5027
Sök

Kamremsbyte vw2,5tdi

3 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
någon som vet vad man behöver för att byta kamrem och dieselpumprem på en vw 2,5l tdi? -finns det någon som kan rek vart köpa låsverktyg förutom original som va lite väl dyra...
måste man ställa in dieselpump efteråt eller "stämmer allt" om man låser vev-kam-pump?

360 Inlägg
8 januari 2011
Lås vev, kam och pumpen eller märk upp alla grejer noga med 2 markeringar på varje hjul.

3 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
tack för svar, -vart kan man köpa delarna? original va lite salta priser...

...has left the building...
4 474 Inlägg
9 januari 2011
Byt även vattenpumpen, det var den rekommendation vi fick iaf. Det är trångt o bökigt att byta på en Transporter, delarna kostade ca 4000-5000 inkl vattenpump har jag för mig, arbetskostnaden ca 6000kr på en Mekonomen verkstad i Sthlm (Täby). Man bör nog ha tillgång till lyft samt gott om tid! Passa även på att byt övriga drivremmar! Att byta hos VW var ÄNNU dyrare...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

3 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
smile det är en 5-150 tdi -marin... -jobbar på marina men detta är den första vw diesel ja ska göra bytet på... alla remmar + pump + remhjul = ca 5000, de va inte de värsta utan att en plåtbit, en typ bult och en låspinne till pumpen kostade över 5 till plus moms... kändes inte så lockande...

4 474 Inlägg
9 januari 2011
Kan du inte googla på "låsverktyget" o se om du hittar nån ritning så du kan tillverka ett eget verktyg? Vet att Mekonomen verkstaden som bytte rem åt oss fick köpa det där verktyget så de var måttligt roade, å andra sidan lär de ha nytta av det även i framtiden...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

4 474 Inlägg
9 januari 2011

360 Inlägg
10 januari 2011
Alltså det är lättare med låsverktyg men du behöver inte använda det om du inte vill lägga dyra pengar eller om du hittar något billigt. Räcker med att du märker upp alla hjul, Kammarna har en tendens att hoppa, Så var noga med att vrida runt vevaxeln 2 varv när du fått på remmen och kolla igen om markeringarna stämmer smile

Sök