Stämning av baslåda

Drönirettab
8 januari 2011 · 21 761 Inlägg

gemini78 skrev:
Lådan är BxHxD i mm , 860x395x405 i 22mm spånskiva och ska vara på ca 106 liter om jag inte räknat fel, den är för 2st gamla Pioneer IMP 12" basar.

Dom 2st rören i lådan har innermått på ca 100mm, orangea avloppsrör och är 340mm långa och sticker ut ca 10mm utanför lådan.

Lådan spelar helt ok och väldigt högt, saknar dock dom låga bastonerna.

Vad är den avstämd till just nu och skriv gärna vilka mått rören ska ha för att låta "bäst"?

103,4 liter för att vara exakt, sedan försvinner ett antal liter pga basar och rör. Räknar man med 2,5 liter per bas så hamnar nettovolymen på 92,6 liter om rörens ytterdiameter är 11 cm, vilket de brukar vara. Innerdiametern på orangea avloppsrör är 103 mm enligt de jag har mätt på iaf. smile

Avstämningen i lådan bör ligga på omkring 35-36 Hz enligt både mitt eget program och den länk som Hedde gav. En sån avstämning ska egentligen kunna ge djupbas, men lådvolym och bilens kupe påverkar också hur basljudet blir.

Har basen något modellnamn förutom IMP?

gemini78 Jägermeister
9 januari 2011 · 909 Inlägg

Drönirettab skrev:

gemini78 skrev:
Lådan är BxHxD i mm , 860x395x405 i 22mm spånskiva och ska vara på ca 106 liter om jag inte räknat fel, den är för 2st gamla Pioneer IMP 12" basar.

Dom 2st rören i lådan har innermått på ca 100mm, orangea avloppsrör och är 340mm långa och sticker ut ca 10mm utanför lådan.

Lådan spelar helt ok och väldigt högt, saknar dock dom låga bastonerna.

Vad är den avstämd till just nu och skriv gärna vilka mått rören ska ha för att låta "bäst"?

103,4 liter för att vara exakt, sedan försvinner ett antal liter pga basar och rör. Räknar man med 2,5 liter per bas så hamnar nettovolymen på 92,6 liter om rörens ytterdiameter är 11 cm, vilket de brukar vara. Innerdiametern på orangea avloppsrör är 103 mm enligt de jag har mätt på iaf. smile

Avstämningen i lådan bör ligga på omkring 35-36 Hz enligt både mitt eget program och den länk som Hedde gav. En sån avstämning ska egentligen kunna ge djupbas, men lådvolym och bilens kupe påverkar också hur basljudet blir.

Har basen något modellnamn förutom IMP?

Basarna heter TS-W301C , qts: 0,46 , vas: 103,56 , fs hz: 34,9 , rms watt: 150 , max watt: 400 , sensitivity db: 94 , gamla godingar som hängt med länge men som fortfarande fungerar mkt bra.

Man som riktigt hör i dom partierna där basen ska vara låg att den försvinner, som tex i zz tops rough boy, basen i början som kommer får ju nackhåret att resa sig och vissa kroppsdelar att darra big_smile i vanliga fall eller tex låten Puff Daddy/Faith Evans/112 - I'll Be Missing You, du vet sån där kännas i hela kroppen lågbas. smile

Ska röret verkligen vara så långt som 34cm?

Senast redigerat av gemini78 (9 januari 2011)

En gång är ingen gång...
Drönirettab
9 januari 2011 · 21 761 Inlägg

De där basarna verkar egentligen passa i lite större lådor, frekvenskurvan med nuvarande låda ger inget extra tryck vid de lägsta frekvenserna i teorin. Avstämningen kanske också är för låg för bilkupen, men om man höjer avstämningen så ser det ut att spela med ännu lägre tryck i lägsta basen.

Om du plockar ur ena basen så bör lådan kunna ge bra tryck i de frekvenser som du är ute efter, fast då går det ju inte att spela lika högt förstås. smile

Vilken bil gäller det, din Mercedes?
Hur är lådan monterad, basarna bakåt eller mot ryggstödet?
Är det tätt mellan ryggstöd och lådan?

gemini78 Jägermeister
9 januari 2011 · 909 Inlägg

Drönirettab skrev:
De där basarna verkar egentligen passa i lite större lådor, frekvenskurvan med nuvarande låda ger inget extra tryck vid de lägsta frekvenserna i teorin. Avstämningen kanske också är för låg för bilkupen, men om man höjer avstämningen så ser det ut att spela med ännu lägre tryck i lägsta basen.

Om du plockar ur ena basen så bör lådan kunna ge bra tryck i de frekvenser som du är ute efter, fast då går det ju inte att spela lika högt förstås. smile

Vilken bil gäller det, din Mercedes?
Hur är lådan monterad, basarna bakåt eller mot ryggstödet?
Är det tätt mellan ryggstöd och lådan?

Dom sitter i Mercedesen bakåtvändna med basen mot bagageluckan, portarna sitter åt samma håll som basarna på frontskivan där både basar och portar sitter, har haft andra lådor likadant placerade som spelat kanonbra.

Lådan är fastspänd i dragöglor som sitter i golvet med spännband så den sitter perfekt där den sitter så är inte sugen på att flytta den och lådan är nästan så hög och bred som den får plats att vara, det går väl bara att bygga ut den mot bagageluckan fast lär nog vara jobbigt att försöka limma på mer bredd på den...

Den är limmad, satt silikon, skruvad med hundratals skruv och sprayad svart så är inte sugen på att ta isär den mer, det enda som jag inte gjort är att sattä dämpull i lådan, kanske kan lura basarna till att tro att lådan är större eller nått med dämpull eller kanske ändrar den karaktär?.

Som vanligt på Mercedes så är det väldigt tätt mellan baksäte/hatthyllan och bagaget, men jag har plockat bort 4st 6 1/2"högtalare från hatthyllan så basen kommer in genom deras galler genom dom tomma hålen, har fällbara baksäten så lite otätare är det väl än på en utan fällbara baksäten.

Någon har köpt bilen från fabrik med nått sorts extrautrustat "musikpaket" för det är 6 1/2"högtalare i framdörrar, i intrumentbrädan sitter det diskanter, 6 1/2"i bakdörrarna , i hatthylan satt det 2st 6 1/2" 2-vägs koaxialer och 2st upp å nervändna 6 1/2" basar så ljudet är mkt bra annars.

Senast redigerat av gemini78 (9 januari 2011)

En gång är ingen gång...
Drönirettab
9 januari 2011 · 21 761 Inlägg

Dämpull brukar iof "lura" basen att lådan är större, men skillnaden blir inte så väldigt stor ändå som jag ser det. Eftersom du har testat andra lådor med samma monteringssätt så bör det ju inte vara själva placeringen av lådan som ställer till det, avstämning och/eller lådvolym verkar vara en mer trolig orsak.

Ifall det inte känns blir besvärligt så kan du ju prova med endast en bas och samma avstämning för att få en fingervisning om lådvolymen är huvudboven. smile

Hedde Superhedde
9 januari 2011 · 255 Inlägg

Bygg så port och element spelar direkt in i kupén med helt tätt bakåt så ska du se att det kommer spela kanon. Kika lite på länkarna som jag lade ut.

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av Hedde (9 januari 2011)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang