Hur vet jag vilket slutsteg som klarar mina basar?

thobbeee
1 januari 2011 · 299 Inlägg

Behöver ett nyt slutsteg till mina 2 12" baser. Hur vet jag vilket slutsteg som pallar mina basar? På ett slutsteg kanske det står 2*500w och 4*250w. Jaha hur vet man om det klarar min låda på 1000w?

Tacksam om nån kan förklara för mig!

BMW 528i "Rurre" (2000)
Janneutanb
1 januari 2011 · 7 271 Inlägg

Man brukar säga att slutsteget ska kosta dubbelt som mycket som basen/arna.

big-jepp
1 januari 2011 · 3 187 Inlägg

thobbeee skrev:
Behöver ett nyt slutsteg till mina 2 12" baser. Hur vet jag vilket slutsteg som pallar mina basar? På ett slutsteg kanske det står 2*500w och 4*250w. Jaha hur vet man om det klarar min låda på 1000w?

Tacksam om nån kan förklara för mig!

det finns watt och watt rms. det du ska kolla på är watt rms, så om din baslåda har t.ex. 2x250 watt rms, och basarna kanske har enkel 4 ohms spole, då kan du koppla dina basar i 2 ohm. då ska ditt steg ge ut MINST 500 watt rms gärna mer.
ska du bara driva en baslåda på steget så ska du ha ett monosteg elelr möjligtvis ett 2 kanals. ska du däremot om du ska driva en baslåda och ett framsystem etc så kan du ha ett 4 kanals.

Honda civic "civicen" (1993)
apoteket00 trucken
1 januari 2011 · 563 Inlägg

vad är de för basar? antal spolar och impedans tack

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
M_icke_
1 januari 2011 · 3 466 Inlägg

Det bästa du kan göra är att säga här vad du har för basar och vilken budget så kan folk här rekommendera steg till dej.
Finns många steg som står att dom ska lämna 2500w o sen lämnar dom kanske 200.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Fille9111111
2 januari 2011 · 49 Inlägg

Slänger in en kommentar!
Så steget sk kosta dubbelt så mycket är e typ tumregel menar du?
Och som ni skrev tidigare, om lådan klarar 2*250 ska steget klara minst 500 watt. Alltså MINST lika mkt, hellre mer, än basarna pallar? hellre det än en för klent steg?

Fille9111111
2 januari 2011 · 49 Inlägg

Edit: 250 watt rms

M_icke_
2 januari 2011 · 3 466 Inlägg

Fille9111111 skrev:
Slänger in en kommentar!
Så steget sk kosta dubbelt så mycket är e typ tumregel menar du?
Och som ni skrev tidigare, om lådan klarar 2*250 ska steget klara minst 500 watt. Alltså MINST lika mkt, hellre mer, än basarna pallar? hellre det än en för klent steg?

Precis.

Ett seg som lämnar 1000w ger betydligt renare signal vid 500w än ett steg som lämnar 5-600w.

Bygger du en bil så stoppar du inte i en motor som precis klarar 110 bara för att du aldrig tänker köra fortare. Ligger du då på varvstoppet i 110 längre stunder så kommer den gå sönder. Samma sak med slutsteg o basar. Desto mindre du behöver pressa dom desto längre håller grejjerna.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Duzbrovskiy
27 oktober 2011 · 10 Inlägg

M_icke_ skrev:

Fille9111111 skrev:
Slänger in en kommentar!
Så steget sk kosta dubbelt så mycket är e typ tumregel menar du?
Och som ni skrev tidigare, om lådan klarar 2*250 ska steget klara minst 500 watt. Alltså MINST lika mkt, hellre mer, än basarna pallar? hellre det än en för klent steg?

Precis.

Ett seg som lämnar 1000w ger betydligt renare signal vid 500w än ett steg som lämnar 5-600w.

Bygger du en bil så stoppar du inte i en motor som precis klarar 110 bara för att du aldrig tänker köra fortare. Ligger du då på varvstoppet i 110 längre stunder så kommer den gå sönder. Samma sak med slutsteg o basar. Desto mindre du behöver pressa dom desto längre håller grejjerna.

Jag kommer ifrån ingen stans men har försökt att förstå hur man kan se detta själv utan att behöva fråga! smile, så t.ex http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … ass-d.html hade räckt för att driva runt http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -l3-2.html med en liten marginal då? Eller har jag förstått  det hela fel? Jag valde ett mono slutsteg då jag bara har en bas som exempel.

Senast redigerat av Duzbrovskiy (27 oktober 2011)

JonatanR
27 oktober 2011 · 400 Inlägg

Duzbrovskiy skrev:
Jag kommer ifrån ingen stans men har försökt att förstå hur man kan se detta själv utan att behöva fråga! smile, så t.ex http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … ass-d.html hade räckt för att driva runt http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -l3-2.html med en liten marginal då? Eller har jag förstått  det hela fel? Jag valde ett mono slutsteg då jag bara har en bas som exempel.

Du har nog förstått det riktigt. Ditt exempel skulle passa riktigt bra till den basen.


Sen så kan ett monosteg lika gärna driva många basar som bara en. smile

M_icke_
27 oktober 2011 · 3 466 Inlägg

Duzbrovskiy skrev:

M_icke_ skrev:

Fille9111111 skrev:
Slänger in en kommentar!
Så steget sk kosta dubbelt så mycket är e typ tumregel menar du?
Och som ni skrev tidigare, om lådan klarar 2*250 ska steget klara minst 500 watt. Alltså MINST lika mkt, hellre mer, än basarna pallar? hellre det än en för klent steg?

Precis.

Ett seg som lämnar 1000w ger betydligt renare signal vid 500w än ett steg som lämnar 5-600w.

Bygger du en bil så stoppar du inte i en motor som precis klarar 110 bara för att du aldrig tänker köra fortare. Ligger du då på varvstoppet i 110 längre stunder så kommer den gå sönder. Samma sak med slutsteg o basar. Desto mindre du behöver pressa dom desto längre håller grejjerna.

Jag kommer ifrån ingen stans men har försökt att förstå hur man kan se detta själv utan att behöva fråga! smile, så t.ex http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … ass-d.html hade räckt för att driva runt http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -l3-2.html med en liten marginal då? Eller har jag förstått  det hela fel? Jag valde ett mono slutsteg då jag bara har en bas som exempel.

De steget driver den basen meeer än väl.  Basen har en impedans på 2 ohm alltså lämnar steget 900w till den.

Vad gäller " Jag valde ett mono slutsteg då jag bara har en bas som exempel." så tror jag att du tänker helt fel. Monoblock är steg speciellt för att driva en eller flera basar. Det heter mono eftersom det enbart ger monoljud på högtalarsidan och därmed kan driva flera likadana element i samma låda utan att dom slår olika. Det är alltid bättre med ett monoblock till basarna än ett 2- eller 4-kanalssteg då dessa steg är gjorda främst för att driva framsystem.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
dbakuten TEAM dBAkuten
28 oktober 2011 · 865 Inlägg

M_icke_ skrev:

Fille9111111 skrev:
Slänger in en kommentar!
Så steget sk kosta dubbelt så mycket är e typ tumregel menar du?
Och som ni skrev tidigare, om lådan klarar 2*250 ska steget klara minst 500 watt. Alltså MINST lika mkt, hellre mer, än basarna pallar? hellre det än en för klent steg?

Precis.

Ett seg som lämnar 1000w ger betydligt renare signal vid 500w än ett steg som lämnar 5-600w.

Bygger du en bil så stoppar du inte i en motor som precis klarar 110 bara för att du aldrig tänker köra fortare. Ligger du då på varvstoppet i 110 längre stunder så kommer den gå sönder. Samma sak med slutsteg o basar. Desto mindre du behöver pressa dom desto längre håller grejjerna.

Helt felaktigt påstående.

Ett kvalitets steg på tex 500W låter till 99% betydligt bättre en ett dåligt budget steg på 1500W som går på halvfart var så säker.

Innan man väljer produkter så måste man se efter vilket behov man har.


MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
M_icke_
28 oktober 2011 · 3 466 Inlägg

dbakuten skrev:

M_icke_ skrev:

Fille9111111 skrev:
Slänger in en kommentar!
Så steget sk kosta dubbelt så mycket är e typ tumregel menar du?
Och som ni skrev tidigare, om lådan klarar 2*250 ska steget klara minst 500 watt. Alltså MINST lika mkt, hellre mer, än basarna pallar? hellre det än en för klent steg?

Precis.

Ett seg som lämnar 1000w ger betydligt renare signal vid 500w än ett steg som lämnar 5-600w.

Bygger du en bil så stoppar du inte i en motor som precis klarar 110 bara för att du aldrig tänker köra fortare. Ligger du då på varvstoppet i 110 längre stunder så kommer den gå sönder. Samma sak med slutsteg o basar. Desto mindre du behöver pressa dom desto längre håller grejjerna.

Helt felaktigt påstående.

Ett kvalitets steg på tex 500W låter till 99% betydligt bättre en ett dåligt budget steg på 1500W som går på halvfart var så säker.

Innan man väljer produkter så måste man se efter vilket behov man har.


MVH//Björn

Nu va de inte ljudkvalitén jag syftade på utan distorsion.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
dbakuten TEAM dBAkuten
28 oktober 2011 · 865 Inlägg

M_icke_ skrev:

dbakuten skrev:

M_icke_ skrev:
Precis.

Ett seg som lämnar 1000w ger betydligt renare signal vid 500w än ett steg som lämnar 5-600w.

Bygger du en bil så stoppar du inte i en motor som precis klarar 110 bara för att du aldrig tänker köra fortare. Ligger du då på varvstoppet i 110 längre stunder så kommer den gå sönder. Samma sak med slutsteg o basar. Desto mindre du behöver pressa dom desto längre håller grejjerna.

Helt felaktigt påstående.

Ett kvalitets steg på tex 500W låter till 99% betydligt bättre en ett dåligt budget steg på 1500W som går på halvfart var så säker.

Innan man väljer produkter så måste man se efter vilket behov man har.


MVH//Björn

Nu va de inte ljudkvalitén jag syftade på utan distorsion.

Det funkar inte redigt så .
Oftast har du samma nivå på dist
Tex ett 1000W 0,5% dist har samma dist vid 1W 10W 100W och 500W +/- 10% kanske. Så du har inte mer eller mindre dist bara för ett steg går på halvfart i teorin.

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37756/37756-7070f8a9c4001bd142177c3f5a603c5b.jpg


Kolla bild som ex.

MVH//Björn

Senast redigerat av dbakuten (28 oktober 2011)

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Sphinx
28 oktober 2011 · 29 Inlägg

Inlägg raderat p.g.a reklam, TS fråga var hur man vet vilket steg som passar, inte förslag på steg! /Moderator

Ford Mustang "Hardtop Grande" (1971)
Tokken Team dBakuten
28 oktober 2011 · 3 453 Inlägg

Sphinx skrev:
Detta är grymt prisvärt...
http://www.vwimporten.se/bil-ljud-mm/sl … -torque-t5

Öh, då är nog http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318347 mer prisvärt i så fall.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
JonatanR
28 oktober 2011 · 400 Inlägg

Sphinx skrev:
Detta är grymt prisvärt...
http://www.vwimporten.se/bil-ljud-mm/sl … -torque-t5

luktar smygreklam lång väg.

M_icke_
28 oktober 2011 · 3 466 Inlägg

dbakuten skrev:

M_icke_ skrev:

dbakuten skrev:

Helt felaktigt påstående.

Ett kvalitets steg på tex 500W låter till 99% betydligt bättre en ett dåligt budget steg på 1500W som går på halvfart var så säker.

Innan man väljer produkter så måste man se efter vilket behov man har.


MVH//Björn

Nu va de inte ljudkvalitén jag syftade på utan distorsion.

Det funkar inte redigt så .
Oftast har du samma nivå på dist
Tex ett 1000W 0,5% dist har samma dist vid 1W 10W 100W och 500W +/- 10% kanske. Så du har inte mer eller mindre dist bara för ett steg går på halvfart i teorin.

http://www1.garaget.org/gallery/images/38/37756/37756-7070f8a9c4001bd142177c3f5a603c5b.jpg


Kolla bild som ex.

MVH//Björn

Jag vet mycket väl hur dist fungerar. Dock så tycker jag fortfarande att det är betydligt bättre att ha ett steg som går på halvfart när man lirar musik istället för att ligga precis under dist-gränsen.
Det finns låtar som har betydligt mer bas och då är det lätt att få in dist om man ligger nära gränsen.

MAN KAN ALDRIG HA FÖR MYCKE EFFEKT! de gäller bara o kunna använda den rätt.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang