Första motor bygget! lite hjälp behövs!

svarden
17 januari 2011 · 140 Inlägg

tjena, efter många funderingar på vilken motor jag kan sätta i min opel har jag tillslut kommit fram till något...
har en 240 stående på gårn med en b230f, det är nå fel med sprutet på den, så ska byta till förgasare. är det annan top så att det inte går med förgasare? eller kan jag sätta på en 16 ventils top?
tänka ungefär såhär:

2 weber förgasare.
vassare kam.
plana lite.
kanske borra? isåfall byta kolvar
måste jag byta stakar? eller håller original?
kan man byta till etanol? eller blir det någon effekt skillnad?
sen något sport luftfilter av något slag.
avgas har jag inte hunnit fundera på än, men ingen turbo tror jag det blir.
sen raka rör antagligen.

är nybörjare så kan inte så värst mycket, men lär mig nytt varje dag, all hjälp uppskattas!
något mer man skulle kunna göra på motorn för att få lite mer sprutt i han som inte är alls för svårt? smile
mvh!

Sharky
18 januari 2011 · 10 287 Inlägg

Glöm 16V topp. För mycket jobb för en första-motor.

Du måste lösa tändningen. Tänk på det.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mats757
18 januari 2011 · 915 Inlägg

Ett steg framåt och två bakåt.

Fixa insprutningen. Leta på alla delar som behövs och laga det som är trasigt. Det är MYCKET enklare än att börja med förgasare. DU har större potential att få lite mer kräm i motorn med sprut också.
En vassare kam, plana och porta. Det fixar du utan problem!

För varje dag som går är det färre och färre som vet hur en förgasare fungerar, och kan justera dem. Så det är inte så enkelt som det låter med förgasare. Sprutmeckare finns det både här och där...

Mats

henke_99 Offroad Racing
18 januari 2011 · 3 122 Inlägg

Skaffa en annan opelmotor o sätt i istället tycker jag. Finns ju ett gäng rostiga kadett-gsi:er med både c20ne och c20xe. Dom väger en bråkdel av volvomotorn och går minst lika bra. På kadetten är dessutom kabelhärvan till motorstyrningen separerad från bilens övriga elektronik, alltså skitenkel att flytta till en annan bil. Kanske dom rent av passar på din växellåda oxå...

Edit: Med en c20xe så har du väl ungefär den effekten original som du vill uppnå i volvomotorn med trimning...

Senast redigerat av henke_99 (18 januari 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
svarden
18 januari 2011 · 140 Inlägg

tack för hjälpen grabbar! smile ska kika på det ni sagt smile

svarden
18 januari 2011 · 140 Inlägg

men en omega 3000 motor 24 ventilaren? den är väl bakhjuls driven också? smile

henke_99 Offroad Racing
18 januari 2011 · 3 122 Inlägg

Omegan är bakhjulsdriven ja, men har tyvärr inte samma utmärkta kabelstam som kadetten.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
svarden
18 januari 2011 · 140 Inlägg

okej...

SSC47 V.A.G!
18 januari 2011 · 199 Inlägg

svarden skrev:
men en omega 3000 motor 24 ventilaren? den är väl bakhjuls driven också? smile

ja det är dom men det sägs att vara ett h*lvete med elen till dom sad

V.a.g!
SSC47 V.A.G!
18 januari 2011 · 199 Inlägg

etanol är ju lättare att fixa med förgasare men går nog också att fixa till insprut

V.a.g!
svarden
18 januari 2011 · 140 Inlägg

men ska börja med förgasare iaf! blir enklast så, har en weber hemma som ligger bara tongue

Danne_1977
18 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Jag skulle satsa på en lämplig dieselmotor för att kunna åka både billigt och skattefritt.. big_smilebig_smile..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
SSC47 V.A.G!
18 januari 2011 · 199 Inlägg

svarden skrev:
men ska börja med förgasare iaf! blir enklast så, har en weber hemma som ligger bara tongue

sen har du ju 2st stromberg tongue

V.a.g!
SSC47 V.A.G!
18 januari 2011 · 199 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Jag skulle satsa på en lämplig dieselmotor för att kunna åka både billigt och skattefritt.. big_smilebig_smile..

massa diesel smokar, låter som traktorer och inte lika mycket effekt som han vill ha + han vill ha etanol

V.a.g!
Danne_1977
18 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Skattefri diesel är det billigaste man kan åka.. såvida man inte är miljövän ser jag inga som helst fördelar med E85.. det är billigare att köpa.. visst.. men den drar mer så det blir endå nästan lika som att köra bensin..

BMW dieselsexor är mycket snåla och framför allt bra och hållbara.. V.A.G D24 är populära att använda åxå även dom är förhållandevis snåla och hållbara om man inte varvar sönder dom...

Finns det nån speciell orsak till att du ska köra E85.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
18 januari 2011 · 3 292 Inlägg

SSC47 skrev:

Danne_1977 skrev:
Jag skulle satsa på en lämplig dieselmotor för att kunna åka både billigt och skattefritt.. big_smilebig_smile..

massa diesel smokar, låter som traktorer och inte lika mycket effekt som han vill ha + han vill ha etanol

Finns många olika dieselbilar som går bra mycket bättre än bensinbilar.. även i trimningssammanhang.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
SSC47 V.A.G!
19 januari 2011 · 199 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Skattefri diesel är det billigaste man kan åka.. såvida man inte är miljövän ser jag inga som helst fördelar med E85.. det är billigare att köpa.. visst.. men den drar mer så det blir endå nästan lika som att köra bensin..

BMW dieselsexor är mycket snåla och framför allt bra och hållbara.. V.A.G D24 är populära att använda åxå även dom är förhållandevis snåla och hållbara om man inte varvar sönder dom...

Finns det nån speciell orsak till att du ska köra E85.. ?

man får ca 5-10% extra effekt
en bmw 6a tror jag han inte får platts under huven med

V.a.g!
svarden
19 januari 2011 · 140 Inlägg

vill inte åka disel hmm

Danne_1977
19 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Finns bara fördelar med Diesel.. inte en massa tänddelar som kan krångla och som måste bytas med jämna mellanrum.. spelar ingen roll om den gått 50 tusen.. för den bara går och går i ur och skur..

Den är mycket billigare i drift.. och den är i regel starkare än en bensinmotor redan från början...

Diesel kan man få tag på lite var stans.. för att tanka och åka billigt..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
svarden
19 januari 2011 · 140 Inlägg

sant, men har ändå nått emot disel sad kan inte säga vad, för det vet jag inte... känns lixom bara fel sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang