Frågor om olika batteri storlekar.

Mofflan
22 januari 2011 · 418 Inlägg

Hej! Har lite frågor angående batterier inför mitt kommade ljudbygge!

Jag kommer använda mig av 2 stycken NSB 170 FH batterier på 170 AH styck. Just nu har jag ett Tudor batteri i bilen, har ingen aning vad det är för AH på det, skulle tippa 70-90, har ej kikat efter.

Nu till frågan, Hur ska jag bära mig åt när jag monterar mina 2 NSB batterier i bilen? Har inte riktigt förståt det, har hört folk säga att man ska ha ett skiljrelä, vilket dess enda funktion verkar vara att separera batterierna när bilen är av?

Är det enda sättet att plocka ur mitt tudor batteri och bara köra med mina NSB batterier? isåfall hur kommer dessa må av att bli använda som startbatterier? Eller finns det något annat sätt att göra det på?


Mvh Anton N

Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
BJonsson
22 januari 2011 · 4 074 Inlägg

Mofflan skrev:
Hej! Har lite frågor angående batterier inför mitt kommade ljudbygge!

Jag kommer använda mig av 2 stycken NSB 170 FH batterier på 170 AH styck. Just nu har jag ett Tudor batteri i bilen, har ingen aning vad det är för AH på det, skulle tippa 70-90, har ej kikat efter.

Nu till frågan, Hur ska jag bära mig åt när jag monterar mina 2 NSB batterier i bilen? Har inte riktigt förståt det, har hört folk säga att man ska ha ett skiljrelä, vilket dess enda funktion verkar vara att separera batterierna när bilen är av?

Är det enda sättet att plocka ur mitt tudor batteri och bara köra med mina NSB batterier? isåfall hur kommer dessa må av att bli använda som startbatterier? Eller finns det något annat sätt att göra det på?


Mvh Anton N

Hejsan!

NSB 170 är riktigt kraftfulla batterier!
Antar att du vill ska ha batterierna bak i bilen?
Det du gör är att du kopplar ihop + på ena batteriet med + på andra batteriet och lika med - då pratar jag asså om nsb batterierna nu. För att få laddning till dom så drar du kabel från + ut direkt från generatorn bak till batteri banken. Sen ser du till att jorda batteri banken riktigt ordentligt i karossen och det ska vara plåtrent där du jordar! Se till att använda grova kablar och även byta ut ALLA andra kablar som har med laddning och jord att göra mot lika grova kablar. Du behöver inget skilje relä enligt mig!
Om du vill kan du ha kvar tudor batteriet fram i bilen de spelar ingen större roll,eller rättare sagt ha de för det blir enklare! Lite nyfiken på vad du ska i med för grejer!??? big_smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Mofflan
22 januari 2011 · 418 Inlägg

Det blir 4 spl dynamics spl 380 d2, 4 kicker sx 1250,1 frontsteg och frontsystem håller jag på att shoppar just nu wink

Så du menar att jag har tudor batteriet där fram ikopplat precis som det är nu? Sedan drar jag bara en till kabel från generatorn till mina NSB batterier som jag kör i serie, som kommer ligga bak i bilen? Sedan jordar jag nsb batterierna i karossen. Kommer inte detta påverka Tudor batteriet? Har hört vissa säga att det ska koka.
Mvh Anton N

Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
BJonsson
22 januari 2011 · 4 074 Inlägg

Mofflan skrev:
Det blir 4 spl dynamics spl 380 d2, 4 kicker sx 1250,1 frontsteg och frontsystem håller jag på att shoppar just nu wink

Så du menar att jag har tudor batteriet där fram ikopplat precis som det är nu? Sedan drar jag bara en till kabel från generatorn till mina NSB batterier som jag kör i serie, som kommer ligga bak i bilen? Sedan jordar jag nsb batterierna i karossen. Kommer inte detta påverka Tudor batteriet? Har hört vissa säga att det ska koka.
Mvh Anton N

Japp så menar jag!
de där me serie och paralell kan jag inte i huvet.
nej de är ingen fara för tudor batteriet! jag har kört så i alla mina bilar å hittills har inget gått sönder!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Danne_485
22 januari 2011 · 687 Inlägg

Jag har precis lärt mig en massa om att ha flera batterier i bilen. Här är min tråd:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=200725

Där hittar du nog svar på det mesta du undrar över.

Om du inte orkar läsa allt så är här en kort förklaring:
50 mm2 pluskabel från generator till främre batteriet (även jorden byts ut till 50 mm2 kabel).
Från plus på främre batteriet till plus på det första bakre och sedan vidare till battrie nr 2.
Sedan jordar du även batterierna ordentligt bak, precis så som Bjonsson sa. Ganska enkelt när man tänker efter. Glöm inte att du bör ha 2 st säkringar på pluskabeln som går mellan bakre och främre batterierna max 30 cm från respektive pol. Ska du skippa främre batteriet så drar du givetvis en pluskabel direkt från generatorn och bak till batteribanken.

Skiljerelä är inget du måste ha men vill du ha ett sådant så kostar det typ 250 kr för ett bra från autoleds. Finns på brl tex. och heter Autoleads PC4-30. Lätt att koppla in också. Dock osäker om det räcker till i ditt fall. Det får någon annan kunnigare svara på. Har för mig det ligger på 180 A.

Mvh
Daniel

Senast redigerat av Danne_485 (22 januari 2011)

Mofflan
23 januari 2011 · 418 Inlägg

Men påverkar det inte varandra om du har 2 stycken 170 Ah batterier sen ett 70-90 ah batteri i samma slinga liksom? Det måste ju påverka varandra på nått sätt? Eller har jag helt fel?

Mvh Anton N

Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
Danne_485
23 januari 2011 · 687 Inlägg

Mofflan skrev:
Men påverkar det inte varandra om du har 2 stycken 170 Ah batterier sen ett 70-90 ah batteri i samma slinga liksom? Det måste ju påverka varandra på nått sätt? Eller har jag helt fel?

Mvh Anton N

Nej, min uppfattning är att det inte skall påverka, i alla fall inte när bilen är igång. Det är parallelkopplat och generatorn skall ladda alla batterier likvärdigt. Sedan beror det väl lite på hur mycket generatorn orkar att ladda men jag antar att du ändå kommer underhållsladda batterierna då och då så det bör ju inte vara några problem. Du kanske även kommer köra med en ganska kraftig generator, vad vet jag? Dock kan det bli problem när bilen är avstängd och det är därför vissa kopplar in ett skiljerelä som separerar batterierna.

Fördelar med skiljerelä:

* Endast de bakre batterierna belastas när du demar ljudet med motorn avslagen. Dvs bilen kommer alltid att starta även om man spelar utan laddning.
* Batterierna kan inte tjuvdra ström eller påverka varandra på något sätt

Så kör på skiljerelä om du ska spela mycket när bilen är av, annars kan du köra utan.

Mvh
Daniel

dreamcore
23 januari 2011 · 82 Inlägg

jag kör ett 220ah batteri ihop med ett 80ah batteri och jag har inte upplevt några problem alls

Volvo v70 t5 "reaktor" (1999)
Danne_485
23 januari 2011 · 687 Inlägg

softobbe skrev:
jag kör ett 220ah batteri ihop med ett 80ah batteri och jag har inte upplevt några problem alls

Precis. Många som kör olika batterier utan problem. Hur länge har du kört med denna uppsättning?

Mvh
Daniel

Mofflan
23 januari 2011 · 418 Inlägg

Kommer stereon då dra nytta av alla 3 batterierna? eller kommer den endast kunna utnyttja amperen från mina NSB batterier?

Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
Danne_485
23 januari 2011 · 687 Inlägg

Mofflan skrev:
Kommer stereon då dra nytta av alla 3 batterierna? eller kommer den endast kunna utnyttja amperen från mina NSB batterier?

Kör du utan relä så använder du alltid alla batterierna som strömkälla. Använder du dock relä så bestämmer du själv om stereon får använda alla 3 eller bara de 2 bakre. Man kan antingen koppla relät till bilens tändning eller enbart köra det manuellt via en switch som medföljer relät.

dreamcore
23 januari 2011 · 82 Inlägg

Danne_485 skrev:

softobbe skrev:
jag kör ett 220ah batteri ihop med ett 80ah batteri och jag har inte upplevt några problem alls

Precis. Många som kör olika batterier utan problem. Hur länge har du kört med denna uppsättning?

Mvh
Daniel

jag har kört så i över ett år nu  tror jag:)

Volvo v70 t5 "reaktor" (1999)
Mofflan
23 januari 2011 · 418 Inlägg

men det blir ingen skillnad om jag kör båda nsb batterierna sammankopplade + till + och - till - sen kopplar ihop det vida mitt tudor batteri?

Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
dreamcore
23 januari 2011 · 82 Inlägg

hmmm... dra pluss till pluss hela tiden och jorda batteribanken i skuffen ordentligt så ska allt vara frid och fröjd.  fattar inte riktigt vad du är ute efter?

Volvo v70 t5 "reaktor" (1999)
Danne_485
23 januari 2011 · 687 Inlägg

Mofflan skrev:
men det blir ingen skillnad om jag kör båda nsb batterierna sammankopplade + till + och - till - sen kopplar ihop det vida mitt tudor batteri?

Jag hänger inte riktigt med på vad du menar nu? Bestäm dig först om du skall köra med 2 eller 3 batterier och sedan kan jag beskriva exakt hur du skall koppla. Vilket jag iof redan har gjort. roll Det räcker med att dra EN kabel från främre batteriet till de bakre batterierna, dvs pluskabel. Minus/jord behöver du inte koppla samman med främre batteriet, enklast och bäst är att ha 2 st jordpunkter. En bak och en fram. Då kan du hålla kablarna så korta som möjligt och slipper dra mer än en grov kabel.

Danne_485
23 januari 2011 · 687 Inlägg

softobbe skrev:
hmmm... dra pluss till pluss hela tiden och jorda batteribanken i skuffen ordentligt så ska allt vara frid och fröjd.  fattar inte riktigt vad du är ute efter?

Just precis. big_smile

Mofflan
23 januari 2011 · 418 Inlägg

Det blir 3 batterier. 2 NSB 170 ah och ett Tudor 65 AH

Kan jag dra en separat jord från nsb batterierna där bak till tudor batteriet där fram? Men även att jag jordar tudor batteriet där fram? Har hört massa historier om att om man jordar i karossen så kan den börja jorda via remoten eller något så man gör kaos med stereon.

Mvh Anton N

Senast redigerat av Mofflan (23 januari 2011)

Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
BJonsson
23 januari 2011 · 4 074 Inlägg

Mofflan skrev:
Det blir 3 batterier. 2 NSB 170 ah och ett Tudor 65 AH

Kan jag dra en separat jord från nsb batterierna där bak till tudor batteriet där fram? Men även att jag jordar tudor batteriet där fram? Har hört massa historier om att om man jordar i karossen så kan den börja jorda via remoten eller något så man gör kaos med stereon.

Mvh Anton N

Hmm.... Batterierna bak ska jordas i karossen bak!
Du behöver ej dra minus kabel fram till batteriet.
Gör som du fått förklarat för dig flera gånger så kommer det bli kanon!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Mofflan
23 januari 2011 · 418 Inlägg

Låter skitbra!

Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
BJonsson
23 januari 2011 · 4 074 Inlägg

Jupp!
Men som jag skrivit tidigare så se till att använda grov kabel typ 50mm2 till både + och - och även byta ut alla original jord kablar i bilen.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang