Nu skall min 940 trimmas

save423
17 januari 2011 · 30 Inlägg

Tjenare.
Nu skall jag trimma upp min 940 siktar på 3-400hk innan sommarn.
säger det redan nu att detta är första gången som jag gör ett så här stort projekt på en bil och även första gången som jag lägger upp en projekttråd så påhopp undanbedes, kritik och tips är väldigt välkommet däremot. big_smile

Just nu har jag då en 944 2.3T med B230FT motor i. Ända "trimningen" jag gjort än så länge är ett öppet filter.
Jag skall köpa en motor som jag kan ha vid sidan om och fixa iordning så att bilen endå är brukbar samtidigt. Blir antagligen en likadan motor om ingen vet en motor som är bättre och passar direkt i?
Det sitter just nu ett chip i som satt med när jag fick bilen, förra ägaren sa att det skulle ge 30+hk och att det gjorde så att bilen drog mindre bens... någon som har hört att det finns något sådant?

det som jag vet att jag skall byta just nu är:
Turbo
Kam
Grenrör
Kat
Kolvar
Stakar
Topp

om ni kommer på något mer som bör bytas i samband med detta så säg gärna till

bilder och mer info kommer inom kort tacksam för svar på mina frågor.

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!
TooS Hjultomte
17 januari 2011 · 1 500 Inlägg

Vad tror du att du kommer hamna på i kostnad?? smile Funderar på likadant tongue

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
save423
17 januari 2011 · 30 Inlägg

TooS skrev:
Vad tror du att du kommer hamna på i kostnad?? smile Funderar på likadant tongue

okej vad trevligt wink jag har absolut ingen aning och just nu är jag arbetslös också men har 2 kompisar som är bra på att meka med bilar den ena är utbildad mekaniker och den andra är självlärd. så det kommer ju få ner kostnaderna en liten aning.
Men det är ju bara att börja så smått hela tiden kosta vad det kosta vill huvudsaken e ju att man blir nöjd smile


mulle och fisken (dom som kommer hjälpa mig) ni kommer också få betalt för ni kommer väl läsa detta också wink

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!
TooS Hjultomte
17 januari 2011 · 1 500 Inlägg

save423 skrev:

TooS skrev:
Vad tror du att du kommer hamna på i kostnad?? smile Funderar på likadant tongue

okej vad trevligt wink jag har absolut ingen aning och just nu är jag arbetslös också men har 2 kompisar som är bra på att meka med bilar den ena är utbildad mekaniker och den andra är självlärd. så det kommer ju få ner kostnaderna en liten aning.
Men det är ju bara att börja så smått hela tiden kosta vad det kosta vill huvudsaken e ju att man blir nöjd smile


mulle och fisken (dom som kommer hjälpa mig) ni kommer också få betalt för ni kommer väl läsa detta också wink

hahha underbart tongue Se till o ladda upp pics o roligheter nu wink jag kommer hålla ett öga på er big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
save423
17 januari 2011 · 30 Inlägg

ofc. första bilderna kommer upp imorgon men dröjer nog ca 4veckor innan jag kan köra igång på allvar.

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!
Danne_1977
17 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Om du endå ska bygga motorn vid sidan om.. så tycker jag du ska satsa på en High Performance motor.. dvs en motor som är riktigt byggd för både gata och race.. Borra blocket kan du göra åxå för att få lite mer "Big Bore".... big_smile

Det du nämner som du ska göra kommer endå inte bli speciellt billigt så lika bra att göra det riktigt när du endå håller på.. det tjänar du på i längden tror jag..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
save423
17 januari 2011 · 30 Inlägg

okej och vilken motor skulle du rekomendera då då?
jo vill ju ha det så bra som möjligt sen om jag nu kommer ha råd med allt jag vill göra det är en annan femma men jag hoppas ju värkligen på det.

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!
beemern .......
17 januari 2011 · 2 655 Inlägg

sök i forumet, har väl varit 50+trådar om just trimma en gammal volvo hittills i år så de finns där vad för grejer du kan använda dej av.

Danne_1977
17 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Skulle nog slänga på en 16V topp och montera 19t turbo.. samt gröna spridare och 3 tums avgas från turbo, hårdare tryckplatta , M90 låda skulle jag nog välja åxå då den är stabil och tål mycket..

Skulle nog välja en bra IC åxå som är bra till motorvalet...

Om du vill kan du borra blocket till lämplig överdimension.. och även byta stakar samt lager när du endå håller på..

Sök lite på nätet på trimmade volvo motorer så hittar man ganska mycket...räkna med att det kommer att kosta dig 15-35 tusen.. beroende på om du köper nytt eller begagnat..

Ska du ha en mycket seriös och kraftfull motor som kan leverera 4-600 hästar så kostar det mer än 35 tusen..

Detta är bara min åsikt.. finns säkert billigare sätt att trimma.. 

big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
save423
17 januari 2011 · 30 Inlägg

jag kommer garanterat kolla upp de du säger men 35 lakan e lite mkt att hosta upp för en arbetslös wink
Kommer sikta på så mkt begagnat som möjligt men hittar jag inte någon del som är bra begagnad så e de ju nytt som gäller. att de kommer landa runt 15-20 har jag väll räknat med ungefär. men då är ju inte en sån motor som du beskriver inräknad ifs.

tack för svar fortsätt gärna komentera eftersom

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!
Kibil
17 januari 2011 · 552 Inlägg

Varför inte byta ut motor och styrsystem till tex. t5/t6? Sen tar du din org. motor som bes motor.

Finns en komplett bil (t5a) på LG bildemontering. Tippar på att du får plocka motor + kring utr. inkl. styr system för en 2-3000kr...

Senast redigerat av Kibil (17 januari 2011)

save423
17 januari 2011 · 30 Inlägg

Kibil skrev:
Varför inte byta ut motor och styrsystem till tex. t5/t6? Sen tar du din org. motor som bes motor.

vill helst kunna besikta med den motorn jag kommer ha i eller är jag helt ute och cyklar om jag tror att det går med ca 350hk?

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!
save423
17 januari 2011 · 30 Inlägg

Kibil skrev:
Finns en komplett bil (t5a) på LG bildemontering. Tippar på att du får plocka motor + kring utr. inkl. styr system för en 2-3000kr...

okej de passar ju bra bor ju i bohus nu så de e ju inte direkt långt dit tar nog en sväng dit imorgon på dan och kollar med dom... tack för tipset smile

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!
Kibil
17 januari 2011 · 552 Inlägg

save423 skrev:

Kibil skrev:
Varför inte byta ut motor och styrsystem till tex. t5/t6? Sen tar du din org. motor som bes motor.

vill helst kunna besikta med den motorn jag kommer ha i eller är jag helt ute och cyklar om jag tror att det går med ca 350hk?

Blir det snyggt om prydligt tror jag det kommer gå med lite tur. Beroende på besiktnings gubbe...roll

Kibil
17 januari 2011 · 552 Inlägg

save423 skrev:

Kibil skrev:
Finns en komplett bil (t5a) på LG bildemontering. Tippar på att du får plocka motor + kring utr. inkl. styr system för en 2-3000kr...

okej de passar ju bra bor ju i bohus nu så de e ju inte direkt långt dit tar nog en sväng dit imorgon på dan och kollar med dom... tack för tipset smile

Inga problem, jag som plockat vindrutan på den :p såg att den var ganska komplett och så stog den under tak cool

save423
17 januari 2011 · 30 Inlägg

Kibil skrev:

save423 skrev:

Kibil skrev:
Varför inte byta ut motor och styrsystem till tex. t5/t6? Sen tar du din org. motor som bes motor.

vill helst kunna besikta med den motorn jag kommer ha i eller är jag helt ute och cyklar om jag tror att det går med ca 350hk?

Blir det snyggt om prydligt tror jag det kommer gå med lite tur. Beroende på besiktnings gubbe...roll

haha okej får hoppas på det helt enkelt då... får snygga till det ordentligt cool

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!
save423
17 januari 2011 · 30 Inlägg

Kibil skrev:

save423 skrev:

Kibil skrev:
Finns en komplett bil (t5a) på LG bildemontering. Tippar på att du får plocka motor + kring utr. inkl. styr system för en 2-3000kr...

okej de passar ju bra bor ju i bohus nu så de e ju inte direkt långt dit tar nog en sväng dit imorgon på dan och kollar med dom... tack för tipset smile

Inga problem, jag som plockat vindrutan på den :p såg att den var ganska komplett och så stog den under tak cool

okej smile vart håller du till och grejar med din bil då?

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!
Kibil
17 januari 2011 · 552 Inlägg

save423 skrev:

Kibil skrev:

save423 skrev:

okej de passar ju bra bor ju i bohus nu så de e ju inte direkt långt dit tar nog en sväng dit imorgon på dan och kollar med dom... tack för tipset smile

Inga problem, jag som plockat vindrutan på den :p såg att den var ganska komplett och så stog den under tak cool

okej smile vart håller du till och grejar med din bil då?

Var en kundbil jag tog lite grejer till, har verkstad på Gamlestaden wink Återkomm gärna med vad dom vill ha för motorn, skulle vara intressant.

save423
17 januari 2011 · 30 Inlägg

Kibil skrev:

save423 skrev:

Kibil skrev:

Inga problem, jag som plockat vindrutan på den :p såg att den var ganska komplett och så stog den under tak cool

okej smile vart håller du till och grejar med din bil då?

Var en kundbil jag tog lite grejer till, har verkstad på Gamlestaden wink Återkomm gärna med vad dom vill ha för motorn, skulle vara intressant.

okej okej japp det skall jag göra smile

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!
Alka0512
17 januari 2011 · 474 Inlägg

En sak jag tycker du verkar ha "glömt" är styrsystem, kommer du köra med original? Känns som att det är lite onödigt att bygga en seriös och fin motor, och sen köra original styrsystem. Men det är ju bara jag..
Blir nog ett roligt projekt!

BMW 540 e34 (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang