Att sätta en turbo på en FORD SIERRA (II) 2,0i DOCH

offfroad Män med stil kör dieselbil
17 januari 2011 · 595 Inlägg

hej jag är typ nybörjare på ( lagliga) bilar

jag har en ford sierra liggandes och funderar på att fixa i ordning den för en laglig förstabil, och att trimma den en del förstås, och det billigaste/grymmaste sätt är att sätta en fet turbo på den , vad finns det för problem som kommer att komma i sådana fall och hur ska man arbeta runt dem

bilen
Fabrikat:    FORD
Modell:    SIERRA (II)
Typ:    2.0i DOHC
Årsmodeller:   1990

( en av problemen jag vet kommer är ju förstår mängden bränsle som man måste klämma in i motorn , en person som turbo konverterade han satte 4 st extraspridare på tryckröret ( billigt , jämfört med mappning ) och dem styrdes av turbotrycket , och eftersom bilen har redan efi så "borde" det inte bli såå noggrant hur mycket dem extraspridarna pressar in eftersom efi kommer justera sitt så att bilen ska får maxeffekt) jag vet att hälften av folket här kommer att hata denna iden... vad är fel på den?


oljan kan man väl ta vid oljetrycksmätaren till turbon och returen tillbaks vid ??topplocken?? och en fin oljekyl någonstans på vägen

avgasen kommer vara specialtillverkad då , och grenrören troligen med , en intercooler måste kan också klämma in någonstans

och jag är inte efter EXTREM effekt här  runt 200 hk duger ( eller vad pallar växellådan och bakaxeln) original 120hk -20 år   



en annan grej , jag har en lång lista med ( enligt alla ) omöjliga saker som jag har klarat av...

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Seth
17 januari 2011 · 3 354 Inlägg

Så du ska fixa en laglig första bil?
Då kan du glömma turbokonvertering.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
offfroad Män med stil kör dieselbil
18 januari 2011 · 595 Inlägg

Seth skrev:
Så du ska fixa en laglig första bil?
Då kan du glömma turbokonvertering.

jag känner lite misstro med denna kommentaren... hur svårt kan det vara ? det finns ju massor med folk som turbokonverterar


( här är mitt CV för bil modifiering http://www.youtube.com/watch?v=DATtk5ilfnA byggde denna HELT själv)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
MickeJ_ http://www.MickeJ.se
18 januari 2011 · 34 Inlägg

kika in på Skogenracing . com dom pysslar med Fordar å Konverteringar.

Kör: Volvo 740 TIC - 86
offfroad Män med stil kör dieselbil
18 januari 2011 · 595 Inlägg

MickeJ_ skrev:
kika in på Skogenracing . com dom pysslar med Fordar å Konverteringar.

yep som jag sa förut det finns turbokonverterade sierras ( fast inte särskild fina, som min kommer att bli)
nu undrar jag att hur blir de med besiktningen ?

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Seth
18 januari 2011 · 3 354 Inlägg

offfroad skrev:

Seth skrev:
Så du ska fixa en laglig första bil?
Då kan du glömma turbokonvertering.

jag känner lite misstro med denna kommentaren... hur svårt kan det vara ? det finns ju massor med folk som turbokonverterar


( här är mitt CV för bil modifiering http://www.youtube.com/watch?v=DATtk5ilfnA byggde denna HELT själv)

Skillnad på att kunna göra och att göra.

Det är otillåtet att ändra nåt på motorn effektmässigt då den och bilen är för ny.

Skrev att du skulle ha en laglig första bil då är det bara att skippa turbo, regga bilen med en färdig org turbomotor eller sugtrimma så det inte syns.

Senast redigerat av Seth (18 januari 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
MickeJ_ http://www.MickeJ.se
18 januari 2011 · 34 Inlägg

du kan inte besiktiga när du har turbo på en sug motor, om inte regbesiktning, men då är de bättre du spar pengar å köper en Cosworth,

Kör: Volvo 740 TIC - 86
Seth
18 januari 2011 · 3 354 Inlägg

MickeJ_ skrev:
du kan inte besiktiga när du har turbo på en sug motor, om inte regbesiktning, men då är de bättre du spar pengar å köper en Cosworth,

regbes är att glömma med gällande turbo på sugmotor.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Janneutanb
18 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Returen måste vara neråt, förslagsvis in i tråget.
Nej du kan inte få bilen laglig med turbokonverterad motor.

_MaCCe_ Majestas
18 januari 2011 · 1 319 Inlägg

Folk som rullar turbokonverterat besiktat, har gjort egna lösningar.

Ska du turbokonvetera ( budget, snik ) en sierra, så är det bäst och enklast att köra med den äldre motorn med singelkam.

Fördelen där att du börjar med en motor som har mindre komp orginal ( klarar mer ladd än t.ex dohcen = mer effekt ) och så finns det hur mkt delar som helst till Pinton ( 8v sierramotorn kallas Pinto, sohc, 8v )

Finns folk som har kört turbo på dohcarna oxå med hyfsade resultat.

Din teori ang extra spridare "TFI reglerar rätt" kommer antagligen inte fungera någe vidare.
Det ända rätta där att koppla in så mkt extra sås du behöver på det laddtrycket du kommer köra.

Antar att den där killen du nämnde körde spridarna på tryckvakt och relä... ( startar spridarna när tryckvakten får angivet tryck från turbon )
Det är en simpel billig lösning som fungerar bra på rena busbilar, inget man åker med till Ica Maxi med familjen precis.

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang