5673
Sök

Fusklagning av topplock

Jävel
2 018 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
Tjabba.

har sprängt kylarn på min 240 o den gick upp i temp, vet inte om topp-packningen klarade sig eller inte.
Just stått utomhus o bytt de på en poolares 240 så de är ingenting jag är så taggad på.
Toppen är ju med 95% chans krokig så att den måste skickas på planing också.
Killen som planar åt oss har mycket att göra så de tar ungefär 2 veckor.

Tänkte då att om jag smäller dit den nya kylarn, utan vatten. Kör bilen upp på rött på tempmätarn. Drar alla topp-bultar som satan o sen häller i vatten i den o låter den gå. Borde ja inte kunna få toppen rak (läs mindre krokig) då ?

Typ folkracemek. Funkar de? Nån som provat?

You got to risk it, to get the biscuit :)

5 198 Inlägg
30 december 2010
nu är det ju inte bara toppen som tar skada om du kör UTAN vatten

679 Inlägg
30 december 2010
som sagt är ju inte bara toppen som tar skada

Smålänning
7 887 Inlägg
30 december 2010
Prova att fylla i vatten och kolla? Den kan klarat sig... Rödblockarna är inte kända för att få snea toppar.

Du bör iaf ha lite vatten i kylarn så vattenpumpen får smörjning, annars får du plocka dän remmen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 287 Inlägg
30 december 2010
Det sitter sträckbult.

Och även om det var stumma bultar så krävs det många ton i kraft för att med våld vrida en topp.
En enda 12mm 12.9 klarar av runt 2800N i axialkraft om jag räknar rätt i hastigheten.

/Göran

Plankpojk skrev:
Drar alla topp-bultar som satan

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 271 Inlägg
30 december 2010
isac så mkt kan inte en topp kosta om den skulle vara sne

612 Inlägg
30 december 2010
Byt kyl, fyll kylvätska, och se hur grejerna mår. Som sagt, dessa motorer är inte överdrivet känsliga, och skulle nu toppen vara skev så kan du få tag i en annan för en femhundring.

Jävel
2 018 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
Tja!

Alltså, toppen o pengar är inga problem. jag har två motorer står, o topp löst. De jobbiga är ju själva bytet. Skrotar hellre bilen än att stå ute o frysa ihjäl.
Men det verkar ju inte som att min idé är något vidare. Så ja kastar väl dit nya kylarn o matar i lite glykol o skit o ser om den håller tätt.

Tänkte mest att den kanske va skev eftersom att den vi bytte på igår va ordentligt sne.

Men ja gör som ni säger, smackar dit allt o kikar, återkommer om en halvtimme smile

Jävel
2 018 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
Efter mycket om o men så fick ja dit allt skit.
Bilen startade o gick bra, allting verkade funka dugligt. Jag fyllde på massa vatten o skulle ut o provköra. Då gick den upp i temp som fan, jag stannade o kollade 3 ggr men allting verkade okej. När bilen stog stilla sjönk tempen.

Farsan tror att vattnet frös till is o stoppade flödet i kylarn så att bilen blir varm. De är -12 grader o ja åkte ungefär 50-120.

Ja lät bilen svalna lite o öppnade locket så att allt vatten som ville ut fick spruta ut, sen va tempen precis som den skulle. Så nu ska jag tömma allting o i me glykol.

Allting verkar lira någorlunda iaf.

213 Inlägg
30 december 2010
Sen undra jag hur du ska kunna se att värmen går upp till rött när du inte har något vatten i kylsystemet ?
För det är ju den temperaturen det mätaren visar.

Jävel
2 018 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
Jani Hast skrev:
Sen undra jag hur du ska kunna se att värmen går upp till rött när du inte har något vatten i kylsystemet ?
För det är ju den temperaturen det mätaren visar.

Tro mej, de undrade jag också. Men eftersom att de va hål i botten på kylarn och inte ett spår av vatten o tempmätarn stog på rött, så ja. inte en aning.

Nu har bilen glykol o sånt också. o den går precis som innan smile
Tur att jag inte skrotade den tongue

10 287 Inlägg
30 december 2010
Tempgivaren är en...tja, tempgivare.....
Reaktionstiden blir snabbare i vatten men den mäter även temperatur i luft eller vattenånga.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök