Skillnad på kina/äkta turbo?

DalleRacing
27 januari 2011 · 1 738 Inlägg

Halojsan!

Har en liten fundering roll Varför är alla så rädda för att köpa en kina snurra? Vad skiljer en kina turbo mot en typ garret m.m?

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
BudgetDunkaren Osponsrad
27 januari 2011 · 1 631 Inlägg

Folk är väl rädda för att det inte skall hålla med en turbo byggd på rispapper och sushi.. Nej men jag vet faktiskt inte, det bästa elektroniken kommer från ??? Jo Made in china smile

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
eacan
27 januari 2011 · 595 Inlägg

Lagrena i Kinaagg är inte av samma kvalité av tex Garrets. Inte så skoj med turboras stup i kvareten!

Men det är väl som allt annat, Kina = billigt (taskig kvalité)
Väl kända produkter, tex Garret sitter orginal i många bilar. = Kvalité.

Svårare än så är det inte. Har man en fin bil med en fin motor så vill man ha Riktiga grejjor.

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
TireSlayer Tvivlare
27 januari 2011 · 2 266 Inlägg

Inte alltid det är gjort i Kina, bara det att i folkmun kallas de Kina-kopia. Inte bara när de gäller turboaggregat. Den stora skillnaden är kvalitén. Jämför man priser mellan en "Kina-kopia" och ett original förstår man snabbt att nåt är galet.

Jag får hoppas du inte tänker stoppa nåt billigt skitagg i din fet-40 va? Där ska ju sitta en stor Holset eller nåt liknande wink

Senast redigerat av MantaRobin (27 januari 2011)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
DalleRacing
27 januari 2011 · 1 738 Inlägg

BudgetDunkaren skrev:
Folk är väl rädda för att det inte skall hålla med en turbo byggd på rispapper och sushi.. Nej men jag vet faktiskt inte, det bästa elektroniken kommer från ??? Jo Made in china smile

Hehehe ja exakt!! Folk vågar köpa tv apparater för 14-18 000kr och var kommer tv apparaterna ifrån??
Men alltså kina har ju inte börjat tillvärka turbos 2010 precis utan de har ju garanterat framställt en o annan snurra genom åren, och med åren hittar man ju även brister som bara kan förbättras och vilket jag tror de garantera har gjort! Med tanke på hur tekniken ser ut idag så tror jag att en kina turbo håller nästan samma kvalitet som en äkta?

Jag kan ha fel men vill bara veta varför många avböjer dom? Ska nämligen köpa o prova en men vill ju veta lite nackdelar som eventuellt gör att jag ångrar mig big_smile

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
eacan
27 januari 2011 · 595 Inlägg

Som sagt, Lagren i kina agg SUGER smile

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
DalleRacing
27 januari 2011 · 1 738 Inlägg

eacan skrev:
Lagrena i Kinaagg är inte av samma kvalité av tex Garrets. Inte så skoj med turboras stup i kvareten!

Men det är väl som allt annat, Kina = billigt (taskig kvalité)
Väl kända produkter, tex Garret sitter orginal i många bilar. = Kvalité.

Svårare än så är det inte. Har man en fin bil med en fin motor så vill man ha Riktiga grejjor.

Om man lagrar om dom då? Borde man ändå inte tjäna på en kina snurra? Materialet i turbon är väll garanterat densamma som andra snurror, bortsätt lagringen? big_smile

Senast redigerat av 940RDALLE (27 januari 2011)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
turboforssen Telge Drifting Team
27 januari 2011 · 5 398 Inlägg

sen så kan ju folk inte sköta om kina aggen som man ska.
utan bara monterar på dom och gasar fullt.
så klart att dom rasar då.
har kört med ett kina agg på gränsen av vad den klarar (1,4-1,6 bar) i 3år nu och det är inte ens glapp än.
men då har jag sätt till att den fick ordentligt med olja innan den startades upp och körde in den ca 60mil

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
TireSlayer Tvivlare
27 januari 2011 · 2 266 Inlägg

turboforssen skrev:
sen så kan ju folk inte sköta om kina aggen som man ska.
utan bara monterar på dom och gasar fullt.
så klart att dom rasar då.
har kört med ett kina agg på gränsen av vad den klarar (1,4-1,6 bar) i 3år nu och det är inte ens glapp än.
men då har jag sätt till att den fick ordentligt med olja innan den startades upp och körde in den ca 60mil

Tror det är långt ifrån alla som gör så. Och du kan döda ett "riktigt agg" på samma vis lika fort. Är det ingen skillnad så undrar jag hur dom lyckas få ner priserna så mycket.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Janneutanb
27 januari 2011 · 7 271 Inlägg

MantaRobin skrev:

turboforssen skrev:
sen så kan ju folk inte sköta om kina aggen som man ska.
utan bara monterar på dom och gasar fullt.
så klart att dom rasar då.
har kört med ett kina agg på gränsen av vad den klarar (1,4-1,6 bar) i 3år nu och det är inte ens glapp än.
men då har jag sätt till att den fick ordentligt med olja innan den startades upp och körde in den ca 60mil

Tror det är långt ifrån alla som gör så. Och du kan döda ett "riktigt agg" på samma vis lika fort. Är det ingen skillnad så undrar jag hur dom lyckas få ner priserna så mycket.

Skillnad är det nog allt, säkerligen mycket fler "måndagsex" än med vanliga agg.
Sen är nog inte arbetskostnaden riktigt likadan överallt wink

Kibil
27 januari 2011 · 552 Inlägg

MantaRobin skrev:

turboforssen skrev:
sen så kan ju folk inte sköta om kina aggen som man ska.
utan bara monterar på dom och gasar fullt.
så klart att dom rasar då.
har kört med ett kina agg på gränsen av vad den klarar (1,4-1,6 bar) i 3år nu och det är inte ens glapp än.
men då har jag sätt till att den fick ordentligt med olja innan den startades upp och körde in den ca 60mil

Tror det är långt ifrån alla som gör så. Och du kan döda ett "riktigt agg" på samma vis lika fort. Är det ingen skillnad så undrar jag hur dom lyckas få ner priserna så mycket.

Att dom får ner priserna är inte så konstigt. Medans en fabriks arbetare i Eu vill ha ca:80-150kr/timmen är säkert en kines nöjd med en tiondel av det. Det är ren business. Kina agg. kan vara bättre beroende på körstil/motor osv.

DalleRacing
27 januari 2011 · 1 738 Inlägg

turboforssen skrev:
sen så kan ju folk inte sköta om kina aggen som man ska.
utan bara monterar på dom och gasar fullt.
så klart att dom rasar då.
har kört med ett kina agg på gränsen av vad den klarar (1,4-1,6 bar) i 3år nu och det är inte ens glapp än.
men då har jag sätt till att den fick ordentligt med olja innan den startades upp och körde in den ca 60mil

Bra skrivet! Alla har blivit skrämda av allt snack om att det är skit för att en bonmeckare satt på ett agg på sin busbil o kört gärnet från början! allt har ju inkörnings perioder så som motorer även högtalare och det gäller ju även kina turbos! Och som jag sa tidigare att snurrorna blir ju säkerligen granskade,testade och uppgraderade för varje år?

Nej jag tror som så att om man nu behandlar turbon med kärlek från början som du gjort så är det lika lång livslängd som en äkta! Jag ska testa en iaf efter alla övertyganden. Eftersom att jag inte är så rädd om motorn nu och tänkt att lägga mig på 300- 350 hk med en t3 kina kopia denna sommar så får vi se vad som händer, jag kommer köra in snurran innan det gasas o jag garanterar att det blir imellanåt hårdkörning!

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
wankelos
27 januari 2011 · 232 Inlägg

det är bara en stor myt, kina agg funkar lika bra som vilket "märkes" agg som helst, turbobanditens turbosar är det verkligen inget fel på, flera som kört på dom ett bra tag med 2+ bar laddtryck inklusive mig själv... Allt handlar om att returen måste vara i rätt storlek samt oljematningen, den får varken vara för tunn eller tjock...

Vi slängde på en TB70 på kompisens s2:a i sommras, åkte till ppf o mappa samma dag, 2.4 bar och den går fortfarande helt utmärkt.

"Håller det inte så är det bara skit"
turboforssen Telge Drifting Team
27 januari 2011 · 5 398 Inlägg

MantaRobin skrev:

turboforssen skrev:
sen så kan ju folk inte sköta om kina aggen som man ska.
utan bara monterar på dom och gasar fullt.
så klart att dom rasar då.
har kört med ett kina agg på gränsen av vad den klarar (1,4-1,6 bar) i 3år nu och det är inte ens glapp än.
men då har jag sätt till att den fick ordentligt med olja innan den startades upp och körde in den ca 60mil

Tror det är långt ifrån alla som gör så. Och du kan döda ett "riktigt agg" på samma vis lika fort. Är det ingen skillnad så undrar jag hur dom lyckas få ner priserna så mycket.

dom har inge märke på dom som kostar  tex  garrett , holset eller nått sånt som bara de höjer priset .
billig arbetskraft
massprodusering
billigt matrial

lite ot: när jag va i thailland så kolla jag runt va en arbetare får i lön.
hitta en annons på en anslagstavla nått kontorsjobb och dom skulle få 400 bath om dan ( = 50kr)
och jag kan tänka att en produktionsman eller va det heter inte tjänar speciellt mycket mer
och då kan dom hålla låda priser

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
FLindgren
27 januari 2011 · 5 089 Inlägg

typ 5000 mil är nog skillnaden..

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
DalleRacing
27 januari 2011 · 1 738 Inlägg

Hoppas fler som kör med kina turbos skriver och intygar att det inte är något fel på dom, för det är till stor hjälp för oss som vill ha lite krut i bilen och som har en begränsad budget för våra trim projekt!

Tack alla på förhand som hjälper till i denna tråd och hoppas det kommer till andvändning för någon!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
turboforssen Telge Drifting Team
27 januari 2011 · 5 398 Inlägg

man kan ju faktiskt byta upp sig till riktiga 360 lager med utan att det blir allt för dyrt.
och då har man fortfarande fått ett riktigt billigt och bra agg

Senast redigerat av turboforssen (27 januari 2011)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
DalleRacing
27 januari 2011 · 1 738 Inlägg

turboforssen skrev:
man kan ju faktiskt byta upp sig till riktiga 360 lager med utan att det blir allt för dyrt.
och då har man fortfarande fått ett riktigt billigt och bra agg

Tänkte prova på agget från sportstolen.se och det är 360 glid lagrat redan! Är det något o ha tror du?

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
turboforssen Telge Drifting Team
27 januari 2011 · 5 398 Inlägg

940RDALLE skrev:

turboforssen skrev:
man kan ju faktiskt byta upp sig till riktiga 360 lager med utan att det blir allt för dyrt.
och då har man fortfarande fått ett riktigt billigt och bra agg

Tänkte prova på agget från sportstolen.se och det är 360 glid lagrat redan! Är det något o ha tror du?

problemet med det agget är att westgate hålet är lite för litet. men det är bara att slipa upp lite:)
det är samma på typ alla t3\t4:er

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
27 januari 2011 · 764 Inlägg

Jag anser att de flesta i den här tråden har fel.
Visst är lönerna lägre i Kina, men hur stor del av kostnaden för ett turboaggregat tror ni verkligen löner står för?
Sedan kan namnet Kina-aggregat vara minst sagt missvisande. Visst kan de göra bra saker i Kina, men inte till de slumppriser som dessa aggregat kostar.
Vad som kostar stora pengar är material, komponenter och precision (kvalitet m.a.o.) Ta olika stål- och gjutjärnslegeringar som exempel. Det skiljer enormt mycket mellan olika typer av stål, både vad det gäller imperfektioner, hållfasthet, korrosionsbeständighet och sprödhet, och priset varierar enormt!
Snäva toleranser kostar också mycket pengar, det gäller rakhet på axlar, ytfinheter, balansering och dimensioner (med mera). Detta är speciellt kännbart vad gäller lager, bra lager är inte billiga!

Utveckling av precisionsprylar är inte heller gratis...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang