Kommer 1 konstigt ljud från basen?

SAAB_4ever
18 juli 2006 · 767 Inlägg

har byggt en bas låda och satt in den i bilen, men varje gång ja stänger av bilen el sterion så kommer det ett PANG ljud ifrån sterion...e de farlig, har ja kopplat fel eller vad kan de vara?

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
SwIng
18 juli 2006 · 100 Inlägg

SAAB_4ever skrev:
har byggt en bas låda och satt in den i bilen, men varje gång ja stänger av bilen el sterion så kommer det ett PANG ljud ifrån sterion...e de farlig, har ja kopplat fel eller vad kan de vara?

Pangljudet som du beskriver har jag i min baslåda med! det är inte att du har kopplat fel. kan ej säga vad det beror på men det är inget farligt.

eller va det så att pangljudet kommer från själva stereon?! det har jag då aldrig varit med om isof.

SAAB_4ever
18 juli 2006 · 767 Inlägg

ok nej de va inte från sterion...men varför kommer de då??

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
m4rtin
18 juli 2006 · 124 Inlägg

SAAB_4ever skrev:
har byggt en bas låda och satt in den i bilen, men varje gång ja stänger av bilen el sterion så kommer det ett PANG ljud ifrån sterion...e de farlig, har ja kopplat fel eller vad kan de vara?

Om du kör med slutsteg så kan signalkabeln få störningar om den ligger nära t.ex. en för stark strömkabel. Det var iaf orsaken till att det "small" å hade sig i en av våra bilar.

Mvh m4rtin

SwIng
18 juli 2006 · 100 Inlägg

m4rtin skrev:

SAAB_4ever skrev:
har byggt en bas låda och satt in den i bilen, men varje gång ja stänger av bilen el sterion så kommer det ett PANG ljud ifrån sterion...e de farlig, har ja kopplat fel eller vad kan de vara?

Om du kör med slutsteg så kan signalkabeln få störningar om den ligger nära t.ex. en för stark strömkabel. Det var iaf orsaken till att det "small" å hade sig i en av våra bilar.

Mvh m4rtin

ok, fast det smäller ju i min med, och RCA kabeln är dubbelskärmad plus att ström och signalkablar ligger på varsin sida om bilen.
gick ut och testade lite olika saker på stereon men inget hjälpte, provade dock att sänka volymen en aning och sedan slå av stereon, då försvann "panget".
det försvinner också om du ändrar på slutsteget från lowpass till highpass eller flat.
men jag vet fortfarande inte vad det beror på.

Flexy
18 juli 2006 · 65 Inlägg

Kolla att du har ordentlig jordning av din anläggning, kan vara där problemet uppstår.

//Danne

Miklen
18 juli 2006 ·

Ja har d problemet me vissa av mina grejer som e kopplade till killswitcharna...men skulle tro d e för att lågnivå kabeln ligger insnörad i spaghettin där inne wink

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
19 juli 2006 · 3 585 Inlägg

smäller så i mitt pa med. måste stänga av stegen först annars blir det PANG = inte kul

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
SLIMPA
19 juli 2006 · 215 Inlägg

Varför sprackar bara min stereo??

sEAMP
31 juli 2006 · 392 Inlägg

Snälla en update på denna tråden tack! har exakt samma problem och det är väldigt störande!

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang