Hjälp med 2 st olika running bull batterier - hur ska jag koppla?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
9 januari 2011 · 8 744 Inlägg

Tror dock det är laddströmmen som sjunker allteftersom batteriet blir mer och mer laddat, brukar då finnas en mätare för det. Laddspänningen ser man sällan på såna där enklare laddare, den får man istället mäta sig fram till med en multimeter.

Om du kopplat bort kabeln från generatorn så har du ju fortfarande slutstegen inkopplade till batterierna. wink Dom brukar dock inte vara lika känsliga för lite överspänning. Bästa om man är osäker är att koppla bort batteriernas plus helt, jorden kan du dock låta sitta kvar, det gör ingen skillnad.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Danne_485
9 januari 2011 · 687 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Tror dock det är laddströmmen som sjunker allteftersom batteriet blir mer och mer laddat, brukar då finnas en mätare för det. Laddspänningen ser man sällan på såna där enklare laddare, den får man istället mäta sig fram till med en multimeter.

Om du kopplat bort kabeln från generatorn så har du ju fortfarande slutstegen inkopplade till batterierna. wink Dom brukar dock inte vara lika känsliga för lite överspänning. Bästa om man är osäker är att koppla bort batteriernas plus helt, jorden kan du dock låta sitta kvar, det gör ingen skillnad.

Okey okey. Jag får helt enkelt ladda dem separat då. Får bygga så att det blir lätt att göra det.

Mvh
Daniel

ChriZtoffer GAS democar 2018!
9 januari 2011 · 8 744 Inlägg

Eller så tar du reda på hur hög spänning laddaren kan skicka ut. wink Jag har visserligen en lite mer avancerad laddare, men jag kopplar aldrig ifrån batterierna när jag laddar eftersom laddare inte skicka på mer än 14,4V.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
9 januari 2011 · 7 241 Inlägg

Du behöver inte koppla bort generatorn när du laddar batterierna.
Däremot bör du inte starta motorn wink

Senast redigerat av Lonefox (9 januari 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Danne_485
12 januari 2011 · 687 Inlägg

En fundering till. Om jag förstärker jorden på främre batteriet med 50 mm2, MÅSTE man byta plusen till generatorn då? Eller kan jorden vara större än plusen?

Drönirettab
12 januari 2011 · 21 761 Inlägg

Jordkabeln kan vara större än pluskabeln, inga problem. smile

Danne_485
12 januari 2011 · 687 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jordkabeln kan vara större än pluskabeln, inga problem. smile

Bra! Då har jag koll på det! smile

Danne_485
12 januari 2011 · 687 Inlägg

Hur mäter man laddningen och vart får man tag på en billig multimeter? Alltså som räcker för bilstereoändamål osv.

Senast redigerat av Danne_485 (12 januari 2011)

Drönirettab
12 januari 2011 · 21 761 Inlägg

Man ställer multimetern i läge för spänningsmätning och ett lämpligt mätområde är 20 V. Tex Biltema och Clas Ohlson har ganska billiga mätare. smile

Danne_485
12 januari 2011 · 687 Inlägg

Drönirettab skrev:
Man ställer multimetern i läge för spänningsmätning och ett lämpligt mätområde är 20 V. Tex Biltema och Clas Ohlson har ganska billiga mätare. smile

Okey. smile Funkar denna?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … ultimeter/

Vart exakt mäter man? big_smile Är lite novis på el.

Mvh
Daniel

Drönirettab
12 januari 2011 · 21 761 Inlägg

Den mätaren har alla funktioner som behövs vid enklare mätningar i bilen, jag tycker den duger. Laddspänningen brukar man mäta på batteripolerna, men det är bra att mäta direkt på generatorn också för att jämföra eventuella skillnader i spänning mellan generator-batteri.

Om du mäter på generatorn så sätter du mätpinnarna på B+ och generatorchassi, men var i så fall försiktig så att inte händer/kläder/mätsladdar fastnar i drivremmarna. smile

Senast redigerat av Drönirettab (12 januari 2011)

Danne_485
12 januari 2011 · 687 Inlägg

Drönirettab skrev:
Den mätaren har alla funktioner som behövs vid enklare mätningar i bilen, jag tycker den duger. Laddspänningen brukar man mäta på batteripolerna, men det är bra att mäta direkt på generatorn också för att jämföra eventuella skillnader i spänning mellan generator-batteri.

Om du mäter på generatorn så sätter du mätpinnarna på B+ och generatorchassi, men var i så fall försiktig så att inte händer/kläder/mätsladdar fastnar i drivremmarna. smile

Okey. Jättefint förklarat. Det viktiga är ju att den håller bra laddning vid batterierna egentligen. Vad är bra att ligga på ungefär?

Drönirettab
12 januari 2011 · 21 761 Inlägg

Över 14 V bör det vara för att batterierna ska kunna hållas i bra laddat skick, en vanlig rekommendation är 14-14,4 V.

Danne_485
12 januari 2011 · 687 Inlägg

Drönirettab skrev:
Över 14 V bör det vara för att batterierna ska kunna hållas i bra laddat skick, en vanlig rekommendation är 14-14,4 V.

Okey. Då blir det till å köpa en sådan och mäta på polerna sedan. smile Om jag har tur så slipper jag byta kabeln till generatorn. Iaf till att börja med.

Danne_485
15 januari 2011 · 687 Inlägg

Tänkte höra vilket trä som är bäst att bygga med i bil när man ska göra snyggt i skuffen. Jag hade nämligen tänkt göra någon form av batterihållare samt bygga någon snygg lösning för slutstegen. Hade tänkt MDF först men det verkar ju vara väldigt känsligt mot väta.

Mvh
Daniel

ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 januari 2011 · 8 744 Inlägg

Bygg i MDF och måla, absolut bästa materialet att hålla på med om du ska göra lite avancerade former men ändå vill ha det hållbart. All trä är känslig mot fukt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Danne_485
15 januari 2011 · 687 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Bygg i MDF och måla, absolut bästa materialet att hålla på med om du ska göra lite avancerade former men ändå vill ha det hållbart. All trä är känslig mot fukt.

Jo, det är sant men mdf ska tydligen vara extra känsligt, sväller lätt osv. Men måla hjälper ju lite i alla fall. Har du något bra tips på vad jag ska använda för färg? smile

Senast redigerat av Danne_485 (15 januari 2011)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 januari 2011 · 8 744 Inlägg

Tjaa silver kan väl vara fint så matchar det bilen. wink Nej men vanlig färg avsedd för användning på trä utomhus blir bra, spelar inte så stor roll vad du använder så länge den täcker MDFen & tål viss fukt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
low_and_loud
15 januari 2011 ·

lånar tråden, är det nån som har nån ide på hur ofta man bör underhålls ladda ett running bull 95 ah?, har dom förvarade inne cirka 18 grader varmt i källaren

Drönirettab
15 januari 2011 · 21 761 Inlägg

Om batteriet är i bra skick så ska det egentligen inte behövas någon underhållsladdning på åtminstone 3-4 månader under förutsättning att batteriet var fulladdat när det ställdes undan, detta sett ur "skadlig urladdningssynpunkt" alltså.

Däremot är det förstås lättare att låta batteriet stå med underhållsladdare (tex C-TEK) hela tiden, då slipper man bekymra sig alls. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang