Hut vet/ser man om det är ventilen elelr ventilsätet som är kasst?

Frallam
11 januari 2011 · 229 Inlägg

Precis som topic säger hur kan man se/veta vilket av dem som är kasst? dumt att köpa nya ventiler om sätena är kassa ju? (första ggn jag renoverar en motor btw)

mats757
11 januari 2011 · 913 Inlägg

Har man mekanisk justering av ventiler så är första kännetecknet att ventilspelet går mot noll. Med Hydrauliska justerare är det dock lite svårare att avgöra det.

Har man demonterat toppen och kollar på ventilen och ser avtryck i ventiltätningsytan, mot ventilsätet. Att det helt enkelt har bankat in sig ett dike i ventilen så är det hög tid att göra någonting. Ibland, men inte alltid, går det att slipa ventilen och göra en ny tätningsyta, väldigt enkelt för den som har en sådan maskin.

Ventilsätet mäter man bredden på tätningsytan, har den bankat ut sig och blivit för bred är det dags för att fräsa sätet, med exempelvis en "Mira fräs".

Man kan också se på tätningsytan om det är små svarta kratrar i ytan, som gör att kontaktytan blir dålig.
Ventilen ska leda över sin värme till ventilsätet när ventilen är stängd. Då behövs en bra kontaktyta,

OCH, sist men inte minst, Ventilen måste vara tät så inte kompet läcker ut.
Krävs lite vana att lära sig att avgöra hur ett bra eller dåligt säte ser ut.

Mats

Senast redigerat av mats757 (11 januari 2011)

jonTe
11 januari 2011 · 5 710 Inlägg

Vet du att det är något som är kass?
Läckage kan du mäta genom att hälla i rödsprit i kanalerna. En tät ventil håller spriten i kanalen ganska länge (det kan fukta lite på andra sidan) medans en läckande ventil/säte så rinner/droppar det igenom.

Vad som är dåligt sedan får man använda sina sinnen, titta, känn.

Kontrollera att stryningarna inte är slitna (ventilen glappar i styrningen)

Hur du fräshar till ventiler/säte sedan beror ju på vad syftet med motorn är och hur tjock plånbok du har.

Budgetvarianten är att slipa i de du redan har.
Lite dyrare...fräs ventilsätet, slipa de gamla ventilerna.
Dyrast....fräs ventilsätet, köp nya ventiler.

MVH Jonas
..............
Frallam
11 januari 2011 · 229 Inlägg

Okej, det läcker från några av dem, det är små svarta gropar i ventilsätena på dessa, har testat med t-röd (inga fjädrar eller något i toppen) är hydrauliska lyftar också.

Hur menar du budget varianten jonte? ska jag köra med grov ventilslippasta eller använda mig av ngt annat?

Mvh

kungen_haglund allt med motor e skoj:D
11 januari 2011 · 247 Inlägg

du kan ju slipa dom själv med ventilslippasta lite tidsödande men går bra..

Frallam
11 januari 2011 · 229 Inlägg

Har redan kört lite.. lär ju ta 100 år om man ska slipa ner groparna? :\ ska ändå ge det ett försök till wink funkar det inte så vetifan om jag fortsätter med denna motorn eller bygger på en annan :]

Senast redigerat av Frallam (11 januari 2011)

kungen_haglund allt med motor e skoj:D
11 januari 2011 · 247 Inlägg

du har både grov och fin pasta då? så du inte sitter å segar med bara finslipet tongue

Frallam
11 januari 2011 · 229 Inlägg

Nää, jag sitter med tandkräm ;] (och för alla som inte förstod att det va ironi så va det det)

jonTe
12 januari 2011 · 5 710 Inlägg

Frallam skrev:
Hur menar du budget varianten jonte? ska jag köra med grov ventilslippasta eller använda mig av ngt annat?

Mvh

Ja precis, slipa in med pasta.
Det kräver ju docka att sätet och ventilen är någorlunda fräsha för att det skall bli bra.
Börjar det bli gropar som du beskriver är det nog fräsen som gäller.
Meeen...som sagt det beror lite på vad du skall ha den till oxo, är det en rejsspis så klart du skall fräsa, är det för att få bruksholken att gå kan man ju fundera på att köra ändå.
Men det beror ju på hur illa det är oxo och det är ju svårt att se med bara text.... smile

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang