Skall sätta in nytt ljud i bilen! AMATÖR!!! :(

jmnaz
2 februari 2011 · 17 Inlägg

big-jepp: jag har inte kollat på någon speciell bas mer en kompis som är lite inne på ljud som rekommenderade dom! hur menar du framsystem? för att det är ju bara en liten hytt blir ju inte så stor skillnad om jag sätter dom bakom stolarna eller i dörrarna eller? och jag har ju redan två högtalare som spelar ganska bra i dörrarna? smile

big-jepp
2 februari 2011 · 3 187 Inlägg

jmnaz skrev:
big-jepp: jag har inte kollat på någon speciell bas mer en kompis som är lite inne på ljud som rekommenderade dom! hur menar du framsystem? för att det är ju bara en liten hytt blir ju inte så stor skillnad om jag sätter dom bakom stolarna eller i dörrarna eller? och jag har ju redan två högtalare som spelar ganska bra i dörrarna? smile

okej, du ska 6x9:orna i lådor bakom säterna?
ska du driva dom med stereon?

Honda civic "civicen" (1993)
jmnaz
2 februari 2011 · 17 Inlägg

aa det hade jag tänkt eller skrattar folk om jag tänker göra det tongue aa det hade jag tänkt??

big-jepp
2 februari 2011 · 3 187 Inlägg

jmnaz skrev:
aa det hade jag tänkt eller skrattar folk om jag tänker göra det tongue aa det hade jag tänkt??

okej, du måste ha extremt lätt drivna högtalare om du ska driva dom på stereon. men annars ska det fungera.

Honda civic "civicen" (1993)
jmnaz
2 februari 2011 · 17 Inlägg

aha du menar så! aa jag kan la köra via ett steg men hur mycket watt skall jag köra på då? kan du ge ett bra svar på det kan du gärna säga hur man tänker/räknar på det? eller är det från högtalare till högtalare? man får läsa vad dom går för bara och plusa det sen köra ett steg som passar på de? haha känner mig som ett fitt äckligt mongo barn som ABSOLUT inte borde syssla med sånt här!! tongue

huntelaar DLS
2 februari 2011 · 1 147 Inlägg

Köp ett steg av bra märke, sedan spelar watten ingen som helst roll, det finns effekt så det räcker i vilket fall..

Putte-Penzel Billackerare
3 februari 2011 · 231 Inlägg

Skulle inte rekommendera att sätta 6*9 bakom stolarna!!! Det är ganska tight å jag tror att ljudet kommer bli ganska dämpat!!! Som big-jepp skrev så satsa pengarna på ett bra kit i dörrarna MED slutsteg! Men om du tycker att dina dörrhögtalare är nog bra så ska du skrota idén med 6*9 helt å hållet! Å ha diskant å mellanregister som spelar rakt in i ett ryggstöd är ju ingen hit direkt wink

Man har det inte roligare än man gör på sig!
Ford Fairlane 500 "63an" (1963)
Ford Fairlane "-62an-" (1962)
Volvo V70 GLT "Seppo" (1997)
snirrealm
3 februari 2011 · 187 Inlägg

huntelaar skrev:
Denna mattan kör jag och många andra med och funkar bra på allt.

http://www.blekingebilradio.se/product. … ry_id=1877

Gå inte på att köpa asfaltsmatta vad du än gör, eller bitumen som skiten heter. Butyl ska det vara!

Jag har kört på biltemas bitumen matta och jag tycker den dämpar i princip lika bra som en märkes matta (har använt typ silent coat) och det ända jag tyckte va jobbigt med biltemas matta är att den är så jäkla hård o tungjobbad men har man bara en värmepistol o värmer rejält på den så formar den sig väldigt fint o fäster väldigt bra.

Nya planer..
jmnaz
3 februari 2011 · 17 Inlägg

då får jag ta och tänka om nu smile en aktiv bas bakom sättet kan jag ju sattsa på iaf! för att jag gillar när det dunkar på och vill därmed ha i en låda iaf!

ChriZtoffer GAS democar 2018!
3 februari 2011 · 8 744 Inlägg

huntelaar skrev:
Köp ett steg av bra märke, sedan spelar watten ingen som helst roll, det finns effekt så det räcker i vilket fall..

Där håller jag inte med dig. Vist med ett riktigt kvalitetssteg kommer man långt men effekt gör skillnad! Iaf om man ska spela högt. Dämpfaktor är dock mycket viktigare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
huntelaar DLS
3 februari 2011 · 1 147 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

huntelaar skrev:
Köp ett steg av bra märke, sedan spelar watten ingen som helst roll, det finns effekt så det räcker i vilket fall..

Där håller jag inte med dig. Vist med ett riktigt kvalitetssteg kommer man långt men effekt gör skillnad! Iaf om man ska spela högt. Dämpfaktor är dock mycket viktigare.

Jag tänkte framförallt på steg till högtalarna.

Basen skulle ju vara aktiv skrev han. Men skulle han köra passiv sub hade ju effekt till den varit viktigt.

Men ta tex spl dynamics ice 500.2, den ger ut 2x140 rms i 4 ohm, och 2x190 rms i 2 ohm. Det borde ju duga om man bara är sugen på vanliga 5.25 eller 6.5 högtalare fram.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Senast redigerat av huntelaar (3 februari 2011)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
3 februari 2011 · 8 744 Inlägg

Jag menade också "vanliga högtalare". Effektmässigt duger SPL steget långt men som sagt, dämpfaktor spelar också en stor roll och vad den ligger på för det steget vet jag inte.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
huntelaar DLS
3 februari 2011 · 1 147 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Jag menade också "vanliga högtalare". Effektmässigt duger SPL steget långt men som sagt, dämpfaktor spelar också en stor roll och vad den ligger på för det steget vet jag inte.

Då måste jag som inte förstår dämpfaktor, vad betyder det?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
3 februari 2011 · 8 744 Inlägg

Enkelt förklarat: Slutstegets förmåga att dämpa konens (den rörliga delen på en högtalare) rörelse och hålla kontroll på den. Med låg dämpfaktor börjar konen lätt "fladdra" och gå för långt när man skickar in mycket effekt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang