Hjälp med 2 st olika running bull batterier - hur ska jag koppla?

low_and_loud
15 januari 2011 ·

Drönirettab skrev:
Om batteriet är i bra skick så ska det egentligen inte behövas någon underhållsladdning på åtminstone 3-4 månader under förutsättning att batteriet var fulladdat när det ställdes undan, detta sett ur "skadlig urladdningssynpunkt" alltså.

Däremot är det förstås lättare att låta batteriet stå med underhållsladdare (tex C-TEK) hela tiden, då slipper man bekymra sig alls. smile

nej dom är näst intill nya och har inte andvänd dom mycket efter jag plockade ur dom, tog o ladda dom innan jul och då behövde dom inte alls stå länge med c-tek laddaren för att dom skulle bli fullladdade så då kanske jag inte behöver göra detta ofta alls.

Drönirettab
15 januari 2011 · 21 761 Inlägg

I så fall törs jag nog lova att du kan låta dem stå i 3-4 månader utan risk för skadlig urladdning eller märkbar sulfatering, men gör på det sätt du tycker känns säkrast. smile

Danne_485
15 januari 2011 · 687 Inlägg

Ladda det fullt några gånger i månaden om du vill vara noga eller gör som "Drönirettab" säger och kör med en ctek och konstant underhållsladdning.

Jag har däremot en annan fråga när det gäller batterier. Ett nytt batteri brukar ju oftast vara fulladdat. Är det när man använder det för första gången som "cykeln" sätts igång och man blir tvungen att ladda upp det konternueligt och förblir det fulladdat sålänge man inte börjat använda det? Eller tappar även ett nytt batteri laddningen med tiden så att man till slut måste ladda det? För vad händer om ett nytt batteri skulle stå länge i en butik? Butiken underhållsladdar väl knappast sina batterier? För då kan de ju inte säljas som nya. Tänkte om det är någon kemisk process eller liknande som drar igång när det används eller hur funkar det hela? big_smile Bara en fundering jag har.

Senast redigerat av Danne_485 (15 januari 2011)

Drönirettab
15 januari 2011 · 21 761 Inlägg

Alla batterier självurladdar mer eller mindre, ju mer slitna de är desto högre självurladdning brukar det vara. Ett nytt batteri bör ju vara fulladdat tycker man, men jag tror personligen att om man mäter vilospänningen på ett precis nyköpt batteri så ligger spänningen knappast på ca 12,8 V. Detta är bara mitt eget påstående, men jag tvivlar starkt på att alla butiker har stenkoll på sina batterier. smile

Det är en kemisk urladdningsprocess som pågår inuti ett batteri hela tiden, den är högre vid värme och lägre vid kyla. Av den anledningen ska man ha "kallt" vid förvaring, men vid användning bör det vara "varmt" för att kunna utnyttja batteriets hela förmåga.

Dagens batterier har lägre självurladdning än för tex 20-30 år sedan, läser man lite äldre batterilitteratur så brular det stå att batteriet "måste" underhållsladdas minst var tredje månad (vid förvaring i rumstemperatur) för att inte riskera sulfatering. Ett modernt batteri kan utan problem stå i tre månader och ändå inte riskera märkbar sulfatering. smile

Senast redigerat av Drönirettab (15 januari 2011)

Danne_485
15 januari 2011 · 687 Inlägg

Drönirettab skrev:
Alla batterier självurladdar mer eller mindre, ju mer slitna de är desto högre självurladdning brukar det vara. Ett nytt batteri bör ju vara fulladdat tycker man, men jag tror personligen att om man mäter vilospänningen på ett precis nyköpt batteri så ligger spänningen knappast på ca 12,8 V. Detta är bara mitt eget påstående, men jag tvivlar starkt på att alla butiker har stenkoll på sina batterier. smile

Det är en kemisk urladdningsprocess som pågår inuti ett batteri hela tiden, den är högre vid värme och lägre vid kyla. Av den anledningen ska man ha "kallt" vid förvaring, men vid användning bör det vara "varmt" för att kunna utnyttja batteriets hela förmåga.

Dagens batterier har lägre självurladdning än för tex 20-30 år sedan, läser man lite äldre batterilitteratur så brular det stå att batteriet "måste" underhållsladdas minst var tredje månad (vid förvaring i rumstemperatur) för att inte riskera sulfatering. Ett modernt batteri kan utan problem stå i tre månader och ändå inte riskera märkbar sulfatering. smile

Okey. Tackar så mycket för denna info. smile Då ska jag slänga på lite laddning på mina nya batterier också. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang