Att sätta en turbo på en FORD SIERRA (II) 2,0i DOCH

offfroad Män med stil kör dieselbil
17 januari 2011 · 595 Inlägg

hej jag är typ nybörjare på ( lagliga) bilar

jag har en ford sierra liggandes och funderar på att fixa i ordning den för en laglig förstabil, och att trimma den en del förstås, och det billigaste/grymmaste sätt är att sätta en fet turbo på den , vad finns det för problem som kommer att komma i sådana fall och hur ska man arbeta runt dem

bilen
Fabrikat:    FORD
Modell:    SIERRA (II)
Typ:    2.0i DOHC
Årsmodeller:   1990

( en av problemen jag vet kommer är ju förstår mängden bränsle som man måste klämma in i motorn , en person som turbo konverterade han satte 4 st extraspridare på tryckröret ( billigt , jämfört med mappning ) och dem styrdes av turbotrycket , och eftersom bilen har redan efi så "borde" det inte bli såå noggrant hur mycket dem extraspridarna pressar in eftersom efi kommer justera sitt så att bilen ska får maxeffekt) jag vet att hälften av folket här kommer att hata denna iden... vad är fel på den?


oljan kan man väl ta vid oljetrycksmätaren till turbon och returen tillbaks vid ??topplocken?? och en fin oljekyl någonstans på vägen

avgasen kommer vara specialtillverkad då , och grenrören troligen med , en intercooler måste kan också klämma in någonstans

och jag är inte efter EXTREM effekt här  runt 200 hk duger ( eller vad pallar växellådan och bakaxeln) original 120hk -20 år   



en annan grej , jag har en lång lista med ( enligt alla ) omöjliga saker som jag har klarat av...

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Seth
17 januari 2011 · 3 354 Inlägg

Så du ska fixa en laglig första bil?
Då kan du glömma turbokonvertering.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan