Turbokonvertering! 965 -95?

MK-Motorsport
16 februari 2011 · 71 Inlägg

Får skriva en ny tråd. Pga. att jag hade missat en paragraf! i Rubrik Anvisningarna!! Men Men! Kan inte se alt smile


Tjena någon som vet om det går att turbokonvertera en 2,5L 6 ? Med singel turbo. Vad i så fall behöver jag att göra.

Håller stakarna i dessa motorer eller är det samma problem som i T5an?
Jag hade inte tänkt att plocka ur så mycket effekt kanske bara upp till 250 hk i stället för 170 hk som det är original.

Finns det att få tag på ett grenrör eller måste jag tillverka ett själv?
Hade också tänkt att flytta ner snurran i bakkant av motorn, typ som dom har gjort på bmw. Men det är bara min tanke det kanske bara funkar i teorin!

Önskar om det fanns någon länk om detta. Jag är tacksam för alla svar jag får. så får vi se om min plan kommer till skott  om det nu inte blir alldeles för dyrt, hade tänkt att hålla nere kostnaden så mycket det går utan att ta några genvägar.

Tack på förhand.....
Mvh//

MK-Motorsport
16 februari 2011 · 71 Inlägg

Sen ska jag tack dom som skrev på den andra tråden som jag lade ut under 965 med 6 -95!
Och att jag även hade glömt att skriva i vad det jag var ute efter mitt fel lite smile
För det skulle vara "  singel turbo " Det är tillrättat nu...
Som sagt tackar jag på förhand...

turboforssen Telge Drifting Team
16 februari 2011 · 5 398 Inlägg

du måste bygga nytt grenrör och bäst att byta sprut.
för 250 så borde stakar och kolvar hålla men du bör byta.
kompet måste du fixa om du inte byter till t5 kolvar.
olje retur måste fixas i blocket + olje tillförsel

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
MK-Motorsport
16 februari 2011 · 71 Inlägg

Jag hade tänkt att byta ut spridarna till R-spidare dom vita. Men om man ska gå upp i effekt. Passa stakarna som är till t5 dom som är 139,5? För dom skulle men väl kunna sänka kompet med eller?

turboforssen Telge Drifting Team
16 februari 2011 · 5 398 Inlägg

MK-Motorsport skrev:
Jag hade tänkt att byta ut spridarna till R-spidare dom vita. Men om man ska gå upp i effekt. Passa stakarna som är till t5 dom som är 139,5? För dom skulle men väl kunna sänka kompet med eller?

om jag inte minns fel så ska man ha 3liters veven och kolvar och stakar från t5:a

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Marlboroman
16 februari 2011 · 8 234 Inlägg

Eller så skippar du det hela med kompsänkning om du inte ska ha mer effekt än så. Med en bra mappning ska det hålla ändå. Annars så bör det gå att ta kolvarna från 2 liters T5, och det bör vara samma stakar i din motor som i T5.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MK-Motorsport
16 februari 2011 · 71 Inlägg

Men då kanske man får hålla sig runt 250hk kanske 300hk för det borde den klara av om jag sänker kompet. Så Fall skulle jag få byta ut kolvarna och fräsa ut toppen lite. Så det skulle kunna funka eller?

MK-Motorsport
16 februari 2011 · 71 Inlägg

Men om jag inte miss minner mig att 2,0 t5 hade dom inte ett komp på ca 11kg? Jag jag hade för mig det efter som jag har haft en sådan motor stående som jag skulle haft till min t5, som killen sa att det var en V70R motor, för komp lappen låg kvar på motorn nämligen. Så den killen fick skaffa fram den rätta motorn till mig.

Marlboroman
16 februari 2011 · 8 234 Inlägg

MK-Motorsport skrev:
Men om jag inte miss minner mig att 2,0 t5 hade dom inte ett komp på ca 11kg?

Ja, i kompressionstryck, men kompressionsförhållandet ligger på 8,4 och lägre än så behöver man inte gå. Så nåt mer för att sänka kompressionen än att byta kolvar lär inte behövas. Och som sagt, med en bra mappning är det int så stort behov av att sänka kompressionen heller.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MK-Motorsport
16 februari 2011 · 71 Inlägg

Men om jag inte miss minner mig att 2,0 t5 hade dom inte ett komp på ca 11kg? Jag jag hade för mig det efter som jag har haft en sådan motor stående som jag skulle haft till min t5, som killen sa att det var en V70R motor, för komp lappen låg kvar på motorn nämligen. Så den killen fick skaffa fram den rätta motorn till mig.

Marlboroman
16 februari 2011 · 8 234 Inlägg

MK-Motorsport skrev:
Men om jag inte miss minner mig att 2,0 t5 hade dom inte ett komp på ca 11kg? Jag jag hade för mig det efter som jag har haft en sådan motor stående som jag skulle haft till min t5, som killen sa att det var en V70R motor, för komp lappen låg kvar på motorn nämligen. Så den killen fick skaffa fram den rätta motorn till mig.

Läs det jag skrev en gång till. 11 kilo i kompressionstryck, men det är original i en sådan motor. Motsvarande sugmotor har några kilo till. Kompressionstryck (det du mätt i kilo) och kompressionsförhållande är 2 helt olika saker. En original 2 liters motor har 8,4 i kompressionsförhållande, eller 11-13 kilo kompressionstryck beroende på vilket man går efter. Hade den motorn du talar om haft ett kompressionsförhållande på 11:1 så hade du fått fram ett tryck på 16-17 kilo.

EDIT: Ändrade så det står kilo överallt för enkelhets skull.

Senast redigerat av Marlboroman (16 februari 2011)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MK-Motorsport
16 februari 2011 · 71 Inlägg

Oki. Jo jag kanske skrev lite fel på det med kilo och bar. jag förstår hur du menar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang