Saab 9-3 aero Oilsludge?

carljohan
19 januari 2011 · 44 Inlägg

Hejsan!!


Jag har en Saab 9-3 aero årsmodell 2001 som dricker lite olja så att jag får fylla på!! Gjorde service på den i höstas så det har väl gått ungefär 4-5 månader!

Kan det vara oilsludge eller är det något annat fel?

Mvh Carl-Johan

Pendulum
19 januari 2011 · 1 298 Inlägg

Vet du om vevhusventilationen är bytt? Är den inte bytt kan motorn suga i sig olja genom ventilationen.

Lite info:
http://www.mitt-eget.com/saab/informati … ifieringar

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
mr_green
19 januari 2011 · 847 Inlägg

Hur långt har du kört o hur mycket fick du fylla på?? Jag hade en 9-5:a med oilsludge. Den drack 4 liter på cirka 40 mil. Då e det ganska långt gånget o lite halvkört kan man säga.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
carljohan
19 januari 2011 · 44 Inlägg

Det var ungefär 4 månader sen jag fyllde på 4 liter!!

carljohan
19 januari 2011 · 44 Inlägg

Nej den är inte bytt vad jag vet iaf!

Pendulum
19 januari 2011 · 1 298 Inlägg

carljohan skrev:
Nej den är inte bytt vad jag vet iaf!

Kolla upp de, och är den inte bytt så bör den bytas i tid. Jag bytte på min 9-3 när jag köpte den för ett år sedan och jag fick ner oljeförbrukningen. Gjorde inga mätningar på det men det var märkbart mindre. Lite olja drar dessa motorer alltid, men inom en rimlig gräns. smile

En uppgraderingssats till vevhusventilationen kostar runt 300:- på valfri Saabhandlare eller speedparts.se om du hellre vill de. Lite halvbökigt att byta den själv hemma, men fick de gjort på 2 timmar.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
mr_green
19 januari 2011 · 847 Inlägg

carljohan skrev:
Nej den är inte bytt vad jag vet iaf!

Då kan det nog vara en bra idé att byta till den senaste versionen. Om den har druckit 4 liter på 4 månader så är det nog ganska illa.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Janneutanb
19 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Sen finns det även WD-40 metoden, kan ju vara värt ett försök.

Driftkungen Saab - Move Your Mind
19 januari 2011 · 1 094 Inlägg

Om det i ditt fall gått för långt med Oilsludget hade jag inte bara satt dit en ny vevhusvent.
Kan löna sig och göra en blåsning av all gammal olja i kanaler osv, för att få den helt ren.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Saab 9-3 Aero SS "Brukis" (2004)
carljohan
20 januari 2011 · 44 Inlägg

Gör man det på Saab verkstad då elle? Vad kostar det att göra en blåsning då?

Vad är WD-40 metoden för något då?

Janneutanb
20 januari 2011 · 7 272 Inlägg

WD40 metoden innebär att man dränker cylindrarna med WD40 över en natt, byter sedan oljan i motorn och med lite tur så kan den ha rensat bort gammal sot ifrån kolvringarna.

Det fungerade på polarens 9-5 Aero, den drog en hel del olja samt svartrykte lite smått när man gasade på rejält.
Däremot så gick toppackningen ett år senare, om det hade ett samband eller inte låter jag vara osagt!

Nu vet jag inte var du bor men jag kan STARKT rekomendera Saab i Sandviken!
MYCKET bättre än inne i Gävle, både i kunskap och priser!

Senast redigerat av Brains (20 januari 2011)

Driftkungen Saab - Move Your Mind
20 januari 2011 · 1 094 Inlägg

carljohan skrev:
Gör man det på Saab verkstad då elle? Vad kostar det att göra en blåsning då?

Vad är WD-40 metoden för något då?

Vet inte om de använder sig utav sk "Flush system". Större bilverkstäder bör ha detta iallafall. Tror det kostar ca 1000kr. Den renande oljan som används drar med sig oljesludgen ut.

Som sagt om det nu är därför din bil drar olja då.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang