9455
Sök

MDS AC-4 Audiophile Classic. Varför mäter slutsteget fel spänning?

286 Inlägg
21 juli 2006
Trådstartare
Har ett MDS AC-4 Audiophile Classic. När jag har remoten från stereon så mäter den denna signal, ligger cirka 12.8 - vilket jag tyckte var lite eftersom motorn var igång samt att batteriet är nytt. Prövade då att koppla plus på både remoten och plus. Då fick jag batteriets spänning, ~14.4.

Men kan ju inte köra utan remote, lite jobbigt att rycka säkringen varje gång tongue

Quattro Is The Shit!
441 Inlägg
21 juli 2006
Ja du. De betyder ju att stereon inte lämnar den så kallade rätta spänningen, en teori kan va att byta till en grövre kabel från remoten. Om man har en väldigt tunn kabel som remotkabel en lång sträcka kan detta göra att du får spänningsfall.
Eller så får du sätta ett relä som remoten drar, som du sedan matar med en grövre kabel från batteriet. ex. Den matning som du redan har bak till steget.
Senast redigerat av Turbo_A4 (21 juli 2006)

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com

21 761 Inlägg
21 juli 2006
Det är ju bara att mäta på remotesladden framme vid stereon om det är samma spänning där.

286 Inlägg
22 juli 2006
Trådstartare
Men det har väl ingen betydelse vilken styrka det är på remoten, bara steget startar?

Det är väl +/- matningen som har betydelse.

21 761 Inlägg
22 juli 2006
Sanny skrev:
Men det har väl ingen betydelse vilken styrka det är på remoten, bara steget startar?

Javisst, så länge det inte är något problem så gör det inget. Men jag fick intrycket av att det var ett problem. Misstolkade dig kanske.

286 Inlägg
22 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Sanny skrev:

Javisst, så länge det inte är något problem så gör det inget. Men jag fick intrycket av att det var ett problem. Misstolkade dig kanske.

Nej nej, det enda "problemet" är att den mäter remotens spänning och inte +. Vilket jag tycker den borde göra.

21 761 Inlägg
22 juli 2006
Ok. Jag håller med dig, den borde ju rimligtvis mäta + spänningen. Lite knepigt att den gör så där.

286 Inlägg
22 juli 2006
Trådstartare
Går det att koppla om det tror du?

21 761 Inlägg
22 juli 2006
Nja, jag kommer bara på två alternativ.

Antingen drar du en ny pluskabel med en brytare så att du slår på steget själv med brytaren, eller så kopplar du ett relä till remotesladden och låter relät slå igång steget.

I båda fallen så kan du dra den nya plusen från stegets plusanslutning antar jag.

Quattro Is The Shit!
441 Inlägg
22 juli 2006
Drönirettab skrev:
Nja, jag kommer bara på två alternativ.

Antingen drar du en ny pluskabel med en brytare så att du slår på steget själv med brytaren, eller så kopplar du ett relä till remotesladden och låter relät slå igång steget.

I båda fallen så kan du dra den nya plusen från stegets plusanslutning antar jag.

De va de jag ville få fram med mitt tidigare inlägg också wink

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com

21 761 Inlägg
22 juli 2006
Jaha, man är lite trögtänkt tydligen.

10 287 Inlägg
23 juli 2006
Alltså, men så här...................

Jag som gammal konstruktörsräv skulle konstruera en remoteutgång på en bilstereo med en seriediod för att förhindra att spänningspikar kommer in bakvägen. På en lyxigare stereo skulle jag till och med konstruera in en strömavkänning / strömbegränsning så att man inte kan kvadda remoten genom att kortsluta den.

Detta gör att man automatiskt får lägre spänning än "14.4" V men detta spelar ingen roll för jag skulle tänka mig att det räcker med måhända 7-8V eller lägre för att sparka igång en remoteingång.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

286 Inlägg
23 juli 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Alltså, men så här...................

Jag som gammal konstruktörsräv skulle konstruera en remoteutgång på en bilstereo med en seriediod för att förhindra att spänningspikar kommer in bakvägen. På en lyxigare stereo skulle jag till och med konstruera in en strömavkänning / strömbegränsning så att man inte kan kvadda remoten genom att kortsluta den.

Detta gör att man automatiskt får lägre spänning än "14.4" V men detta spelar ingen roll för jag skulle tänka mig att det räcker med måhända 7-8V eller lägre för att sparka igång en remoteingång.

/Göran

Tror du missförstår problemet.

Frågan är varför steget mäter remotens spänning och inte + matningens?

10 287 Inlägg
24 juli 2006
Jag tolkade dig som att du:

- Mellan jord  och +matning (fet-plus) mäter typ 14.4V
- Mellan jord och Remote mäter typ 12.8V

(Dvs att du mätte med ett handhållet instrument)

Men det kanske är så att dessa steg har inbyggd voltmeter. I så fall så har MDS konstruktörer rökt puka om dom mäter remotens spänning, vilket det på din beskrivning i så fall verkar var.

(Jag kan på sätt och vis förstå om dom har konstruerat så därför att det blir några ören billigare då - kan berätta varför nångång....)

/Göran

Sanny skrev:
Tror du missförstår problemet.

Frågan är varför steget mäter remotens spänning och inte + matningens?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Team Tondöv
649 Inlägg
24 juli 2006
Sharky skrev:
Men det kanske är så att dessa steg har inbyggd voltmeter. I så fall så har MDS konstruktörer rökt puka om dom mäter remotens spänning, vilket det på din beskrivning i så fall verkar var.

(Jag kan på sätt och vis förstå om dom har konstruerat så därför att det blir några ören billigare då - kan berätta varför nångång....)

/Göran

Jodå, steget har inbyggd voltmeter.
Och det är ju inte första gången MDS konstruktörer verkat pårökta när dom kokat ihop nåt..  ;-)

21 761 Inlägg
24 juli 2006
Oavsett vilken tillverkare det är så finns det iaf väldigt liten mening med att mäta remotespänningen tycker jag åtm.

Evolution
1 627 Inlägg
24 juli 2006
Jag har ochså ett sånt steg och jag trodde den måtte plu till minus för jag har för klen kabel så jag har ca en volt i späningsfall

Fäll ner pungen och landa

781 Inlägg
24 juli 2006
speler de igentligen någon roll vad voltmätaren visar? bara steget starta och det fpr den strömmen de skall få..

onödigt bling bling i mina ögon iallafall. kan du ju lika gärna sätta en vanlig voltmätare som säkert är mer exakt också smile

286 Inlägg
24 juli 2006
Trådstartare
timpan_87 skrev:
speler de igentligen någon roll vad voltmätaren visar? bara steget starta och det fpr den strömmen de skall få..

onödigt bling bling i mina ögon iallafall. kan du ju lika gärna sätta en vanlig voltmätare som säkert är mer exakt också smile

Jo visst skulle man kunna göra det, men när det finns en inbyggd...
Men den största faktorn är alla som ska påpeka det när man öppnar bakluckan, därför vill jag åtgärda det. "Vilket spänningsfall du har"

914 Inlägg
24 juli 2006
minns det från mitt ac 4:a med såg rikgtigt kul ut.. Tror det är nån inbyggd kortis eller nåt i den med suger ström som bara den.

Sök