

Jag har en avgastempmätare sittandes i mitt grenrör så jag öppnar inte huven för å kolla tempen...
beror lite vilken motor vi snackar men en turbo spis blir röd riktigt fort.

normal arbetstemp på en bensinare är ca 700-900 om man ligger å kör landsväg osv.


min 940 turbo med orginal aggregat var röd efter att ha legat å kört 120km/h motorväg...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
bumpe Lastbilsmekaniker
7 januari 2011 · 3 878 Inlägg

Jo, jag vet att det ligger i de regionerna och kan det kan plocka på ytterligare en bit till vid hårdkörning.

Fast det är fortfarande en viss skillnad på strömmande gas och yttertemperaturen på ett rör. Skulle nu utsidan hålla samma temperatur som gastemperaturen så är ju klar orange nästan gult helt normalt vid vanlig brukskörning?

Saabar antar jag ses som relativt normala turbobilar och inte glöder det mer än om man kör hårt med dom smile

Korpela
26 januari 2011 · 63 Inlägg

oj här var det livat med ett eller annat!, jag ska ta och köpa en Turbotimer till min kärra och hittade en Apexi som sägs vara "bra" tänkte lägga upp ett eget inlägg men tack till Sök funktionen så slipper jag få massa svar när dom redan finns här smile.

//Korpela

volvo_matte
27 mars 2011 · 17 Inlägg

lånar tråden lite i hopp om att trådskaparen tittar här,, jag har kopplat in en hks type-0 på min 855R -96  och den fungerar ganska bra förutom att den verkar vara lite trögfattad när man vrider av nyckeln för bilen hinner nästan dö innan timern "tar över", gasar man till lite i samma ögonblick så märks det inget?  vad kan det vara för fel? något fel på timern lr jag som kan ha kopplat fel på nå vis??

ramb0 SKANK Performence
27 mars 2011 · 272 Inlägg

Tyvärr går det inte göra någgot åt hmm turbotimern aktiveras ju när den känner att du bryter strömen och den hinner ju inte reagera på en hudradels sekund därav felet.... Jag har oxå hks type 0... Skönt med volt varningen:)

Vill man göra något åt det så är nog det ända att koppla in en brytare så du aktiverar timern innan du vrider av nyckeln...
Mvh

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
volvo_matte
27 mars 2011 · 17 Inlägg

ramb0 skrev:
Tyvärr går det inte göra någgot åt hmm turbotimern aktiveras ju när den känner att du bryter strömen och den hinner ju inte reagera på en hudradels sekund därav felet.... Jag har oxå hks type 0... Skönt med volt varningen:)

Vill man göra något åt det så är nog det ända att koppla in en brytare så du aktiverar timern innan du vrider av nyckeln...
Mvh

känns ju inte aktuellt med en extra brytare direkt,,så antingen får man stå ut med att det är som det är och gasa till lite varje gång man ska vrida nyckeln lr lägga timern på hyllan..sad

Stripz Voodoo
18 januari 2012 · 1 444 Inlägg

jag fundera på en turbo timer bara för att ha volt display osv på den  sen ett + med den är  att man kan  visst ställa in tiden  att den startar  tex på morgonen  de skulle vara störtskönt:) men  hur ska jag då kringgå larmet med  denna http://www.ridetech.se/turbotimer-hks/9568-0 för går jag in i bilen  lr startar bilen  med larmet på så tjuter den



""TURBOTIMER HKS

TURBOTIMER: En turbotimer ser till så att du ökar livslängden på din motor. Efter att du kört med bilen, behöver motorn kylas och framförallt oljan i turbon. Denna turbotimer ser till att när du vrider av tändningen går fortfarande motorn tills den kommit ner i rätt temperatur och sedan stängs den av automatiskt! Du slipper sitta kvar i bilen och låta motorn varva ner! Fungerar även på bilar utan turbo!

Denna turbotimer har även ett flertal andra funktioner, den kan bland annat starta upp bilen och låta den värmas upp på morgonen, visa voltnivån och även varna vid extremt låg voltnivå, den visar lambda värdena på en skala med LED belysning och mycket mer!""

Senast redigerat av Stripz (18 januari 2012)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
ramb0 SKANK Performence
19 januari 2012 · 272 Inlägg

Stripz skrev:
jag fundera på en turbo timer bara för att ha volt display osv på den  sen ett + med den är  att man kan  visst ställa in tiden  att den startar  tex på morgonen  de skulle vara störtskönt:) men  hur ska jag då kringgå larmet med  denna http://www.ridetech.se/turbotimer-hks/9568-0 för går jag in i bilen  lr startar bilen  med larmet på så tjuter den



""TURBOTIMER HKS

TURBOTIMER: En turbotimer ser till så att du ökar livslängden på din motor. Efter att du kört med bilen, behöver motorn kylas och framförallt oljan i turbon. Denna turbotimer ser till att när du vrider av tändningen går fortfarande motorn tills den kommit ner i rätt temperatur och sedan stängs den av automatiskt! Du slipper sitta kvar i bilen och låta motorn varva ner! Fungerar även på bilar utan turbo!

Denna turbotimer har även ett flertal andra funktioner, den kan bland annat starta upp bilen och låta den värmas upp på morgonen, visa voltnivån och även varna vid extremt låg voltnivå, den visar lambda värdena på en skala med LED belysning och mycket mer!""

det som står i beskrivningen på ridetech är tyvärr skitsnack hmm
det finns ingen funktion som hör att du kan starta bilen på morgonen en viss tid... lambda värdena får du inte heller fram!

det den gör är att visa voltnivån, o varnar vid för låg eller för hög voltnivå.
sen har du ju själva turbo timer funktionen, ställa in tid som den står och går när du vrider av nyckeln. finns 2 lägen så du kan ha 2 tider att välja mellan.

ang larmet... när du vrider av nyckeln så bilen står o går kan du inte slå på larmet... du får låsa med nyckeln så den står olarmad.

hoppas infon är till nytta smile

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
Stripz Voodoo
19 januari 2012 · 1 444 Inlägg

ramb0 skrev:

Stripz skrev:
jag fundera på en turbo timer bara för att ha volt display osv på den  sen ett + med den är  att man kan  visst ställa in tiden  att den startar  tex på morgonen  de skulle vara störtskönt:) men  hur ska jag då kringgå larmet med  denna http://www.ridetech.se/turbotimer-hks/9568-0 för går jag in i bilen  lr startar bilen  med larmet på så tjuter den



""TURBOTIMER HKS

TURBOTIMER: En turbotimer ser till så att du ökar livslängden på din motor. Efter att du kört med bilen, behöver motorn kylas och framförallt oljan i turbon. Denna turbotimer ser till att när du vrider av tändningen går fortfarande motorn tills den kommit ner i rätt temperatur och sedan stängs den av automatiskt! Du slipper sitta kvar i bilen och låta motorn varva ner! Fungerar även på bilar utan turbo!

Denna turbotimer har även ett flertal andra funktioner, den kan bland annat starta upp bilen och låta den värmas upp på morgonen, visa voltnivån och även varna vid extremt låg voltnivå, den visar lambda värdena på en skala med LED belysning och mycket mer!""

det som står i beskrivningen på ridetech är tyvärr skitsnack hmm
det finns ingen funktion som hör att du kan starta bilen på morgonen en viss tid... lambda värdena får du inte heller fram!

det den gör är att visa voltnivån, o varnar vid för låg eller för hög voltnivå.
sen har du ju själva turbo timer funktionen, ställa in tid som den står och går när du vrider av nyckeln. finns 2 lägen så du kan ha 2 tider att välja mellan.

ang larmet... när du vrider av nyckeln så bilen står o går kan du inte slå på larmet... du får låsa med nyckeln så den står olarmad.

hoppas infon är till nytta smile

har monterat sj vikinglarm på bilen så larmet går att slås igång genom fjärren

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Vallentinoo
7 september 2013 · 146 Inlägg

Hejsan ja har köppt en apexi turbotimer som ja tänkte ha i min 945a och undrar hur man instalerar den ? Tacksam för bra svar !smile

Nissan 200sx s13 "Thespinner" (1990)
ramb0 SKANK Performence
15 september 2013 · 272 Inlägg

Vallentinoo skrev:
Hejsan ja har köppt en apexi turbotimer som ja tänkte ha i min 945a och undrar hur man instalerar den ? Tacksam för bra svar !smile

på samma sätt som beskrivningen i första inlägget

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
Vallentinoo
16 september 2013 · 146 Inlägg

ramb0 skrev:

Vallentinoo skrev:
Hejsan ja har köppt en apexi turbotimer som ja tänkte ha i min 945a och undrar hur man instalerar den ? Tacksam för bra svar !smile

på samma sätt som beskrivningen i första inlägget

Men det är 5 sladdar på hans jag har 6st och fattar inte riktigt vad han menar med den andra sladden , (blåa)

Nissan 200sx s13 "Thespinner" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang