Oljeretur från turbo trycker ut olja från vevhusventilationen (2.5 L diesel)

retroman
11 februari 2011 · 8 Inlägg

Har byggt om en 2.5L Sofim diesel som var en sugmotor med futtiga 75Hk och 170Nm vrid i original.
Jag satte dit en turbo från en XM diesel, men kruxet är att det finns ingen given/färdig anslutning för returen från turbon (olja) jag gjorde då som så att jag ledde returslangen till samma anslutning (nedre vid trågen) som vevhusventilationens returslang är. Jag gjorde en T koppling av 12mm rör. Hålet där returerna nu går till trågen verkar trång, då även oljestickan går samma väg.
När jag startade upp motorn nyss och lät den gå på tomgång, lät den fint med bra oljetryck osv. Jag hade dock inte kopplat på vevhusventilationens slang till turbons insug då jag ville se ifall man nu hade fått mer tryck i vevhuset. Efter ca 2 min började den trycka olja ur slangen!! Typ deciliter per minut! Jag tvivlar ifall en cachetank är lösningen i mitt fall ? Oljan jag kör med är syntet och lättflytande. Man borde kanske leda returen från turbon direkt/separat till trågen, men vilken väg? Vill ju inte börja borra slumvis heller!
Någon som är bekant med problemet?

Selleen
11 februari 2011 · 360 Inlägg

Har du något schema på hur vevhusgaserna går? Om inte fixa fram det först och främst. Fast jag skulle göra en egen anslutning i tråget till den, Och kom ihåg att det ska gå rätt ner från turbon så det inte blir någon "orm" smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
retroman
11 februari 2011 · 8 Inlägg

Har ingen schema om vevhusgaserna, men genom uteslutningsmetoden blir det enklare. Från tråget går de upp till en ca 3dl stor plastburk via en 12mm gummislang, dit andra ventilationsslangar är kopplade. Från toppen av burken går slangen till turbos insug. Jag gjorde alltså min T koppling till slangen strax ovan trågen och tydligen "blåser " det uppströms så pass att det tar med sig returoljan från turbon.
Jag känner också att egen retur från turbo är nödvändigt, men kruxet är hur leda den till tråget?
Fick just en wild ide att grejja den via ventilkåpan, då det inte är någon tryck i returen, men då blir det ormar garanterat! Blir det igentäppt på sikt menar du ifall den inte lutar nedåt hela vägen eller?

Selleen
11 februari 2011 · 360 Inlägg

Vet inte hur det ser ut på din bil. Men är det inte bara svetsa en anslutning på sidan av tråget och leda oljan rakt ner från turbon till det?
Oljan efter turbon är varm och "självrinnande" den har alltså inget tryck och därför vill du ha den en lätt väg ner i tråget så det typ inte går en slang över turbon för då rinner det inte ner osv.

Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut?

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
retroman
11 februari 2011 · 8 Inlägg

Har ingen bild i nu läget, tyvärr. Men OK för tråganslutningen, tror att det är av plåt så det går ju att svetsa lätt. Men då måste man plocka ned trågen och det kanske inte är så lätt ?
Om man gör så, tycker du att spelar någon roll ifall rörens mynning hamnar över eller under trågens oljenivå ?

Selleen
11 februari 2011 · 360 Inlägg

Svetsa så långt upp på tråget som möjligt, kolla även om det finns något annat uttag som man kan sätta en nippel i precis ovanför tråget på blocket. Brukar kunna finnas ibland smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
retroman
11 februari 2011 · 8 Inlägg

Skall fundera på det under helgen, många tack för rådet, återkommer....

retroman
24 februari 2011 · 8 Inlägg

Ok!  Nu är det löst. Skruvade en nippel i tråget - något över oljenivån - det hela ser bra ut, ungefär som om Italienare själva hade fixat det. Funktionen också bra. 
Skall nu sätta dit en IC från en 9-3 och sedan kan man börja ladda...
Målsättningen är att hamna någonstans kring 100hp och 230NM, samt minska bränsleförbrukningen....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang