5572
Sök

Audi Ljud: Hur skall jag få bättre ljud

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Hur ska jag få bättre ljud i min kupé? Har bara två diskanter och två visaton 5" i hatthyllan som satt där när jag köpte bilen. Och en baslåda ibak. Nå billigt o bra sätt????
Senast redigerat av golfarn_nr1 (18 juli 2006)

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

1 926 Inlägg
18 juli 2006
baslåda ?

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Har en baslåda med 2st 12" Basar. Men vill ha MER!!!! smile

Solfilmsmontör
950 Inlägg
18 juli 2006
golfarn_nr1 skrev:
Hur ska jag få bättre ljud i min kupé? Har bara två diskanter och två visaton 5" i hatthyllan som satt där när jag köpte bilen. Och en baslåda ibak. Nå billigt o bra sätt????

Har du inga mellanregister i fram dörrarna?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Nej de finns ju inga orginal där så de blir svårt o bygga eget. Tråkigt men sant.... sad

Solfilmsmontör
950 Inlägg
18 juli 2006
golfarn_nr1 skrev:
Nej de finns ju inga orginal där så de blir svårt o bygga eget. Tråkigt men sant.... sad

okej, men vad är det för diskanter du har nu då? Kan ju alltid prova med ett par värre och eventuellt byta ut dina 5" i hatthyllan till något värre och eventuellt köra de på steg, dvs om du inte redan gör det.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Har 2 st 5" Visaton i bak. Diskanterna är också Visaton. stereon ligger ju på 4*50W. räcker de eller måste jag ha slutsteg till värre då? De är ju "bara" 5" vi pratar om.....

Solfilmsmontör
950 Inlägg
18 juli 2006
golfarn_nr1 skrev:
Har 2 st 5" Visaton i bak. Diskanterna är också Visaton. stereon ligger ju på 4*50W. räcker de eller måste jag ha slutsteg till värre då? De är ju "bara" 5" vi pratar om.....

Känner tyvärr inte till märket du pratar om, men i regel så får man bättre ljud om man driver på slutsteg än stereo.

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
De är ett kvalitets märke iallafall.... Har ett problem till... Vill köra diskanterna och 5" på en kanal om du förstår vad jag menar.... Och baslådan på en kanal. så jag kan sänka ljudet från diskanterna och få med baslådan istället. Typ 70%Baslåda och 30%Diskant och 5". Men när kopplar in 5" så går dom tillsammans med basarna.... Inte speciellt kul......

21 761 Inlägg
18 juli 2006
Så länge det inte sitter några högtalare i framdörrarna så blir ljudet inte bättre.
Om du nu vill ha kvar dessa 5"+diskanter i hatthyllan så måste du sätta högtalare i framdörrarna också för att få ljudet framifrån. Alternativt så plockar du bort hatthyllehögtalarna och sätter dem i framdörrarna.

Baslådan, är det en aktiv låda eller?
Senast redigerat av Drönirettab (18 juli 2006)

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Hatthyllan då?

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Baslådan är passiv. Hur ska jag koppla om för att inte få med 5" tsm med basen???

21 761 Inlägg
18 juli 2006
Du har alltså kopplat 5" och diskanten på stereon, är det på framkanalen som de är kopplade?

Steget som driver baslådan, hur många kanaler är det på?

Hur många lågnivåutgångar har stereon?

När du spelar högt med baslådan, rör sig 5" konen mycket då så att det låter illa?

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Ja de har jag. Ja de borde vara framkanalen.
Steget är 4kanaligt.
1 lågnivå
Den låter väldigt illa och jag kan inte spela högt....

21 761 Inlägg
18 juli 2006
Det verkar som att baslådan gör så att 5" konen rör sig fastän den inte borde göra det. Det beror antagligen på att basarna flyttar på luften i bagaget och eftersom 5" sitter i hatthyllan så följer konerna med lufttrycket.
Men iof så är ju inte 5" filtrerade, de får alltså basfrekvenser, och det gör också att de rör sig för mycket.

Jag tror att det blir bättre om du flyttar 5"+diskant till framdörrarna, då påverkas inte de av baslådan och du får ljudet framifrån istället.

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Okej tack så mkt för hjälpen!!

Sök