14 januari 2011
Trådstartare
hej jag har en hemmabygge/köra-skiten-ur- fordon
den hade originalt inspryt , som inte funkade , så jag rev ut de och svetsade ihop en egen insug
webrarna köpte jag begagnat för en billig peng ( en var lite trasig)
förgasare 2 * weber 45 dcoe
motor en 2L motor med 16 ventiler och elektroniskt tändning ( och annars i fungerande skick )
problem som är lösta :
bränsletrycket , är en inspytpump , sen , en hemmabyggd regulator som släpper allt bränsle som är över trycket 0,2 bar tillbaks till returen, sen , en tryckmätare som visar 0,2 bar stadigt( när pumpen körs ) , sen till förgasare , sen , retur till tanken
problemet :
när man startar motorn så går den upp till 4000 rpm, och stannar där ( man kan gasa på mer ) , jag vill att tomgången ska ligga på 1000 rpm
har försökt:
att skruva alla tomgångs inställningsnålar , hela vägen in och hela vägen ut ... ingen skillnad
flytös ( dem 2 mässingsklot som håller rätt mängd bränsle i förgasarna ) den har jag kalibrerat till rätt och vägt till rätt vikt
dra båda chokar till den ena och den andra läget ingen skillnad
konstig fakta :
innan min hembyggda BTR, så låg bränsletrycket på 0,5 bar ( alltså det dubbla maxgränsen till förgasarna )
och motorn gick finare, tomgången 1500-2500( tog en stund att gå ner), man kunde gasa på fint, MEN den supade bränsle som F*******N ( 20L på 1h)
när man stänger av pumpen så ändras inte varvtalet (tills bensinen i förgasarna är slut)
nu har jag böjd år flytösen rejält , och nu ligger tomgången på 1000rpm , men när ,man gasar så går varven till 5000rpm på en halv sekund , men det tar en halvminut att komma till tomgång igen...
Senast redigerat av offfroad (16 januari 2011)
Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a