Svar nej.
Detta är en myt som beror på två primära anledningar, dels en som har teknisk orsak och som beror på gamla, dåligt konstruerade, slutsteg som tappar dämpfaktor när dom klipper och därmed riskerar man att slå sönder upphängningen av membranet. Jag vågar inte svära på hur det förhåller sig numera men ett 500W steg skulle kunna bete sig lika illa som ett 1000W steg så här är inte effekten problemet i sig. ( <= Läs meningen en gång till! - ett klippande jättesteg dödar lika effektivt i så fall som ett klippande mindre steg)
Andra anledningen är att "min bas gick sönder med litet steg men din håller med stort steg" - och då drar man slutsatsen att det håller bättre med för stort steg när orsaken sannolikt är att hänföra till felaktigt konstruerade lådor och/eller för låga frekvenser.
Här har man problemet med maximalt konutslag på (bas)högtalare och ett element kan mycket väl nå sitt maximala konutslag på en bråkdel av max märkeffekt och därmed gå sönder mekaniskt i upphängningen. Här gäller det att veta hur lådan är konstruerad och vilken lägsta frekvens man har tänkt sig att spela för att kunna räkna ut konutslag.
Sedan finns det någon slags myt om "ren effekt" och att högtalare skulle vara känsliga för distorision. Detta har viss sanning men gäller diskanter(!) inte basar. Hög distorision skapar hög energi i övertoner och eftersom diskanter inte tål mycket effekt alls (i ett system med 200W märkeffekt så tål diskanten typiskt runt 20W.)
Tyvärr dyker denna skröna upp i stort sett varje vecka och jag ber - försök förstå att:
Den energi man matar in i en högtalare åstadkommer två saker:
1) Värme i talspolen
2) Rörelse hos membranet
Och jag hoppas att alla inser så mycket som att mera effekt innebär mera värme och större rörelse.
/Göran
Note: Den som tänker en stund angående punkt 1 och 2 ovan kan inse ett sätt som det faktiskt går bra att knäcka en stor bas med lite effekt (men det brinner ännu fortare med mycket effekt....)
Slaktarin skrev:
Det är ju lättare att spela sönder en högtalare med för lite effekt än för mycket