Lägga remoten på samma sida som rca kabeln?

Kornz Solfilmsmontör
23 juli 2006 · 947 Inlägg

Har hört att om man lägger remote kabeln på samma sida som rca kabeln så ska det ge störningar, stämmer detta? Och ska man då dra remoten på samma sida som plus kabeln istället?

Alltså jag ska dra RCA kabeln på bilens vänstra sida och plus kabeln på bilens högra. Men vart ska jag dra remoten? Eller ska jag köpa en sån RCA kabel med "inbyggd" remote kabel?

tacksam för svar.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Tunderbird
23 juli 2006 · 170 Inlägg

om det nu blir störningar varför säljer dom då färdiga rca kablar med remotkablen i mitten

V8 Power
Ford Thunderbird "Fågel" (1994)
Kornz Solfilmsmontör
23 juli 2006 · 947 Inlägg

Tunderbird skrev:
om det nu blir störningar varför säljer dom då färdiga rca kablar med remotkablen i mitten

Har också tänkt på det. Men dom säger ju att man inte ska lägga plus kabeln på samma sida som RCA kabeln, men där går ju plus matning i remoten också.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Drönirettab
23 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Är nog ute på lite djupt vatten nu men jag tror att det har med strömstyrkan i kabeln att göra. I en strömkabel till ett steg går det en hel del ström och då bildas det väl kraftigare magnetfält runt kabeln som kan störa. En remotekabel ger ju bara en svag startspänning till steget och det är liten ström som går genom kabeln.

Men det här får nog de som kan detta med ström och magnetfält uttala sig om, jag kan ganska lite om detta.

Senast redigerat av Drönirettab (23 juli 2006)

bumpe Lastbilsmekaniker
23 juli 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, du har rätt Drönirettab, det stör inte.. De för en så liten ström så det är ingen fara... Övrig el stör mer än remoten så det är inget att vara orolig över...

freddan70 Team Tondöv
23 juli 2006 · 649 Inlägg

Om du ändå ska dra på båda sidorna så kan du ju lika gärna dra remoten tillsammans med strömmen! Jag har alltid dragit remote tillsammans med strömkablaget.
Chansen för störning är liten, men den finns trots allt där, så better safe then sorry tycker jag i alla fall.

TT-Avant
23 juli 2006 · 6 851 Inlägg

Jag har min remot liggandes i RCA kablen. Har inga problem med störningar alls. Har haft det så i de 3-4 senaste bilarna med ljud och inte stört i någon.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Drönirettab
23 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Det är väl som freddan70 säger. För säkerhets skull kan man lägga remoten bredvid strömkablarna, det är ju inget som blir fel med denna kabeldragning.

Men jag håller också med om att det normalt sett inte ska finnas någon anledning till att det ska bli störningar om RCA kablarna är fräscha och har bra skärmning, det är ju flera som skriver att det går hur bra som helst.

TT-Avant
23 juli 2006 · 6 851 Inlägg

Ja, jag skall tillägga att mina kablar oftast varit trippelskärmade..har haft en dubbelskärmad och det gick oxå..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Kornz Solfilmsmontör
24 juli 2006 · 947 Inlägg

tackar för alla svaren.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Lanjin
24 juli 2006 · 757 Inlägg

Nu kanske jag får en massa mothugg men jag hade min remote kabel på + pch jag fick generatorvin ....
Säger inte att det blir så på alla bilar eller så men så fick jag iaf. Så jag lät den sitta på samma som rcan

Wajder
20 januari 2008 · 15 Inlägg

Ingen som har någon bra bild eller dyligt för att visa hur ni kopplat remoten till er stereo?
Är inte så hemma på det här och håller på kopplar in min aktiva baslåda. Men remoten vet jag inte var den skall in någonstans, har läst att den ska kopplas in på den blåa kabeln, men menar dom den blå kabeln på ISO-kontakten eller?

Tack.

Även den bäste är sämre än mig.
andreasgustavsson
20 januari 2008 · 819 Inlägg

Tunderbird skrev:
om det nu blir störningar varför säljer dom då färdiga rca kablar med remotkablen i mitten

Det är inte remoten som sitter i rca kabeln som de flesta tror.
Detta är en liten jordningsledning som ska fästas i chassit på stereon och chassit på steget.

