hej ni vet att denna tråd snart är totalt uttjatad men har tyvär inte hittat någon tråd där dom beskriver men även anger moment o tips så skapar en nu tänkte jag .
Jo som rubriken säger så ar jag tänkt att byta topplockspackningen på min b20a motor den ryker vitt o dricker vatten + har ingen ork i motorn o bluddrar å ja vet att det är topplockspackningen
för att demontera toppen behöver man skruva loss grenröret eventuella slangar + att tömma ut vattnet ur toppen + vippbryggan är det något mer jag glömt där ? finns det några tips eller trix ?
vilket moment ska an dra topplockbultarna med ? ska man efter dra med ?
mvh:Jimmy
kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
hej ni vet att denna tråd snart är totalt uttjatad men har tyvär inte hittat någon tråd där dom beskriver men även anger moment o tips så skapar en nu tänkte jag .
Jo som rubriken säger så ar jag tänkt att byta topplockspackningen på min b20a motor den ryker vitt o dricker vatten + har ingen ork i motorn o bluddrar å ja vet att det är topplockspackningen
för att demontera toppen behöver man skruva loss grenröret eventuella slangar + att tömma ut vattnet ur toppen + vippbryggan är det något mer jag glömt där ? finns det några tips eller trix ?
vilket moment ska an dra topplockbultarna med ? ska man efter dra med ?
mvh:Jimmy
Du måste ha av kamkedja/drev också de e bara de jag kommer på just nu, insug går ju att ta med upp, men bör ju plockas av sen om den ska planas.
You can't polish a turd, but you can roll it in glitter. Med reservation för ev. felskrivningar.
kamkjedja har ja aldrig sslat med men sägs vara rätt simpelt har dom märkningar och finns det någon låsning på kjedjan att öppna eller hur får man av dom ?
kamkjedja har ja aldrig sslat med men sägs vara rätt simpelt har dom märkningar och finns det någon låsning på kjedjan att öppna eller hur får man av dom ?
om det är en volvo b20 så har du inge kamkedja utan stötstänger
Men vafalls, e där ingen gjutjärnsmotor från volvo som har kamkedja?
You can't polish a turd, but you can roll it in glitter. Med reservation för ev. felskrivningar.
Men vafalls, e där ingen gjutjärnsmotor från volvo som har kamkedja?
tack för alla svar bytte packningen igår gick jätte
planade tppen för hand lite blev plant fint drog toppbultarna mitten o jobbade utår Nm först för hand utan styrka sedan 34 sen 72 sen 94 och det blev tätt o fint ställde in ventilerana 0.40 på insugs o 0.50 utblås
tog lite tid XD men gick fint
är det någon som sakt varför motorn skulle rasa av just biltemas? visst när ja var inne så kollade ja igenom alla packningar o det fanns en som cyliderringarna var runt på resten såg dom bara ut som ägg på och sen visst det är biltema när ja satte dit min packning så fick ja klippa upp pytte lite här o där för att den skulle passa vatten kanalerna på vissa stället ." det 'är som ikea´s möbler grunden finns i man ser vad det är o den passar någerlunda men för bästa resultat så får man finslipa grejen själv"
så jag tror att biltema packningen går fin fint .
hehe oki ja anv'nder den fungerar fin fint om man gör rätt o gör rent o inte kladdar med packningsklister eller annat skräp:P
Senast redigerat av GTCOUPE (20 februari 2011)