Grabber skrev:
Eller krävs det högt IQ för att kunna fatta ett sådant beslut???
Ja, nu är jag ganska irriterat (och måste få ut min ilska) på mina med trafikanter som tror sig ha hela vägen för sig själva, kan inte öka hastigheten för att inte tala om "låta sig köras om".
Eftersom jag kör lastbil (vilket i många ögons gör mig till brottsling) så hinner jag uppleva det ena o det andra under mina 8-10 timmar bakom ratten per dag. Men nu struntar vi i vem kör vad - det handlar om allmänt upplevelse.
Jag gör mina misstag (det ber jag ursäkt om) och får se andras misstag men av nåt ökänd anledning klarar jag inte av folk som har tappt gaspedalen på golvet! Förmodligen är jag inte ensam om det...
Vist.... Det kan finnas anledningar till att folk kör för sakta.
1. Ohälsa - men ställ bilen hemma o tag buss, taxi, anlita granen eller nåt!
Kör inte själv för då kan ännu otrevligare saker hända...
2. Bilens tekniska brister - kan förekomma och har hänt mig med men jag försöker låta andra att inte påverkas av detta.
3a. Väder - den vanligaste orsaken till förekomsten av s.k. bromsklotsar.
Det kan regna, snöa, blåsa, dimma mm... Men om det är en bil som kommer en ifatt så varför inte låta det köra förre och sedan hänger man på (om nu inte är det nån kamikazepilot) efter dennes baklysen?
3b. Is på vägen - ja... Stanna hemma!
Är jag jobbig nu? Bra! Lite till då!
Av egen oprofessionell utredning kom jag fram till att av dom bilar jag kommer ifatt så:
- 1 på ca 20 släpper förbi genom att svänga in på P- eller buss-rutta.
- 1 på ca 30 släpper förbi genom att blinka höger och lätta på gasen.
Är det verkligen så jobbigt att dela vägen med någon annan???
Nu är jag klar... Ha en fortsatt bra dag på vägen!
Då börjar vi pajkastningen.......
Vem är du och vad ger dig rätten att tvinga folk åt sidan ?
Behöver de gå åt sidan eller släppa om dig enligt lagen !
Alla har rätt att åka i SIN EGEN HASTIGHET och inte din.
Allt kretsar inte runt dig.
Acceptera att du inte kommer om
Gillar du inte läget säg åt chefen att tidsplanen är för tight(går ej )
Detta är saker du behöver tänka på jag brukar tänka på dem då man ligger och på pressar på väg till fisket i fjällen. Man vill bara komma fram och har en 60-100mil att tillryggalägga och längtar efter att lägga ut flugan. Har vart i det uppretade stadiet du beskriver men oftast ser jag resan som en njutning och blir sällan förbannad om det är bilar på vägen som hindrar mig från att köra flat out.
Men det är inte deras fel. .att några fina böjar ej blev nyttjade som de i min värd skall nyttjas...
Det JAG mest retar upp mig på är lastbilschaffisar som de sista åren börjat gena över på motsatta sidan vid vänstersvängar. De förb-nnade slöskallarna hinner inte ens flytta bilen i sidled förräns man passerat och det har vart med grussprut under min bil några ggr.
Det är idioter, eller var jag idiot som låg i +200 i den böjen ?
Hade lastbilschaffisen hunnit väja om jag legat i 70-90kmh, nä för detta gör de konsekvent.
Det har jag sett när jag ligger bakom lastbilar av svenskt ursprung......
Vad håller den nya generationens lastbilschaffisar på med och inte hjälper de till vid omkörningar för den delen heller.... Förr hade lastbilschaffisarna en högre moral vad det beträffar trafiksäkerhet men det har vattnats ur.
Se där nu såg jag allt ur mitt eget perspektiv
Ps i mina ungdomsdagar så gjorde jag mätningar på snitthastigheter i personbil.
Då var det i bilar med +200hk och din påverkan på snitthastighet och tid är större i personbilen än i en lastbil genom omkörningar. På 20mila sträckor var det bara minuter det handla om och du ökade riskfaktorerna tusenfaldigt. Ett exempel sommar och turisttrafik du kör så hårt det går i ett par timmar stannar tankar pissar och vips så kommer långtradaren du körde om nere i Gävle passerande.
Tiden du som chaffis har att hämta ligger antagligen vid i och urlastning.
Jag älskar att köra fort och efter att jag kört hårt så kan jag cruisa i 75-85kmh.
Då kommer ofta långtradare upp i röven,, SO WHAT
Det var samma långtradare som uppehöll mig tidigare på det mysiga kurviga partiet så jag inte kunde gasa på.
VÄRLDEN ÄR LITE STÖRRE ÄN VAD VI SJÄLVA SER OCH UPPLEVER I VÅRT SYNFÄLT(1km ungefär)