Csab dämpmatta bra eller dålig?

michieff ljudfantast
13 mars 2011 · 1 372 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Kommer idag istället, hoppas jag.

Kom det idag? smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Nu har jag börjat montera CSAB mattan. smile Har fått dit ungefär 3,5 matta hittills, vilket är ungefär ett lager på större delen av dörren utöver originaldämpningen. Ska trycka fast den riktigt i morgon samt montera resten av mattorna så får vi se hur pass det dämpar. Det jag kan säga hittills är att den känns inte lika lättjobbad som SilentCoat, CSAB mattan är stelare (beror nog på tjockare alu) men dämpar å andra sidan troligtvis bättre. Sen en till (liten) negativ sak är att CSAB mattan är helt slät, blir lite jobbigt att hålla på och markera hela tiden när man ska klippa till bitarna, men det är väl mest en smaksak. Kan ju även ses som så att man då kan få till exakt dom måtten som man vill.

Ska bli kul att höra skillnaden sen när det är klart. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Tokken Team dBakuten
15 mars 2011 · 3 453 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Nu har jag börjat montera CSAB mattan. smile Har fått dit ungefär 3,5 matta hittills, vilket är ungefär ett lager på större delen av dörren utöver originaldämpningen. Ska trycka fast den riktigt i morgon samt montera resten av mattorna så får vi se hur pass det dämpar. Det jag kan säga hittills är att den känns inte lika lättjobbad som SilentCoat, CSAB mattan är stelare (beror nog på tjockare alu) men dämpar å andra sidan troligtvis bättre. Sen en till (liten) negativ sak är att CSAB mattan är helt slät, blir lite jobbigt att hålla på och markera hela tiden när man ska klippa till bitarna, men det är väl mest en smaksak. Kan ju även ses som så att man då kan få till exakt dom måtten som man vill.

Ska bli kul att höra skillnaden sen när det är klart. smile

Jag tror tyvärr inte jag kommer lägga pengar på csab mattan igen.. Stel, vilket inte är ett plus när man ska ner i vinklar och vrår. Sen att kalla den 2,5mm är och ta i då jag mätt ett helt paket med digitalt skjutmått
och inte gått över 2,1mm en enda gång.
Att kalla den butylgummimatta? njaaa.. Jag kallar det asfaltsmatta, luktar och känns precis som en sådan och bryts itu precis som hederlig asfaltsmatta när man skurit genom alulagret.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
michieff ljudfantast
15 mars 2011 · 1 372 Inlägg

Tokken skrev:

ChriZtoffer skrev:
Nu har jag börjat montera CSAB mattan. smile Har fått dit ungefär 3,5 matta hittills, vilket är ungefär ett lager på större delen av dörren utöver originaldämpningen. Ska trycka fast den riktigt i morgon samt montera resten av mattorna så får vi se hur pass det dämpar. Det jag kan säga hittills är att den känns inte lika lättjobbad som SilentCoat, CSAB mattan är stelare (beror nog på tjockare alu) men dämpar å andra sidan troligtvis bättre. Sen en till (liten) negativ sak är att CSAB mattan är helt slät, blir lite jobbigt att hålla på och markera hela tiden när man ska klippa till bitarna, men det är väl mest en smaksak. Kan ju även ses som så att man då kan få till exakt dom måtten som man vill.

Ska bli kul att höra skillnaden sen när det är klart. smile

Jag tror tyvärr inte jag kommer lägga pengar på csab mattan igen.. Stel, vilket inte är ett plus när man ska ner i vinklar och vrår. Sen att kalla den 2,5mm är och ta i då jag mätt ett helt paket med digitalt skjutmått
och inte gått över 2,1mm en enda gång.
Att kalla den butylgummimatta? njaaa.. Jag kallar det asfaltsmatta, luktar och känns precis som en sådan och bryts itu precis som hederlig asfaltsmatta när man skurit genom alulagret.

Inte jättemärkligt att priset är så lågt mao smile

Jackoo
15 mars 2011 · 141 Inlägg

Även jag har testat ett par ark och detta är ju bara lögn, detta är en ren asfaltsmatta och ingen butyl!
Hur man kan gå ut och kalla denna för Butyl är för mig en gåta!

Nej jag kommer fortsätta köra ett annat märke i min bil som är mer lättjobbat och som VERKLIGEN INNEHÅLLER BUTYLGUMMI!

Mvh
Jacob "Jackoo" Sandström
Nöjd kund hos Waarwest.se & Blekingebilradio.se samt JAWS motorsport!
michieff ljudfantast
15 mars 2011 · 1 372 Inlägg

ojoj, undra varför några fullkomligt älskar den över allt tex STP gjort och andra hävdar att det bara fungerar som billig bitumen...

12VoltSverige
16 mars 2011 · 198 Inlägg

michieff skrev:
ojoj, undra varför några fullkomligt älskar den över allt tex STP gjort och andra hävdar att det bara fungerar som billig bitumen...

Garagets bilstereoforum fungerar ju lite som blocket junior (har blivit betydligt värre på senare tid), du kan inte ställa en ärlig fråga utan att få 10 krängarsvar från olika webbhandlare eller deras bulvaner, tror det kan vara dags att städa upp lite och strukturera om denna del av forumet, öppna upp en sektion där frågor kan ställas direkt till både oss som försöker svara på frågor om våra fabrikat och till er som har butiker.

Nu finns Alpine på Facebook!
www.facebook.com/AlpineSweden
Piwe
16 mars 2011 · 120 Inlägg

kransvik skrev:

michieff skrev:
ojoj, undra varför några fullkomligt älskar den över allt tex STP gjort och andra hävdar att det bara fungerar som billig bitumen...

Garagets bilstereoforum fungerar ju lite som blocket junior (har blivit betydligt värre på senare tid), du kan inte ställa en ärlig fråga utan att få 10 krängarsvar från olika webbhandlare eller deras bulvaner, tror det kan vara dags att städa upp lite och strukturera om denna del av forumet, öppna upp en sektion där frågor kan ställas direkt till både oss som försöker svara på frågor om våra fabrikat och till er som har butiker.

Men visste du inte att Garaget är carbonize marknadsförings del??
Genomruttet är bara förnamnet och ett mysterie att inte moderatorerna agerar??

//Piwe

Tokken Team dBakuten
16 mars 2011 · 3 453 Inlägg

Piwe skrev:

kransvik skrev:

michieff skrev:
ojoj, undra varför några fullkomligt älskar den över allt tex STP gjort och andra hävdar att det bara fungerar som billig bitumen...

Garagets bilstereoforum fungerar ju lite som blocket junior (har blivit betydligt värre på senare tid), du kan inte ställa en ärlig fråga utan att få 10 krängarsvar från olika webbhandlare eller deras bulvaner, tror det kan vara dags att städa upp lite och strukturera om denna del av forumet, öppna upp en sektion där frågor kan ställas direkt till både oss som försöker svara på frågor om våra fabrikat och till er som har butiker.

Men visste du inte att Garaget är carbonize marknadsförings del??
Genomruttet är bara förnamnet och ett mysterie att inte moderatorerna agerar??

//Piwe

Kasta inte skit på företag i ett öppet forum..

Jag la enkelt upp min syn på csab-mattan och inget annat, då frågan var om dess kvalitet.

Det är i alla fall enligt mig vad tråden skall handla om.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
teamgrosso Grävmaskinist på lasses entreprenad
16 mars 2011 · 15 Inlägg

Piwe skrev:

kransvik skrev:

michieff skrev:
ojoj, undra varför några fullkomligt älskar den över allt tex STP gjort och andra hävdar att det bara fungerar som billig bitumen...

Garagets bilstereoforum fungerar ju lite som blocket junior (har blivit betydligt värre på senare tid), du kan inte ställa en ärlig fråga utan att få 10 krängarsvar från olika webbhandlare eller deras bulvaner, tror det kan vara dags att städa upp lite och strukturera om denna del av forumet, öppna upp en sektion där frågor kan ställas direkt till både oss som försöker svara på frågor om våra fabrikat och till er som har butiker.

Men visste du inte att Garaget är carbonize marknadsförings del??
Genomruttet är bara förnamnet och ett mysterie att inte moderatorerna agerar??

//Piwe

hur menar du?

BMW M5 (1990)
12VoltSverige
16 mars 2011 · 198 Inlägg

Jag kastar inte skit på någon. Jag jobbar själv aktivt för våra produkter, både på forum, på mässor och givetvis ute i den riktiga världen (jag försöker svara på de frågor som trillar in, och även i en del forumtrådar när våra produkter behandlas, 12 Volt Sverige AB är en omfattande importör/leverantör (dvs inga egna butiker) av mobil elektronik, och jag ser det lite som en skyldighet att hjälpa dom som behöver det). Jag har följt garaget i några år, och det är först nu jag ser en väldigt ökande trend i att använda sidan som ett renodlat marknadsföringsforum istället för att ge den hjälp som efterfrågas.

Resultatet blir att de som försöker hjälpa till på riktigt smutskastas, eller idiotförklaras. Det är också tydligt att detta är en krutdunk då det kastas skit åt alla håll och kanter så fort någon säger bu eller bä om en konkurrent.

Detta går att förebygga och motarbeta genom att öppna upp en del av forumet där fabrikaten/butikerna själva kan svara på direktriktade frågor.

(Ursäkta att jag använder just denna tråd till mina tankar)

Senast redigerat av kransvik (16 mars 2011)

Nu finns Alpine på Facebook!
www.facebook.com/AlpineSweden
Hedde Superhedde
16 mars 2011 · 255 Inlägg

Går inte att jämföra priser mellan "asfaltsmatta" och "butylmatta".

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Nu har jag gjort slut på CSAB mattan, sitter numer 6 ark i min vänstra bakdörr. smile Vill börja med att tacka teamgrosso som gjorde testet möjligt! Tyvärr så har jag än så länge inte riktigt kommit överens med CSAB mattan, fäster inte helt hundra och är något stel att jobba med. Ska gå lös med varmlufstpickan i morgon så får vi se om det löser sig. Dämpnförmågan kan jag dock inte klaga på, efter en snabb jämförelse så är den nog i nivå med SilentCoat. Så för plana ytor (tak, dörrar etc.) spelar det ingen större roll vilken matta man kör på, men för kurviga former föredrar jag helt klart SilentCoat. Ska fixa en filmsnutt på fredag när jag tvättat bilen, vill knappt ta i den nu.

Tog en bild på olika dämpmattor så länge, till vänster är det CSAB, till höger STP M1. Låter bilden tala för sig själv...

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-bf989329463181750ae7727194625425.jpg

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Hedde Superhedde
17 mars 2011 · 255 Inlägg

I tak skulle jag avråda från att fästa bitumenbaserad matta då den trillar ner när solen värmer upp plåten. Bitumenmattan är stel när de är kall och blir mjukare ju mer den värms. Ni vet vad som händer med asfalten en solig Julidag. wink

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
TT-Avant
17 mars 2011 · 6 851 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Nu har jag gjort slut på CSAB mattan, sitter numer 6 ark i min vänstra bakdörr. smile Vill börja med att tacka teamgrosso som gjorde testet möjligt! Tyvärr så har jag än så länge inte riktigt kommit överens med CSAB mattan, fäster inte helt hundra och är något stel att jobba med. Ska gå lös med varmlufstpickan i morgon så får vi se om det löser sig. Dämpnförmågan kan jag dock inte klaga på, efter en snabb jämförelse så är den nog i nivå med SilentCoat. Så för plana ytor (tak, dörrar etc.) spelar det ingen större roll vilken matta man kör på, men för kurviga former föredrar jag helt klart SilentCoat. Ska fixa en filmsnutt på fredag när jag tvättat bilen, vill knappt ta i den nu.

Tog en bild på olika dämpmattor så länge, till vänster är det CSAB, till höger STP M1. Låter bilden tala för sig själv...

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-bf989329463181750ae7727194625425.jpg

Har en liten fråga här. Du har monterat CSAB mattan, föredrar SilentCoat, men har på bilden STP Silver mattan och jämför med CSAB mattan?
Har du inte testat STP Gold mattan? Den anser jag vara mycke bättre en STP silver. De andra har jag själv inte testat, men till utseendet så tycker jag att CSAB mattan påminner mycke om vanlig asfaltsmatta med ett alu lager?!

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Tokken Team dBakuten
17 mars 2011 · 3 453 Inlägg

TT-Avant skrev:

ChriZtoffer skrev:
Nu har jag gjort slut på CSAB mattan, sitter numer 6 ark i min vänstra bakdörr. smile Vill börja med att tacka teamgrosso som gjorde testet möjligt! Tyvärr så har jag än så länge inte riktigt kommit överens med CSAB mattan, fäster inte helt hundra och är något stel att jobba med. Ska gå lös med varmlufstpickan i morgon så får vi se om det löser sig. Dämpnförmågan kan jag dock inte klaga på, efter en snabb jämförelse så är den nog i nivå med SilentCoat. Så för plana ytor (tak, dörrar etc.) spelar det ingen större roll vilken matta man kör på, men för kurviga former föredrar jag helt klart SilentCoat. Ska fixa en filmsnutt på fredag när jag tvättat bilen, vill knappt ta i den nu.

Tog en bild på olika dämpmattor så länge, till vänster är det CSAB, till höger STP M1. Låter bilden tala för sig själv...

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-bf989329463181750ae7727194625425.jpg

CSAB mattan påminner mycke om vanlig asfaltsmatta med ett alu lager?!

Just precis vad det är, ska dra iväg ett mail inom kort med diverse frågor om mattan.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
michieff ljudfantast
17 mars 2011 · 1 372 Inlägg

Vilken enastående bluff i så fall. Nästan lite väl fräckt.

Tokken Team dBakuten
17 mars 2011 · 3 453 Inlägg

michieff skrev:
Vilken enastående bluff i så fall. Nästan lite väl fräckt.

Behöver inte vara företagets fel.


Jag har dragit iväg ett mail, så jag väntar på svar.

Senast redigerat av Tokken (17 mars 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
TT-Avant
17 mars 2011 · 6 851 Inlägg

Tokken skrev:

michieff skrev:
Vilken enastående bluff i så fall. Nästan lite väl fräckt.

Behöver inte vara företagets fel.


Jag har dragit iväg ett mail, så jag väntar på svar.

Exakt, behöver inte vara företagets fel och jag säger inte att mattan är dålig.
Jag har själv inte testat som sagt, utan säger enbart vad jag tyckte den såg ut som wink

Men kul att du frågar dem. Återkom gärna med svar smile

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 mars 2011 · 8 744 Inlägg

TT-Avant skrev:

ChriZtoffer skrev:
Nu har jag gjort slut på CSAB mattan, sitter numer 6 ark i min vänstra bakdörr. smile Vill börja med att tacka teamgrosso som gjorde testet möjligt! Tyvärr så har jag än så länge inte riktigt kommit överens med CSAB mattan, fäster inte helt hundra och är något stel att jobba med. Ska gå lös med varmlufstpickan i morgon så får vi se om det löser sig. Dämpnförmågan kan jag dock inte klaga på, efter en snabb jämförelse så är den nog i nivå med SilentCoat. Så för plana ytor (tak, dörrar etc.) spelar det ingen större roll vilken matta man kör på, men för kurviga former föredrar jag helt klart SilentCoat. Ska fixa en filmsnutt på fredag när jag tvättat bilen, vill knappt ta i den nu.

Tog en bild på olika dämpmattor så länge, till vänster är det CSAB, till höger STP M1. Låter bilden tala för sig själv...

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-bf989329463181750ae7727194625425.jpg

Har en liten fråga här. Du har monterat CSAB mattan, föredrar SilentCoat, men har på bilden STP Silver mattan och jämför med CSAB mattan?
Har du inte testat STP Gold mattan? Den anser jag vara mycke bättre en STP silver. De andra har jag själv inte testat, men till utseendet så tycker jag att CSAB mattan påminner mycke om vanlig asfaltsmatta med ett alu lager?!

På bilden är det CSAB & STP M1 (kanske är samma som Silver?) som jämförs. Uppbyggnaden på M1 & SilentCoat är ungefär densamma så därför tog jag en överbliven bit M1 & jämförde med. Har M1 mattan i framdörrarna, den än min favorit. Därefter kommer SilentCoat och sist CSABen, iaf när det gäller smidighet & montering.

CSABen verkar vara bitumen med alu på ja, ser ut att vara ett lager ren bitumen, ingen butyl så vitt jag kan se.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang