5522
Sök

Hur ska jag koppla in lågnivå kabeln???

407 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Vart ska jag koppla in lågnivå kablarna från stereon på steget? Det finns en röd och en svart men vart ska de in på steget? Ska köra på alla fyra kanalerna även om jag när jag testar nu bara ska använda två av dem. Där finns ju fyra allternativ och det är "hålen" 1-4 på den bifogade länken. Snälla hjälp mig vart röd respektive svart ska sitta!

Här är steget: http://images.ett-online.de/pdf/751-141.pdf
Senast redigerat av Vallås Locos (18 juli 2006)

Wankel
1 080 Inlägg
18 juli 2006
jag har samma steg, fick det aldrig att funka :S

MDS Västerås

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
18 juli 2006
skrev en hel radda här nyss men datorn dog.

Jag TROR. Du ska in med lågnivån i CH1 och 2 för att köra på 2 kanaler.
Färgerna gissar jag på att du vet.

Enlig beskrivningen ska du sätta knapparna; nummer 13 på 4CH, nummer 9 i mitten och nummer 10 till vänster.

flyttar man över knapp nummer 13 så går nog bara signalen rakt igenom steget och ut i line out gången...

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

407 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Fick slutsteget att fungera precis men det kvarstår några problem.

För det första så finns det "bara" 2 lågnivåutgångar på min stereo medan det finns 4 lågnivåingångar på mitt slutsteg. Hur ska jag lösa det? Går det att förgrena den nuvarande lågnivåkabeln som jag har så att jag totalt får 4 lågnivåutgångar så jag kan fylla alla mina 4 lågnivåingångar på steget?

Nu har jag bara kopplat in mina högtalare på slutsteget och jag kopplade då in höger fram och höger bak på kanal 3 på steget. Sedan har jag kopplat vänster fram och bak på kanal 4 på steget. På min bilstereo så står det H vid den röda ingången och L vid den vita ingången. Så nu har kopplat den röda änden på lågnivåkabeln på den röda ingången på stereon. Vidare så har jag pluggat in den andra röda änden av lågnivåkabeln på kanal 3 på steget och sedan givetvis dragit den svarta lågnivån till kanal 4 på steget. Det fungerar alldeles utmärkt men frågan är som sagt vad jag ska göra när jag sedan ska bryggkoppla in min bas på kanal 1 och 2 på steget?

Om jag inte har helt fel för mig så stod det bredvid lågnivåutgångarna på stereon "Rear" om jag inte har helt fel för mig. Det är en JVC KD-G162 och den finns på BRL, om nu det skulle hjälpa något. Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig för det är väll inte så illa att jag måste köpa mig en ny bilstereo med 4 lågnivåutgångar?
Senast redigerat av Vallås Locos (18 juli 2006)

914 Inlägg
18 juli 2006
du har dubbla steg i bilen eller ?

Det är bara att köpa en y förgrening till lågnivån och dela upp den. Du mister ju en del av inställnings möjligheten om det är bak/fram säte  du har kopplat på dom olika kanalerna. Kan ju inte fada på stereon i så fall mellan bak och fram.

1 019 Inlägg
18 juli 2006
Vallås Locos skrev:

För det första så finns det "bara" 2 lågnivåutgångar på min stereo medan det finns 4 lågnivåingångar på mitt slutsteg. Hur ska jag lösa det? Går det att förgrena den nuvarande lågnivåkabeln som jag har så att jag totalt får 4 lågnivåutgångar så jag kan fylla alla mina 4 lågnivåingångar på steget?

Du kan köpa förgreningar, ser ju ut såhär nånting.. http://www.mds.se/?artnr=288022

[MÄKI-MEET] GÖRANSSON ARENA, SANDVIKEN 11 JUNI 2016 [MÄKI-MEET crew]

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
18 juli 2006
Davv3 skrev:
Vallås Locos skrev:

Du kan köpa förgreningar, ser ju ut såhär nånting.. http://www.mds.se/?artnr=288022

ja dom förgreningarna funkar perfekt juh!

Brukar stå rear på lågniv¨kablarna. jag har en sterio i förrådet som har 3 lågnivå utgångar, Front, rear och SUB.

Men inte ska du behöva köpa ny sterio, köp dom förgreningarna som Davv3 rekomenderade.
Senast redigerat av Lucifer84 (18 juli 2006)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

407 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Ronne. L

Jag har bara ett steg i bilen.

Bra att det fungerar med en y-kontakt, men då kommer det upp ett sista problem också. Jag har högtalarna kopplade på kanal 3 och 4 på steget och basen kommer bryggas in på kanal 1 och 2. Det jag undrar över är hur jag ska koppla in de fyra lågnivå kablarna till steget då? Den röda lågnivåkabeln går idag in på lågnivåingången kanal 3 på steget och högtalarna på högra sidan är givetvis inkopplade på kanal 3 på steget. Min svarta lågnivåkabel är givetvis inkopplad på kanal 4 där de vänstra högtalarna sitter inkopplade.

Men frågan är hur jag gör nu när jag splittar upp lågnivåkabeln? Givetvis drar jag en röd till kanal 3 och en svart lågnivå till kanal 4. Men spelar det sedan någon vilken färg jag kopplar in på kanal 1 och 2 där basen ligger?

505 Inlägg
18 juli 2006
Det är bara att sätta likadant som du gjorde på kanal 3-4, sätt den röda på 1 och den svarta på 2smile
Det spelar egentligen inte så mycket roll:)

MVH Matte

Calibra Turbo 4x4

914 Inlägg
18 juli 2006
Är det bara en lågnivå utgång på cd.n ? Brukar ju vara 2 i alla fall..

407 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Ronnie.L skrev:
Är det bara en lågnivå utgång på cd.n ? Brukar ju vara 2 i alla fall..

Det beror lite på hur man tolkar det hela. I en mening är det en kabel men där sitter två kablar ihop på den kabeln. Kan bli lite fel när en nybörjare som jag förklarar ibland. Nu är i alla fall problematiken löst och jag vill tacka för den hjälp jag har fått!

21 761 Inlägg
18 juli 2006
Kan ibland vara lite enklare om man säger 1 PAR lågnivåkablar istället för 1 lågnivåutgång, det är ju alltid en höger+vänsterkabel som sitter ihop.

Men jag håller med om att det kan vara lite förvirrande ibland, det finns ofta flera sätt att tolka saker på. Det är inte säkert att tillverkarna använder samma benämning på saker heller.

Kul att du har fått svar iaf.

Sök