31 januari 2011
Trådstartare
Vet inte om jag bara haft otur här eller inte men storyn är som följer.
En polare behövde en bil , en helt ok seat toledo 98 hittades och inhandlades , denna behövde en ganska stor service , kamrem vattenpump , termostat m.m ..
Sagt och gjort , jobbet utfört och bilen startar o går finfint.
3 veckor senare ringer denna polaren mig och säger att bilen tvärdött för honom när han var ute o körde..
Jag åker ut och kollar , ser inget fel direkt och bogserar hem bilfan till honom.
I helgen ska vi hitta felet och kan inte se nåt fel , har soppatryck , gnista , inga felkoder , men för sakens skull så lyfter vi bort kamremskåpan och det jag får se där hade nog skrämt vilken meckare som helst , den nya fina goodyear remmen från biltema är reducerad till en helt plan rem.. inte en tand kvar ?!
Vad i h-e kan ha hänt här ? Kamaxel , mellanaxel och vevaxel snurrar fint , inga vassa kanter på nåt av hjulen så vitt jag kan se oc känna , går även att vrida remmen 90 grader på längsta stället som man ska kunna enl verkstadshandboken så spänningen är det inget fel på.
Såg också att biltema i helsingborg inte längre säljer goodyear remmarna utan nåt annat tyskt märke , sammanträffande eller ?
Någon annan som har samma dåliga erfrenhet ?
Har i årtal kört på biltemas egna kamremmar utan problem och med lite tätare bytesintervall än rekommenderat men ALDRIG sett något nämnvärt slitage eller sprickor i någon av dom.