3809
Sök

Audi 4,2 FSI gasdrift

19 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
Tänkte höra om någon är insatt i denna motortypen.

Har kikat lite på Audi A6 4,2 FSI V8 årsmodell 05-06 på tyska bilsajter och ser då att det finns en hel del gasdrivna varianter av dessa motorerna.

För min del känns ju en gasvariant av denna motorn helt klockrent. För som oftast brukar ju utbudet på gasdriva bilar i Sverige va lite tråkigt. Klena motorer och i allmänhet ganska tråkiga bilar.

Men vad jag undrar är:
1. Går det att importera och registrera en gasdriven variant av 4,2 FSI V8 i Sverige?
Har hört historier om gasdrivna bilar som inte gått att registrera pga köldkrav eller liknande för gastanken. Att den kan explodera eller vad det var. Detta kanske e historia nu och är reglerat idag.

2. Är den körbar på den gas vi har här i Sverige?

3. Finns/fanns den bland motoralternativen på svensksålda Audis?

Har försökt googla, men får i princip inte fram någon info alls...

Tacksam för svar

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
27 januari 2011
I sverige verkar inte denna motortyp finnas.

Faktablad http://www.audichallenge.se/pdfarchive/ … 6_2005.pdf
Senast redigerat av Rspeter (27 januari 2011)

7 282 Inlägg
27 januari 2011
Är det någon som faktiskt är nöjd över sin gasbil? hmm

19 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Brains skrev:
Är det någon som faktiskt är nöjd över sin gasbil? hmm

Inget fel på gas tycker jag. Miljövänligt. Det "känns" nog bra o köra på gas tror jag. Var väldigt nära att slå till på en helt ny passat Ecofuel gas. Men avböjde då jag fick förlängt 1 år på ett jobb jag har mitt i stan som jag åker kollektiv till.

Nackdelen som jag kanske ser det är att man har två tankar till bensin o gas vilket gör att man får stanna o tanka oftare om man väljer att enbart köra på gas. Passat hade fullstor gastank vilket jag fastnade för. Och här i gbg är det ganska tätt mellan gasmackarna.

Nog om det. NU snackar vi V8 med gasdrift. Jänkarna har väl haft gasdrivna pickupper back in the days vill jag minnas på svenska marknaden.

Men som sagt, nu e jag insnöad på Audi med V8, kanske med gasdrift wink Men jag blir inte klokare. Verkar ju fått svar på att den inte fanns som alternativ på svensksålda V8:or iaf.

Frågan e om dom går att importera o regga...

Egenföretagare
999 Inlägg
28 januari 2011
Det finns finns två typer av gasbilar,
LPG motorgas (gasol) oftast efterkonverterat. dyker upp såna här gasbilar på mobile då och då. Går knappt att hitta tankställen i sverige. M a o köp inte en LPG bil.

CNG (compressed natural gas) är det som går att tanka lite var stans i sverige.

Om det går att regga numer vet jag inte, jag skulle ringa Transportstyrelsen.

360 Inlägg
28 januari 2011
Har hört mycket problem med gasbilarna. Inte fullt utvecklade än. Jag skulle väntat ett tag.

Sök