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
_Sofie_
20 januari 2008 · 93 Inlägg

andreasgustavsson skrev:
Det är inte remoten som sitter i rca kabeln som de flesta tror.
Detta är en liten jordningsledning som ska fästas i chassit på stereon och chassit på steget.

Varför står det då det när man köper kabeln?

Som den här t.ex: http://www.mds.se/products/styling_twoc … emId=24935

Det bästa med Malmö är vägen därifrån!
Nissan Micra 1,3 GX "Micke" (1998)
andreasgustavsson
20 januari 2008 · 819 Inlägg

Det kan jag inte svara för.
Jag snackade med dom på BRL i norrköping, och det var av dom jag fick den infon.

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
evilaudio
20 januari 2008 · 16 195 Inlägg

andreasgustavsson skrev:

Tunderbird skrev:
om det nu blir störningar varför säljer dom då färdiga rca kablar med remotkablen i mitten

Det är inte remoten som sitter i rca kabeln som de flesta tror.
Detta är en liten jordningsledning som ska fästas i chassit på stereon och chassit på steget.

VA??? på trippelskrämad kabel så brukar man jorda den yttre skärmen men har då aldrig hört att kablen mellan rca kablarna ska jordas.. de e en remote.  ge mig en vettig förklaring till varför den kabelm skulle jordas??


har tävlat i billjud till å från sen -96 å har då aldrig fått störningar för att ja haft remoten brevid lågnivån.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Drönirettab
20 januari 2008 · 21 761 Inlägg

Jag håller med andreasgustavsson där faktiskt. Jag har också hört/sett någonstans att den lilla kabeln på remotekabeln ska jordas, inte användas som remotekabel. Tyvärr kommer jag inte ihåg vart jag har sett eller hört detta, men är väldigt säker på att jag inte pratar i nattmössan.

Antagligen är väl orsaken att jordpotentialen mellan stereon och steget ska förbättras, eller liknande, och på så sätt förhindra störningar.

Det är mycket möjligt att den ursprungliga iden med den kabeln var att den ska jordas, men sedan har "allmänheten" kommit på att den istället "ska" användas som remotekabel istället. Men det är bara spekulationer.

Man kan väl iaf konstatera att den oftast fungerar bra som remotekabel.

Swinge Kung
20 januari 2008 · 191 Inlägg

Jag har väldigt svårt att tro att nån som lagt remote på samma sida som rca har haft en gnutta problem med det.. so it's up to you!

det där med att det ska jordas mellan stereon och steget? Dom flesta som bygger lite större ljud har förhoppningsvis minst 16mm2 jordkabel från steget till chassit så nära som möjligt och stereon har ju sin jordpunkt där fram..
går det överhuvudtaget jorda mellan två enheter? :S

andreasgustavsson
20 januari 2008 · 819 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag håller med andreasgustavsson där faktiskt. Jag har också hört/sett någonstans att den lilla kabeln på remotekabeln ska jordas, inte användas som remotekabel. Tyvärr kommer jag inte ihåg vart jag har sett eller hört detta, men är väldigt säker på att jag inte pratar i nattmössan.

Antagligen är väl orsaken att jordpotentialen mellan stereon och steget ska förbättras, eller liknande, och på så sätt förhindra störningar.

Det är mycket möjligt att den ursprungliga iden med den kabeln var att den ska jordas, men sedan har "allmänheten" kommit på att den istället "ska" användas som remotekabel istället. Men det är bara spekulationer.

Man kan väl iaf konstatera att den oftast fungerar bra som remotekabel.

Sedärja inte bara jag som hört det.
Som sagt jag snackade med killen som bygger BRL:s ljudbilar, och tror inte han heller snackar i nattmössan faktiskt.

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
Lardi SQ
20 januari 2008 · 1 343 Inlägg

jorda extra med en remote som är typ 0,5mm2...  de låter inte som enjättebra jord direkt.. ja har dragit ström på vänstersidan, signalkablar till vänster om kardanen, högtalarkablar till framsystem på höger sida om kardanen, och remote i höger sida av bilen, alla har sina platser, minimala risker  nu big_smile

Ljudnörd!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang