Varför kör ni gamla bilar?

Tagesverk
16 februari 2011 · 29 Inlägg

Hej, jag håller på med en undersökning i projektarbetet då jag ska granska samhällets slit och släng med inriktning på bilar. Det är väldigt många som skrotar gammelbilen för köpa en ny o.s.v. Många bilar skrotas som man skulle kunna ta hand om, men samhällets struktur gör att man inte tar hand om det som finns så mycket, utan det är köpa nytt som gäller. Jag har lagt märke till i alla fall där jag bor (Stockholm) att man sällan ser lite äldre bilar rulla.

Nu till frågan: 
-Jag skulle vilja veta varför ni som kör en gammal bil gör det?
(Gammal bil ser jag som 15 år eller äldre, så från 1995 och bakåt kan vi säga)
-Motivera varför du väljer att köra din gamla bil och inte köpa en annan mer modern?
Förslag:
-Är det kanske en ekonomisk fråga?
-Beror det kanske på att de är mer lättmekade?
-Snyggare?
-Moralisk fråga, vill ta vara på det som finns?
m.m

Berätta gärna vilken bil och årsmodell du har och försök motivera varför just du har den gamla bilen du har.
OBS Jag vill få fram er som använder gamla bilar som bruksbilar alltså, och inte entusiastbilen som bara används några gånger på sommaren.

Mvh/Tor

Navkapsel
17 februari 2011 · 4 637 Inlägg

Jag köpte min Volvo 244 DL årsmodell 1981 år 2007 för att mest ha den som billig bruksbil. Sedan har jag utan att det var planerat förbättrat skicket lite och använder den samtidigt som hobbybil.
Jag gillar bilmodellen, billig vid inköp och billig att äga var motiveringen.

Jag skulle nog kunna köpa en helt ny bil eller en nyare begagnad men jag gillar min bil så skarpt.

Att tillverka en ny, framförallt avancerad bil kräver extremt mycket energi. Så en äldre bil med katalysator blir inte mer miljöbov. (Min är väl miljöbov men bilar utan katalysator är det ont om.)

Här rullar det heller inte så många äldre bilar. (En snabb titt över en stor parkering och de allra flesta bilar är skapligt nya.)

Är trött på de som gnäller om att medelbilen i Sverige är 10 år gammal.
Men vad är bäst? En 10 år gammal, säker fin V70 med katalysator eller en 9 år gammal, rostig, krockfarlig Lada utan katalysator?
Sveriges bilpark är fin och innehåller ovanligt många stora, säkra bilar.

Blir medelbilen för ung kan det ha massvis negativa effekter. T ex sämre andrahandsvärde vilket inte gynnar nybilsförsäljningen.

Jag skulle kunna skriva mer och motivera mina åsikter ytterligare men då blir det nog fyra gånger så mycket text. smile

Senast redigerat av Navkapsel (17 februari 2011)

Germax
17 februari 2011 · 12 086 Inlägg

Vi har nyligen avslutat en liknande tråd på AP. Börja inte ens, det kommer sluta i krig tongue

christofer_k Vorsprung durch Technik
17 februari 2011 · 2 432 Inlägg

gammal bil med komfort  som nyare bilar typ  går billigt   har inte råd med nyare bil och om jag byter bil såska de vara nyare audi 07 uppåt .. jag  är rätt nöjd med bilen simpel att skruva i och  klarar av de jag behöver den till ..

Bilen är en +93 audi 100 avat och den är värd mer för mig  än nån annan så säljer inte iväg sen för nå skit pris:)   i min ägo  har jag kört 17 tusen på 3.5 år. säger bara bilen är nästan som ny invändigt

Senast redigerat av christofer_k (17 februari 2011)

Tagesverk
17 februari 2011 · 29 Inlägg

Gillar dina funderingar navkapsel. Det känns verkligen inte som att medelbilen skulle vara 10 år på en bil i Sverige enligt mig. Undra om man räknat med avställda bilar kanske?

M7an oo=00=oo
17 februari 2011 · 374 Inlägg

BMW 535 1989

Ekonomiskt perspektiv:
I och med värdeminskningen på nya bilar är det ju ungefär lika smart som att stå och mata in tusenlappar i en öppen eld. Dessutom så kan ju även nya bilar gå sönder, och allt täcks inte av garantin. Hur ska man ha råd med amortering, skatt, försäkring, bränsle, slitagedelar, bilvård och reperationer?
Dessutom så finns det bättre tillgång på delar till äldre bilar, dels begagnat i stor utsträckning, men även stort utbud av nya delar. Både orginaldelar och piratkopior. Faktum är att till min 22 år gamla bil så kan nästan allt beställas nytt hos BMW återförsäljare. Dessutom blir bilen relativt snart skattefri.

Personligt perspektiv:
Charmen hos en gammal bil är ju att bilar får en personlighet ju äldre de är. Nya bilar är bara en blandning av olika material. En gammal bil har en själ genom alla resor och äventyr med alla människor som har färdats i den, i motgång och i medgång.

Tänk om varje gammal bil kunde berätta om allt den varit med om!  Vilka historier som även de mest ordinära bilar kan tänkas dölja!

Enligt mitt tycke så anser jag dessutom att kvaliteten på dagens bilar är rent ut sagt förjävlig.
Det är plastigt och precis tilltaget för att det ska fungera eller hålla.
På äldre bilar är det rejält tilltaget med material, rejäla fästen och ordentliga gångjärn, bättre känsla i interiördetaljer.

Trots att min bil har 22 år på nacken så är den fortfarande roligare att köra och har bättre väghållning än de flesta av dagens bilar som är de nya motsvarigheterna till min bils dåtida konkurrenter.


Sen är det ju så att äldre bilar är gjorda så att bilägaren ska kunna åtgärda saker själv. Det är en åtkomlighet på ett helt annat sätt. Avsaknaden av datorer till minsta lilla detalj i bilen är ju också underbar, inga felkoder eller annat tjafs som kan spöka.

Mvh Marcus

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
Navkapsel
17 februari 2011 · 4 637 Inlägg

JapMax skrev:
Vi har nyligen avslutat en liknande tråd på AP. Börja inte ens, det kommer sluta i krig tongue

Inte om alla bara svarar på trådskaparens fråga.
Men det kommer väl sluta med en diskussion om Volvo S60 T5 är snabbare än BMW 330 eller nåt...

Fredrik_Rangert Egenföretagare
17 februari 2011 · 999 Inlägg

Oftast handlar det nog om vad man kan eller vill lägga i pengar på en bil.
För vissa är det mer hobby, eller att man vill ha en äldre bil.

IceEyes Varningar: För många..
17 februari 2011 · 2 552 Inlägg

Jag kan ta min fd. Mercedes - 1965 som exempel:

Den var enkelt uppbyggd och okomplicerad, lätt att skruva (man kunde näst intill kliva ner i motorutrymmet och meka därifrån), samt att den var befriad från överflödiga finesser som exempelvis elhissar, AC, regnsensorer osv.

I övrigt känns den unika och sällsynta charmen hos en äldre bil svårforcerad.

Givetvis innebär det inte enbart fördelar med en äldre bil. Komforten, säkerheten, körkänslan, bränsleförbrukningen/effekt och detaljkvalitén är odiskutabelt vassare i nyare Mercedes-modeller.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
zovix Maskinbefäl
17 februari 2011 · 1 038 Inlägg

Kan nman skruva är en äldre bil ett givet val, både av ekonomiska och bekvämlighetsskäl. Vem fan vill pröja 10000 för att få en kamrem bytt när man gör det på en pisskvart på sin äldre bil t.ex.

Värdeminskningen är obefintlig vilket innebär att alla som kör mer än 0 mil per år vinner på en äldre bil

Nej inga rost högar på min uppfart!

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
ironhead volvoraggare
17 februari 2011 · 4 776 Inlägg

för att jag inte har råd med en ny bil

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Ibanezman Skåning
17 februari 2011 · 739 Inlägg

Framförallt: Känslan smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Tiger1978 Fattig student
17 februari 2011 · 1 282 Inlägg

Min 240 diesel var ett självklart val ekonomist sett, sen gillar jag 240 utseende dessutom.. Det är skönt att äga en bil som långsamt stiger i värde om man underhåller den rätt..
Dricker 0,8 och går i princip att köra med vilken olja som helst wink

Audi a4 blev det för min fru bara har körkort för automat, sen att det är en 1,8t är bara en bonus cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
B-Body GM B-Body Nörd
17 februari 2011 · 370 Inlägg

Jag har capricen för att det har varit min dröm bil sen jag va 5-6år (årsm 91-96 )och  jag har inte råd med en ny bil, för om jag ska ha en ny så vill jag ha en cheva 3500 och den kostar minst 500 000kr och det är dyyyrt.

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Ibanezman Skåning
17 februari 2011 · 739 Inlägg

M_Broberg skrev:
Saab 900 T16 1984

När jag köpte min bil var jag 17 år gammal och letade efter en snabb förstabil. jag kollade på prestanda vs pengar och att ge 6 papp för bil med 175 pollar på 1300 kilo kändes jävligt ekonomiskt. sen dess har jag bara blivit mer och mer kär i bilmodellen och framförallt alla underbar människor kring dom! det finns ingen som engagerar sig på samma sätt i en splitterny 9-5 eller liknande.

sen körkänslan.. jag älskar att ha en "rå" bil, ingen mjuk fin turboknuff utan en hästspark som sliter tag i hela bilen, go styrkänsla osv osv, moderna bilar har gummibussningar i tamigfan allt för att det ska var a mjukt och fint, och när dom bilarna blir äldre än typ 5 år finns det en stor tendens till gnissel och missljud i allt gummi på leder, bussningar och i inredningen. en 27 år gammal bil kan jag leva med lite gnissel och klonkande, men en 5 år gammal bil som låter lika mycket?

Dessutom avsaknaden av miljöhysterin med alla satans restriktioner på allt, tåliga motorer.. Nej det är framförallt känslan som är det viktiga som all säger. moderna bilar har lika mycket själ som delarna dom är, gamla bilar påminner om tidigare synsätt och inte den samhällssynen vi får intjatat varje dag via alla sorters media.

Klockrent inlägg smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
jimmzzan
17 februari 2011 · 1 168 Inlägg

Nu till frågan: 
-Jag skulle vilja veta varför ni som kör en gammal bil gör det?

För 940 är den "sista riktiga volvon" som många uttrycker det, hyffsad att köra o glida i. gillar bilen bara, allmänt. original eller inte det är något som är speciellt med dom bara.


-Motivera varför du väljer att köra din gamla bil och inte köpa en annan mer modern?
Förslag:
-Är det kanske en ekonomisk fråga?
Självklart. hade jag haft mer pengar än jag har så hade jag satsat på en nyare bil, s60 t5 eller 93 aero.

Ibanezman Skåning
17 februari 2011 · 739 Inlägg

jimmzzan skrev:
Nu till frågan: 
-Jag skulle vilja veta varför ni som kör en gammal bil gör det?

För 940 är den "sista riktiga volvon" som många uttrycker det, hyffsad att köra o glida i. gillar bilen bara, allmänt. original eller inte det är något som är speciellt med dom bara.


-Motivera varför du väljer att köra din gamla bil och inte köpa en annan mer modern?
Förslag:
-Är det kanske en ekonomisk fråga?
Självklart. hade jag haft mer pengar än jag har så hade jag satsat på en nyare bil, s60 t5 eller 93 aero.

Då hade jag kört en Charger 69:a året runt lol

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Rothy
17 februari 2011 · 102 Inlägg

volvo 940 turbo -92

Så sjukt skön att köra enligt mig, finns delar typ överallt till skapliga priser och man kan göra typ allt själv.

Sen så kan man ju även ha riktigt kul med den på vintern t.ex.

Fast sen är det ju också så att pengarna säger ifrån att köpa ny bil för mig.

Men att ha en riktigt fräsh gammal bil är mkt schystare än att ha en riktigt fräsh vi säger 07a enligt mig smile

zovix Maskinbefäl
17 februari 2011 · 1 038 Inlägg

"Alla" Modernare bilar säg -07 och frammåt är frächa skulle man ha samma lyster i lack och sober välunderhållen inredning skulle det utklassa vilken modern bil som hällst enligt mig.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
mr_harry orginal är för gubbjävlar
17 februari 2011 · 296 Inlägg

för allt nyare än 85 är mer plastiga och har sämre hålbarhet än leksaksbilar,all skit ser ungefär lika dan ut också är dom även rättså fula faktis....

Senast redigerat av mr_harry (17 februari 2011)

hellre pallbocks kung än trailer queen
Volvo 144 Automatic "9000 mil" (1968)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang