2618
Sök

Startproblem!? VOLVO 244 -88

329 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
Hello alla som vill hjälpa mej, som haft körkort i snart en månad, men bara hann köra i två veckor!

Historien!  Bilen, en Volvo 244, 1988, b230f, har gått hur underbart som helst innan. Inga startproblem eller så!
Men så efter jag fått körkort så var jag och några polare ut och sladdade på parkeringar lite överallt..
Första kvällen slutade det med att jag körde in i en snödriva,(inte höghastighet alls!!!) då lossnade endast spoliern, in med den i bilen och fortsatte köra, precis som vanligt...
Kvällen därpå var det ut o köra igen, hade skruvat på spoilern innan vi drog ut, den satt mycket fint på! Ut o körde och hade mycket kul, sedan framåt natten när vi skulle hem kände jag hur det skakade i ratten, körde direkt in på mack och kollade läget.. FAN!! Punktering, aja, på med reservhjulet... VA!? Spoilern borta!?   jaja...  har väl antaglien trillat av, kanske detta som orsakat punktering...
Kör hem, fixar nytt däck två dagar efter, ska köra in bilen i garaget för och byta.  Det är då problemet uppstår!  Bilen är stendöd...

Problemet: Bilen går alltså inte och starta, laddar upp batteriet, i med det och försöker igen. Startmotorn går runt, men mer händer inte... och så har det varit nu i cirka två veckor.
Haft lite folk o kollat på den, försökt med en drös olika saker.
Men vill, före jag säger vad jag gjort, att ni ska komma med era tips..

Annan fakta:
Köpt nytt batteri (inget jävla biltema)
Bilen har larm (kanske har betydelse)

Vore hemskt tacksam om jag skulle kunna få lite tankehjälp med detta,  jag är inte den mest motorelbegåvade personen, men jag förstår en hel del grundläggande motor.

124 Inlägg
4 januari 2011
kolla först om den har gnista, har den det så kolla bränsletillförsel.

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)

82 Inlägg
4 januari 2011
Om bilen får bränsle/gnista, kolla då så det kommer avgaser ur avgasröret. hade en 240 där katten smälte och gick inte starta.

5 Inlägg
4 januari 2011
Hej  vad har  du  för  larm i  bilen? Det  kan  ju  vara  larmet  som blockerar  tändning/bränsletillförsel dum  fråga  är  du  säker  att  du  har  bensin  i  bilen?

124 Inlägg
4 januari 2011
vem fan har ett larm på en 240 också? :p

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)

214 Inlägg
5 januari 2011
tänder den på startgas? kolla bränslerelät, krånglar ofta på 740, gör det säkerligen på 240 oxå.

329 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
OpelAscona: asså jag har ingen ginsta, men vi har mätt tändspolen, och där är ström, men sedan försvinner strömen, för tändkablen mellan tändspolen och fördelarlocket är stendöd, ingen gnista...   har även testat med annan tändspole alldelles precis..
varför har jag ström men ingen gnista? smile

Funrider: hur kollar jag enklast om den får soppa?  då jag tagit av tändstiften(bytta idag)  så har dom varit blöta av bensin,  räcker det som bekräftelse på att där är soppa fram?

tigerragg: jag har carguard 950S,  ja, vi har tänkt i dom banorna också, men eftersom att vi har ström fram till tändspolen (se ovan) , så tror jag inte på det längre...

OpelAscona: JAG HAR! big_smile cool   hehe, satt i när jag köpte den.

denton: har inte testat med startgas, men med 5-56 o funkade inte,   köpt nytt relä, men hjälpte inte något alls,  lika död ^^

1 738 Inlägg
5 januari 2011
Byt tändkablar och fördelare! Volvo original kan krångla ibland, köp biltemas blåa silicontändkablar
Senast redigerat av 940RDALLE (5 januari 2011)

82 Inlägg
456 Inlägg
5 januari 2011
om du har plockat ur ett tändstift och sett att du har gnista på stiftet. Då har du gnista!
Läste nåt om att kolla kabeln mellan tändspolen och fördelaren???!!??
Kolla gnistan på stiften!
Sen går det ju att kolla spridare så dom funkar....

growing old is mandatory growing up is optional

248 Inlägg
6 januari 2011
Givaren i fördelaren brukar kunna ge upp, tändmodulen skulle ju också kunna vara trasig:P

45 Inlägg
6 januari 2011
vad säger den när du läser fel koderna då . din bör vara utrustad med volvos  självdiagnos

329 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
940RDALLE : okej, kanske får göra det,  men är verkligen biltemas något och ha ist då?

FunRider : Ja, jag vet inte, men dom har ju funkat innan. Men Vi har testat med en annan tändkabel mellan tändspole och fördelarlock, och då funkade det inte...

Oves_Bror : Ja, det har jag kollat, och där är inget, no sparke!  Ja, jag har ju kollat om gnistan går vidare, men redan där är det dött??
Spridare? Vad gör dom? Är det inte dom som sprutar in bensinen? Isf borde dom väl funka, eftersom att mina tändstift är blöta av bensin?

Muckluck : Vilken givare i fördelaren? Menar du rotorn eller?
Tändmodulen ja..  vart sitter den på en 88a? Tror jag har hittat den och den verkar hel, vi har mätat o de ser bra ut,  men hört ngt om att jorden brukar strula, var sitter jord??

Purjo84 : Vilka felkoder? Vadå självdiagnos? smile

Ska även ut o kolla om det är så att kamremmen gått, kanske kan va så enkelt,  aja!  Är iaf tacksam för allt ni kommer med, vill bara ha igång volvon nu!!

Avstängd
201 Inlägg
6 januari 2011
Kolla så att inte kamremmen är av, bilen var precis som du säger stendöd när jag skulle starta den, och det visade sig vara den

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 januari 2011
Kolla att rotorn går runt när motorn gör det. Tändmodulen borde sitta nära batteriet, följ kablarna från fördelaren. Tändmodulen har en jordkabel som måste sitta bra. Köp INTE ny på biltema bara.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

329 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
Lille_Skorpan : kollat om kamremmen är av, det är den inte,  öppnade oljelocket, kirrade o då gick kamaxeln runt..

RD_87 : rotorn går runt smile  ja, får gå ut o kolla det, har försökt kolla, men inte riktigt kommit så långt som till jorden, men då har jag något och göra på sista jullovsdagen ^^   nä, jag menar det, inte biltema-mög!

282 Inlägg
7 januari 2011
Har precis samma problem på min Ford Scorpio -94. Den får bensin, ström kommer fram till fördelaren men får ingen gnista på stiften. Jag har bytt ALLA tänddelar, även tändmodul, ingen skillnad. Jag tror att det är vevaxellägesgivaren som är trasig. Vet inte den var vevaxelns läge är så tänder den inte.

248 Inlägg
8 januari 2011
Antar att du har en liten svart kontakt på sidan av fördelaren? det är den givaren jag menade smile

329 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
har lämnat in bilen på verkstad, mest för att hinna besktiga den(redan framflyttad en gång),
senaste statusuppdateringen därifrån var att han felsökt o felsökt, utan att hitta ngt...
han har dock kommit fram till att där inte är gnista fram till fördelaren, och ingen ström till bränslepumpsreläet??

Forummoderator
26 455 Inlägg
18 januari 2011
Ingen jordfläta som lossnat då?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök