3776
Sök

Biltemas Kamrem (goodyear)

1 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
Vet inte om jag bara haft otur här eller inte men storyn är som följer.
En polare behövde en bil , en helt ok seat toledo 98 hittades och inhandlades , denna behövde en ganska stor service , kamrem vattenpump , termostat m.m ..
Sagt och gjort , jobbet utfört och bilen startar o går finfint.
3 veckor senare ringer denna polaren mig och säger att bilen tvärdött för honom när han var ute o körde..
Jag åker ut och kollar , ser inget fel direkt och bogserar hem bilfan till honom.
I helgen ska vi  hitta felet och kan inte se nåt fel , har soppatryck , gnista , inga felkoder , men för sakens skull så lyfter vi bort kamremskåpan och det jag får se där hade nog skrämt vilken meckare som helst , den nya fina goodyear remmen från biltema är reducerad till en helt plan rem.. inte en tand kvar ?!
Vad i h-e kan ha hänt här ? Kamaxel , mellanaxel och vevaxel snurrar fint , inga vassa kanter på nåt av hjulen så vitt jag kan se oc känna , går även att vrida remmen 90 grader på längsta stället som man ska kunna enl verkstadshandboken så spänningen är det inget fel på.
Såg också att biltema i helsingborg inte längre säljer goodyear remmarna utan nåt annat tyskt märke , sammanträffande eller ?

Någon annan som har samma dåliga erfrenhet ?
Har i årtal kört på biltemas egna kamremmar utan problem och med lite tätare bytesintervall än rekommenderat men ALDRIG sett något nämnvärt slitage eller sprickor i någon av dom.

248 Inlägg
31 januari 2011
Verkar skumt,, Det måste ju nästan vara något fabrikationsfel på remmen .. om något gått tung eller något liknande så borde ju remmen barar gått av eller kuggat tycker jag .. Samma här jag har kört biltemas remmar på mina bilar också genom åren och det har aldrig varit något problem smile tror dom Säljer optibelt remmar nu smile

1 212 Inlägg
31 januari 2011
så fort jag nämner att man inte skall handla viktiga delar på biltema så får jag sura kommentarer. det finns en viss anledning till att biltema håller låga priser och detta inte pga stora inköp//// handlar man däremot på bds, mekonomen mfl firmor som säljer original delar så är det lättare att reklamera om det visar sig att det är material fel. se länk från tidigare inlägg om rem: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203530

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Sök