Turbo till två cylindrig motor

M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
18 januari 2011 · 423 Inlägg

En bekant som har en gammal motor med två cylindrar, dock på 4 liter...
För skojs skull vill han nu hänga på antingen en turbo eller en kompressor, helst kompressor dock.

Någon som har tips? Billigt är bra... tongue

Edit: tips på vad för turbo eller kompressor som kan vara lämpligt menas självfallet.

Edit2: glömde ju säg att det är en diesel...

Senast redigerat av M_Erlandsson (18 januari 2011)

mats757
18 januari 2011 · 915 Inlägg

M_Erlandsson skrev:
En bekant som har en gammal motor med två cylindrar, dock på 4 liter...
För skojs skull vill han nu hänga på antingen en turbo eller en kompressor, helst kompressor dock.

Någon som har tips? Billigt är bra... tongue

Edit: tips på vad för turbo eller kompressor som kan vara lämpligt menas självfallet.

Gammal 2-cylindrig motor på 4 liter!

Misstänker att effekten inte är mer än 20-30 hk ur den.
Mao ska du ha en VÄLDIGT lite Turbo. Alltså en turbo till en motor som som ger ca 50-60 hk, en lite tändsticksask.
Kommer att bli lite besvärligt att få upp något tryck i den. Men det kanske är lika bra det. Gamla maskiner brukar inte hålla för så mycket.

Mats

2quick4u
18 januari 2011 · 296 Inlägg

en eaton m112 annars då? om du ville åka kompressor tongue

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
tekniknissen-
19 januari 2011 · 252 Inlägg

HaHaHa! Varva du den motorn 4000V/min så behöver ni inte ha den i något fordon den hoppar nog iväg skälva!! En GARRET T3 . Men ni får bulta fast den på genröret ordäntligt för avgas pulserna är nog inte att leka med big_smile Den får nog vara topp monterad så om den lossnar så kan du ringa NASA lol

brk95
19 januari 2011 · 140 Inlägg

daihatsu charade hade en 3 cylindrig turbo , tidigare på drygt 1000 cc , borde nästa va lagom storlek smile

G-sson
19 januari 2011 · 612 Inlägg

brk95 skrev:
daihatsu charade hade en 3 cylindrig turbo , tidigare på drygt 1000 cc , borde nästa va lagom storlek smile

IHI RHB3 heter turbon, har kallats "den minsta serietillverkade turbon". Om det fortfarande stämmer vet jag inte, men jag har för mig att den påstås fungera till 20-150hk eller något liknande - borde kunna vara rätt storlek.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang