Frågor om olika batteri storlekar.

Mofflan
25 januari 2011 · 418 Inlägg

Nu har det blivit dax att köpa strömkabel! Hur mycket kabel ska man uppskatta att det kommer användas? antagligen mer + än - med tanke på att jag ska jorda i chassit,  tänkte först 20 meter + 20 meter -.

Vore det bättre att ta 25 meter + och 15 meter minus? 50mm2 ofc.

Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
mrfjonsson DäckSprängarLigan
25 januari 2011 · 449 Inlägg

Mofflan skrev:
Nu har det blivit dax att köpa strömkabel! Hur mycket kabel ska man uppskatta att det kommer användas? antagligen mer + än - med tanke på att jag ska jorda i chassit,  tänkte först 20 meter + 20 meter -.

Vore det bättre att ta 25 meter + och 15 meter minus? 50mm2 ofc.

Är det en buss du bygger inte en bil?

Hur många kablar ska du dra fram och tillbaka?

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
Mofflan
25 januari 2011 · 418 Inlägg

tänkte dra dubbla + från batteriet, sen är det 6 slutsteg som ska ha kabel

Det är i en volvo 855 t5

Senast redigerat av Mofflan (25 januari 2011)

Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
mrfjonsson DäckSprängarLigan
25 januari 2011 · 449 Inlägg

Ok jag ger mig. Jag räknade i saaben att från batteriet gick det 5-6 m bak till förgreningen. Sen beror det ju på hur du ska bygga

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
Mofflan
25 januari 2011 · 418 Inlägg

Men visst borde det gå åt ganska duktigt mycket mindre jord kabel? Rätta mig om jag har fel.

Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
mrfjonsson DäckSprängarLigan
25 januari 2011 · 449 Inlägg

Jo så blir det ju eftersom du slipper dra jordkabeln fram till batteriet. Hur långt du behöver beror på var du väljer att sätta jordpunkten.
Jag har köpt kabel i bara en färg, då behöver du inte bestämma dig om hur mycke av vilken du ska köpa. Det är ganska enkelt att skriva på kabeln, tejpa eller markera den på nått bra sätt.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
Mofflan
25 januari 2011 · 418 Inlägg

Hur mycket kabel skulle du köpa till en 855 med 2 batterier och 6 steg?

Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
mrfjonsson DäckSprängarLigan
25 januari 2011 · 449 Inlägg

jätte svårt att säga, det beror på var i bagaget du ska grena upp kablarna och hur du ska sätta stegen.
Men om du ska sätta förgreningen längst fram i bagaget och ska dra kablarna under golvmattan, under sätena så 12 m från batteriet. Sen kanske 2-3 m till jord, beror på hur långt bort du kopplar den i plåten.
De bästa kanske är att dra direkt från stegen till karossen.

Det är alltid jätte svårt att säga, alla byggen är olika. Ska kablarna synas, ska dom bara "försvinna". Finns jätte mycke som kan styra.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
Danne_485
25 januari 2011 · 687 Inlägg

Mofflan skrev:
tänkte dra dubbla + från batteriet, sen är det 6 slutsteg som ska ha kabel

Det är i en volvo 855 t5

Dubbla 50 mm2 kablar lät ju jävligt fett måste jag säga big_smile 6 slutsteg alltså? va många högtalare ska du smacka in i bilen egentligen? showbygge?

Mofflan
25 januari 2011 · 418 Inlägg

batterierna ska ligga i reservhjulsbaljan, sen där ifrån ska de gå upp en jord kabel till en kopparskena där alla steg ska vara jordade, sen samma sak med plus kabel upp till en kopparskena där alla + kablar ska sitta.

Kopparskenorna ska förmodligen sitta precis åvanför baljan mot väggen vid höger fönstret.

Mvh!

Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
big-jepp
25 januari 2011 · 3 187 Inlägg

varför inte jorda direkt på batteriet?

Mofflan skrev:
batterierna ska ligga i reservhjulsbaljan, sen där ifrån ska de gå upp en jord kabel till en kopparskena där alla steg ska vara jordade, sen samma sak med plus kabel upp till en kopparskena där alla + kablar ska sitta.

Kopparskenorna ska förmodligen sitta precis åvanför baljan mot väggen vid höger fönstret.

Mvh!

Honda civic "civicen" (1993)
mrfjonsson DäckSprängarLigan
25 januari 2011 · 449 Inlägg

ska battrierna vara i bagaget är det bättre, då är risken mindre att få dålig kontakt

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
big-jepp
25 januari 2011 · 3 187 Inlägg

det utgick jag ifrån att dom skulle vara.. wink

sen en sak till 6 steg, men endast 2 batterier, känns klent, vad ska killen ha för steg?

mrfjonsson skrev:
ska battrierna vara i bagaget är det bättre, då är risken mindre att få dålig kontakt

Honda civic "civicen" (1993)
mrfjonsson DäckSprängarLigan
25 januari 2011 · 449 Inlägg

Han har skrivit tidigare i tråden att han ska ha 4x kicker sx 1250 samt 2st 4 kanals steg, vet inte vilka 4 kanal steg och jag kan ingenting om sx1250

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
Mofflan
25 januari 2011 · 418 Inlägg

Tänkte mer att det blir låte svårt att joda 6 steg direkt på batteriet, därmet att göra en kopparskena där jag kopplar alla steg, är detta en dålig ide? Vad har ni för eventuella andra tips på vad man kan göra?

Mvh

Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
mrfjonsson DäckSprängarLigan
25 januari 2011 · 449 Inlägg

Ringkabelskor eller vad man kallar dom och en extra lång skruv direkt på polskon på batteriet. Byt ut den skruven som sitter och använd en längre

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
Mofflan
25 januari 2011 · 418 Inlägg

Hur tror ni kabelskorna på feltema är? Såg att dom hade 50mm2 kabelskor till bra pris, så jag köpte ett paket! Men har ingen aning om vad det är för metall blandning i dom. Det är inte koppar iaf, kan de va någon blandning mellan aluminium och järn?

Hur tror ni ledningsförmågand i dessa påvarkar hela slingan? Tänken är att löda alla kabelskor och inte klämma dom.

Mvh Anton N

Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
patrik79
26 januari 2011 · 782 Inlägg

Jag hade skippat det "vanliga" batteriet och om det sitter några mer kablar än den stora +kabeln så hade jag dragit dom till startmotorn eller generatorn sen hade jag tagit bort kabeln som gick mellan startmotorn o originalbatteriet så du inte riskerar en kortslutning sen hade jag dragit 1st 50 mm2 (el 70mm2 för enkelhetens skull) kabel från generatorn till startmotorn, 1st 70mm2 från startmotorn till första batteriets plus och 70mm2 mellan första o andra batteriets plus. 70mm2 mellan -polerna på batterierna och 70mm2 mellan någon av -polerna och chassit (så nära betterierna som möjligt)
Slutstegen skulle jag kopplat direkt på batterierna, både + och -

Jag gissar på att det går åt 6m 70mm2 + kabel och max 2 m 70mm2 -kabel samt 7 meter + o 7m - kabel till slutstegen. 70mm2 kabel är nog igt lite överdimensionerad om du inte har en herrejössesgenerator alt en väldigt svårstartad dieselmotor så igt räcker det nog med enkel 50mm2 men det beror på vilken generator du kommer köra med.

Mofflan
26 januari 2011 · 418 Inlägg

Så det ska inte gå någon + kabel från generatorn direkt till batteribanken där bak? Utan den ska gå via startmotorn sedan till batterierna? Är det inte bättre att dra en separat kabel direkt från generatorn till batteribanken där bak?

Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
patrik79
26 januari 2011 · 782 Inlägg

Mofflan skrev:
Så det ska inte gå någon + kabel från generatorn direkt till batteribanken där bak? Utan den ska gå via startmotorn sedan till batterierna? Är det inte bättre att dra en separat kabel direkt från generatorn till batteribanken där bak?

Den går i princip direkt från generatorn till batterierna då startmotorn brukar sitta på vägen (så är troligtvis fallet på din bil också), du utnyttjar bara kabeln lite bättre wink
Vill du dra massa kabel så kan det ev va något bättre att dra 4st 50mm2 kablar från generatorn direkt till batterierna (du kommer inte märka någon skillnad) men vill du få ner förlusterna så mycket som möjligt så flyttar du batterierna och slutstegen så nära generatorn som möjligt och drar kabeln kortast möjliga väg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang