Hjälp med 2 st olika running bull batterier - hur ska jag koppla?

Danne_485
31 december 2010 · 687 Inlägg

Hej!
Jag håller på med mitt första seriösa ljudbygge och har skaffat mig 2 st batterier. Dock har jag bara kört med ETT batteri i mina tidigare installationer så jag har ingen koll alls på hur man kopplar när 2 batterier är inblandade. Batterierna det handlar om är 2 st Running Bull, ett 70 Ah och ett 95 Ah och de kommer att driva ett DLS A6 och ett DLS A4. Det jag behöver hjälp med är alltså hur man kopplar och vilka grejer som behövs.

Blir det problem att ha 2 batterier med olika Ah trots att det är samma märke?


Tack på förhand.

Mvh
Daniel

ChriZtoffer GAS democar 2018!
31 december 2010 · 8 744 Inlägg

Jord ansluter du som vanligt, ner i chassi på ett lämpligt ställe i närheten av batteriet. Mellan batterierna kommer du behöva en kabel, 35-50mm2 beroende på hur pass kraftig generator du har, denna kabel ska ha en säkring i vardera ände MAX 30cm från anslutningen till batteriet (35mm2 ska ha 150A, 50mm2 ska ha 200A). Hur du sen gör med anslutningen mot slutsteg är upp till dig, antingen så kör du med ett distributionsblock på kabeln mellan batterierna eller så köper du batteripolskor med flera anslutningar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Danne_485
31 december 2010 · 687 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Jord ansluter du som vanligt, ner i chassi på ett lämpligt ställe i närheten av batteriet. Mellan batterierna kommer du behöva en kabel, 35-50mm2 beroende på hur pass kraftig generator du har, denna kabel ska ha en säkring i vardera ände MAX 30cm från anslutningen till batteriet (35mm2 ska ha 150A, 50mm2 ska ha 200A). Hur du sen gör med anslutningen mot slutsteg är upp till dig, antingen så kör du med ett distributionsblock på kabeln mellan batterierna eller så köper du batteripolskor med flera anslutningar.

Okey. Vi ska se om jag fattar detta rätt nu. En kabel från generatorn till batteriet fram. Batterier fram jordas i karossen som vanligt. Sedan drar man en 50mm2 pluskabel från plusen bak till skuffen. Där kan man koppla in den i ett block med säkringar och sedan dra en pluskabel från blocket till varje steg och en till det bakre batteriet. Sedan drar man en kabel från minus på det bakre batteriet till ett block (utan eller med säkringar?) och därifrån en kabel till minus på steget och en annan kabel till jord i karossen. Har jag tänkt rätt nu?

Kan kabeln som går till stegen och batteriet bak från blocket vara 20mm2? Eller måste det vara 50mm2 överallt?

Mvh
Daniel

ChriZtoffer GAS democar 2018!
31 december 2010 · 8 744 Inlägg

Korrekt! Och ALDRIG nån säkring på någon jordkabel, bara på plus! Hur grova kablar du ska ha mellan bakre batteriet/distributionssblocket och stegen bestämmer du själv, jag brukar köra så grovt som går in i stegen "bara-för-att". Men om 20mm2 räcker till effektmässigt, kör på det. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Danne_485
31 december 2010 · 687 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Korrekt! Och ALDRIG nån säkring på någon jordkabel, bara på plus! Hur grova kablar du ska ha mellan bakre batteriet/distributionssblocket och stegen bestämmer du själv, jag brukar köra så grovt som går in i stegen "bara-för-att". Men om 20mm2 räcker till effektmässigt, kör på det. smile

Okey. Va bra. smile Lägger upp ett kopplingsschema så du kan kolla att det är rätt och jag har något att gå efter när jag kopplar. smile Blir det någon skillnad att göra på detta vis jämfört med att köra med batterikabelskor direkt på det bakre batteriet? Tänkte på förluster osv. Hur långt brukar 20 mm2 räcka till effektmässigt? Hade försökt hålla kablarna så korta som möjligt, ca 50 cm max och troligtvis kortare. 50 mm2 jordkabeln är 1 m och jordad i bältesskruven för tillfället.

EDIT: Blir det några problem att batterierna är olika stora? Tänkte på laddning från generator osv. Har hört att batterierna helst skall vara exakt lika. Trodde att det räckte med samma märke och typ av batteri men fattat som att de bör vara exakt lika.

Tack för att du hjälper mig! smile

Mvh
Daniel

Här är schemat:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … usx83i.jpg

Senast redigerat av Danne_485 (31 december 2010)

bosabengt
31 december 2010 · 2 035 Inlägg

Skulle vilja ändra lite på din ritning.

Du drar en kabel från batteri 1 till "säkringsblock" ANL sen vidare till nästa säkringsblock ANL i bagaget, sen från det säkringsblocket till plus på batteri 2.

Jorda batteri 2 i bagaget som vanligt och alla stegen.

Sen plus på batteri två till säkringsblock (för stegen) sen vidare till slutstegen. Hänger du med?

tyckte du hade krånglat till det lite på ritningen. Men kollade bara en snabbis på den visserligen.

Biljudsveteran sen 1984!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
31 december 2010 · 8 744 Inlägg

Enklaste kopplingen: Batteri 1 - Säkringshållare - distributionsblock - säkringshållare - Batteri 2. Det optimala vore att även ha ett skiljerelä mellan batterierna då dom är olika stora, så kopplas dom ihop när bilen är igång och isär när bilen är av.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Danne_485
31 december 2010 · 687 Inlägg

bosabengt skrev:
Skulle vilja ändra lite på din ritning.

Du drar en kabel från batteri 1 till "säkringsblock" ANL sen vidare till nästa säkringsblock ANL i bagaget, sen från det säkringsblocket till plus på batteri 2.

Jorda batteri 2 i bagaget som vanligt och alla stegen.

Sen plus på batteri två till säkringsblock (för stegen) sen vidare till slutstegen. Hänger du med?

tyckte du hade krånglat till det lite på ritningen. Men kollade bara en snabbis på den visserligen.

Jag missade att rita dit säkringen vid främre batteriet såg jag nu ja. Kolla lite nogrannare på ritningen för jag vet inte vad som är krångligare med den jämfört med din förklaring. Kanske bara jag som är seg i kolan. big_smile

Danne_485
31 december 2010 · 687 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Enklaste kopplingen: Batteri 1 - Säkringshållare - distributionsblock - säkringshållare - Batteri 2. Det optimala vore att även ha ett skiljerelä mellan batterierna då dom är olika stora, så kopplas dom ihop när bilen är igång och isär när bilen är av.

Behöver jag verkligen ha 2 st säkringshållare om jag har ett distblock med säkringar i? Vet att jag glömde rita den främre hållaren men jag trodde att om jag gör som jag ritat så slapp jag ha extra säkring vid det bakre batteriet samt att jag endast behöver en enkel jordpunkt i chassit då alla minuskablar går in i samma strömblock.

EDIT: Vart köper jag ett bra skiljerelä som räcker till? Vart i kedjan kopplar jag in det isf? Varför behöver man ett sådant förresten? roll

mvh

Senast redigerat av Danne_485 (31 december 2010)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
31 december 2010 · 8 744 Inlägg

Om säkringsblocket sitter max 30cm från batteriet så klarar du dig med det. Jag köpte mitt skiljerelä på BRL, finns inte upplagt på sidan men finns i butik (iaf i borlänge), ska tåla 180A så det räcker till. Annars så kan nog dom flesta fixa fram ett åt dig, vet att bland annat Seastreams har eller iaf kan få tag på Skyllemarks om ska vara riktigt bra.

Senast redigerat av ChriZtoffer (31 december 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Danne_485
31 december 2010 · 687 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Om säkringsblocket sitter max 30cm från batteriet så klarar du dig med det. Jag köpte mitt skiljerelä på BRL, finns inte upplagt på sidan men finns i butik (iaf i borlänge), ska tåla 180A så det räcker till. Annars så kan nog dom flesta fixa fram ett åt dig, vet att bland annat Seastreams har eller iaf kan få tag på Skyllemarks om ska vara riktigt bra.

Okey. Men jag kan nog ordna så att blocket sitter så nära batteriet som möjligt. Iaf om jag placerar batteriet i baljan så ska det nog vara lugnt. Att det ska vara max 30 cm har jag koll på men aldrig riktigt förstått varför. hehe. Ska höra med BRL i Karlstad vad de kan ordna fram. Vad är anledning till att man har ett skiljerelä, vad är dess funktion? Ska man köra på ett som klarar 100 A? Vad är det i systemet som avgör hur många ampere man skall på relät?

mvh

Danne_485
31 december 2010 · 687 Inlägg

Hittade denna tråden nu och det verkar ju verkligen inte vara bra att blanda olika batterier i en seriekoppling. sad

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 66&p=1

jimmyostrom
31 december 2010 · 560 Inlägg

Lungt så länge dom är hyffsat i gott skick.

Här kan du läsa lite.

http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och- … r-varandra

http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och- … r-varandra

Danne_485 skrev:
Hittade denna tråden nu och det verkar ju verkligen inte vara bra att blanda olika batterier i en seriekoppling. sad

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 66&p=1

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
evilaudio
31 december 2010 · 16 195 Inlägg

Danne_485 skrev:
Hittade denna tråden nu och det verkar ju verkligen inte vara bra att blanda olika batterier i en seriekoppling. sad

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 66&p=1

seriekoppla dom ska du nog inte göra för då får du 24 volt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
jimmyostrom
31 december 2010 · 560 Inlägg

Att man använder ett skiljerelä gör att man kan tex spela mycket men ändå starta bilen när spelandet tar slut.

Vi säljer mycket av Autoleads relä och det funkar kalasbra.

Jag personligen använder det aldrig då jag vill att mina slutsteg ska få ström från alla batterier, men det är en smaksak.


Danne_485 skrev:
Vad är anledning till att man har ett skiljerelä, vad är dess funktion? Ska man köra på ett som klarar 100 A? Vad är det i systemet som avgör hur många ampere man skall på relät?

mvh

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
jimmyostrom
31 december 2010 · 560 Inlägg

Bra att du ser det big_smile

evilaudio skrev:

Danne_485 skrev:
Hittade denna tråden nu och det verkar ju verkligen inte vara bra att blanda olika batterier i en seriekoppling. sad

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 66&p=1

seriekoppla dom ska du nog inte göra för då får du 24 volt.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
evilaudio
31 december 2010 · 16 195 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Bra att du ser det big_smile

evilaudio skrev:

Danne_485 skrev:
Hittade denna tråden nu och det verkar ju verkligen inte vara bra att blanda olika batterier i en seriekoppling. sad

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 66&p=1

seriekoppla dom ska du nog inte göra för då får du 24 volt.

de kan bli så konstig lukt i bilen då..tongue

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
jimmyostrom
31 december 2010 · 560 Inlägg

He He jo det kan jag hålla med om, men vindrutetorkarna lär gå fort ett tag lol

evilaudio skrev:

jimmyostrom skrev:
Bra att du ser det big_smile

evilaudio skrev:

seriekoppla dom ska du nog inte göra för då får du 24 volt.

de kan bli så konstig lukt i bilen då..tongue

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
evilaudio
31 december 2010 · 16 195 Inlägg

jimmyostrom skrev:
He He jo det kan jag hålla med om, men vindrutetorkarna lär gå fort ett tag lol

evilaudio skrev:

jimmyostrom skrev:
Bra att du ser det big_smile


de kan bli så konstig lukt i bilen då..tongue

HAHA.. jo ett väldigt kort tag isf. wink

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
jimmyostrom
31 december 2010 · 560 Inlägg

Det var ju denna artikel jag letade efter, här har du svar på allt:

http://www.skyllermarks.se/sv/artiklar/ett-batteri-till

"En annan kär skröna lyder: två parallellkopplade batterier laddar ur varandra och förstör varandra. En lång praktisk erfarenhet har lärt mig att detta problem är helt obetydligt. Teoretiskt har vi studerat detta om och om igen också och hela tiden funnit problemet kolossalt överdrivet. Strömmen är även i detta fall oerhört liten och förmår inte flytta särskilt mycket energi. Den obetydliga energimängd det är fråga om försvinner inte heller i sin helhet eftesom den går över till det andra batteriet.

Dessutom blir det inget förlorat alls om båten används eller laddas med allra minsta lilla solpanel t. ex. Då är ju batterierna helt upptagna med att på korrekt fysikaliskt maner försöka hindra laddningen av sig själva. När vi ändå hade instrumenten framme provade vi på ett Tudor och Varta i kombination. Enligt skrönan ska detta leda till mycket snabb katastrof. Men som instrumentet visar blir strömmen helt obetydlig. Därmed blir den överförda energimängden likaledes helt obetydlig. Fortfarande fi nner vi att problemet är våldsamt överdrivet och inget att bry sig om för de allra flesta."

Senast redigerat av jimmyostrom (31 december 2010)

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang