2357
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 mars 2011
Enkelt. Det är roligare när man kan göra 90% av alla jobben själv, det finns mängder av retro-tillbehör, rally-delar, styling, etc. De är oftast MKT lättare (läs sämre isolerade) och kräver inga monstereffekter för att röra sig skapligt. Pris och tillgång till delar är givetvis också en faktor, iaf för mig.
Edit: ytterligare argument är att friheten att ändra på saker och ting är större, ej helbilsgodkända då.

Sen är de ju mkt fränare med oldschool-looken.. men det är ju min åsikt.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (13 mars 2011)

Smålänning
7 887 Inlägg
14 mars 2011
En rulle ståltråd och en rulle silvertejp och en packe buntband är billigt, och går att laga en gammal bil med om den mot förmodan pajar vid vägkanten.

Det jag har mest emot nya bilar som inte är på det personliga planet (jag gillar inte när det är knäpptyst inne i) är att dom är konstruerade av inkompetent personal.

Ta en så enkel sak som kamrem liksom.
På en Golf 2, 740 et.c är det 6 år/6000 mil intervall. Kamremsats kostar runt en 600:ing högt räknat. Glömmer man (skiter i) att byta pajar remmen sällan före 20k mil/15år, och när den gör det, hänger man dit en ny och startar. Behövs inga specialverktyg för bytet och inga hokus-pokus spännare med visare, eller krav på spänningsmätare för att kolla korrekt spänning. Dessutom behöver du inte riva halva bilen + att skulle remmen gå sönder är motorn byggd för att inte ta skada. Satsen innehåller oftast 1 spännrulle och en kamrem.

På valfri modern bil brukar intervallen ligga runt 12k mil/10 år. Kamremssatsen brukar kosta runt 1700 kr + vattenpump som alltid ska bytas för säkerhets skull om den drivs av kamremmen, kostar 500kr till, och det krävs väldigt ofta specialverktyg för både montering och spänning, ofta p.g.a inkompetens hos ingenjörerna (inga markeringar och ibland dubbla spännrullar).
Ändå håller inte kamremmen många mil efter intervall, och på vissa bilar har dom t.om fått korta intervallerna (läs bl.a Opel för några år sen).
Om det är fabrikationsfel på vattenpump, rem eller spänn/löphjul då så det skär ihop och sliter av remmen? Då pajar i bästa fal bara några ventiler, i andra fall får man byta hela motorn...

Sen menade någon att man inte kunde jämföra kvalitén med en gammal traktor (läs Volvo 2/7/900), varför inte? Är dom inte gamla nog eller är det helt enkelt så att dom är hållbarare, billigare att äga och driftsäkrare?

Men nu var det inte fördelarna som skulle diskuteras egentligen, även om det är skoj med, utan det va varför vi kör gammal skit...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
14 mars 2011
Jag har inte råd att köpa och äga en nyare bil helt enkelt.

Jag skulle vilja ha en fullutrustad svart BMW 535d touring med M5 paketet från 2006-2008 men med försäkring, skatt, avbetalning, service och eventuella reparationer så skulle det bli alldeles för dyrt.

Svetsare
3 150 Inlägg
14 mars 2011
twin_cam skrev:
Massa bra text!

Helt rätt sagt! 

Kommer ihåg när jag hade köpt A100an, några veckor efter va jag tvungen att byta vattenpump då den läckte. Bestämde en kväll med en polare, köpte lite mat på donken och började skruva.

Tog en kväll (långsamt jobbat) att byta vattenpumpen samt kamremmen då såklart. Observera att det va vårt första kamremsbyte what so ever.

Kamrem - 80kr
Vattenpump - 700kr
Big Tasty - 70kr

= 850kr + att man lärde sig nåt nytt.

Den hade gått strax över 15k mil och vi hittade inga bevis på att kamremmen va bytt innan, inte heller vattenpumpen.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
14 mars 2011
katastroferna skrev:
Jag kör en Volvo 744 - 88 för att den är så jävla fräääään, går utav bara helvete och för att jag tycker om att tanka. smile

Hoppas det där var ironi... wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

29 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Turbovin skrev:
Hade det inte vart för allt jävla salt i det här landet hade man ju kunnat åka runt i gammal skit hur länge som helst. Blir ju illa tvungen att köpa nyare bara av den anledningen.

Där slog du huvudet på spiken. Man vill inte utsätta gamla bilar som har potential att leva länge för salt. Då kan det ju vara bättre att köra nyare bil just på vintern när saltet härjar

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
14 mars 2011
katastroferna skrev:
Jag kör en Volvo 744 - 88 för att den är så jävla fräääään, går utav bara helvete och för att jag tycker om att tanka. smile

man kan se det på många sätt

antingen kan man betala av bilen med 4000kr/mån och köra på 0.4liter/milen
eller så kan man ha en bil som kostar gratis varje månad och drar 1.5liter milen

det är rätt lätt att inse att man behöver köra en jävla massa innan en ny bil lönar sig

dessutom kan man inte göra några speciella grejer själv på en ny bil
medans en 740 är plätt lätt att meka med så vem som helst klarar att hålla liv i den

så jag tror det är dom som kör nya bilar som är blåsta inte tvärs om smile

Kör fort så hinner inget hända...

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 mars 2011
Growe skrev:
katastroferna skrev:

eller så kan man ha en bil som kostar gratis varje månad och drar 1.5liter milen

det är rätt lätt att inse att man behöver köra en jävla massa innan en ny bil lönar sig

medans en 740 är plätt lätt att meka med så vem som helst klarar att hålla liv i den

Man kan ju betala av 4000/mån på en bil som drar 1,5l/milen också, vilken idioti! smile

Folk gör som de vill med sina pengar. Du och jag kanske föredrar att lägga mer pengar på annat, och någon annan betalar gärna 4000/mån för känslan av att åka runt i en fräsch bil ingen kört tidigare.

14 731 Inlägg
14 mars 2011
Andromeda skrev:
Growe skrev:
katastroferna skrev:

Man kan ju betala av 4000/mån på en bil som drar 1,5l/milen också, vilken idioti! smile

Folk gör som de vill med sina pengar. Du och jag kanske föredrar att lägga mer pengar på annat, och någon annan betalar gärna 4000/mån för känslan av att åka runt i en fräsch bil ingen kört tidigare.

jo självklart är det så
nu skulle jag aldrig köpa en gammal holk på avbetalning
eftersom jag tycker det känns säkrare att åka något skrot men samtidigt lite smidigt bara kan ställa av skiten om man blir av med jobb osv

ska man ta en bil på avbetalning ska man nog köpa en sprillans annars är det bara slöseri på pengar

Smålänning
7 887 Inlägg
14 mars 2011
Growe skrev:
katastroferna skrev:

Sen är det ju få bilar som drar 0,4 utan extrem smålkörning, och få bilar dom sricker 1,5 ens under hårdkörning.

antingen kan man betala av bilen med 4000kr/mån och köra på 0.6 liter/milen
eller så kan man ha en bil som kostar gratis varje månad och drar 0,9 liter milen

Då gick det inte jämt ut längre.

Sen spelar det ju roll hur mycket man kör också. Kör du jättemånga mil om året så är det ju billigare med en snål bil. Men samtidigt kan du köra 703 mil (rätta mig om jag räknat fel) med gamla bilen som drar 0,9 innan den ens kostat 4000.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

14 731 Inlägg
14 mars 2011
twin_cam skrev:
Growe skrev:
katastroferna skrev:

Sen är det ju få bilar som drar 0,4 utan extrem smålkörning, och få bilar dom sricker 1,5 ens under hårdkörning.

eller så kan man ha en bil som kostar gratis varje månad och drar 0,9 liter milen

Sen spelar det ju roll hur mycket man kör också. Kör du jättemånga mil om året så är det ju billigare med en snål bil. Men samtidigt kan du köra 703 mil (rätta mig om jag räknat fel) med gamla bilen som drar 0,9 innan den ens kostat 4000.

jo exakt smile sen undrar folk varför man sitter och kör skitbilar och idiotförklar sånna som väljer äldre bilar

min sista bil jag köpte kostade 3000kr bes den förra året ska in sista dec detta år har inte lagt ner många kronor på den sen dess lite små skit som hänt men istora drag kanske jag köpt olja+delar för 1000kr sen sep eller när jag köpte den smile

bara där har jag fått en bil till samma pris som 1månadskostnad sen ska man betala 60månader

många säger att dom behöver en driftsäker bil
men den startar när det var som kallast hela vintern utan några problem smile

näe det är dom som köper en ny bil utan ekonomi som blir blåsta ingen annan 
miljöpåverkan blir dessutom mindre om man skiter i att köpa en ny bil från japan som ska fraktas hit byggas osv  smile

80 Inlägg
14 mars 2011
Tror största anledningen till att folk kör äldre bilar är pga ekonomin. De flesta kanske inte har en droppe bilintresse i sig alls och skiter fullständigt i den. Lättare att ha en bil för 20k och inga lån och så får man sköta reparationer när de verkligen behövs. Vardagsbil som bara skall ta dig från punkt A-B.

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 mars 2011
Growe skrev:
Andromeda skrev:
Growe skrev:

jo självklart är det så
nu skulle jag aldrig köpa en gammal holk på avbetalning
eftersom jag tycker det känns säkrare att åka något skrot men samtidigt lite smidigt bara kan ställa av skiten om man blir av med jobb osv

ska man ta en bil på avbetalning ska man nog köpa en sprillans annars är det bara slöseri på pengar

Jag menade att det finns gott om folk som köper en ny bil som drar ohyggliga mängder bränsle smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 mars 2011
Growe skrev:
twin_cam skrev:
Growe skrev:

jo exakt smile sen undrar folk varför man sitter och kör skitbilar och idiotförklar sånna som väljer äldre bilar

min sista bil jag köpte kostade 3000kr bes den förra året ska in sista dec detta år har inte lagt ner många kronor på den sen dess lite små skit som hänt men istora drag kanske jag köpt olja+delar för 1000kr sen sep eller när jag köpte den smile

bara där har jag fått en bil till samma pris som 1månadskostnad sen ska man betala 60månader

många säger att dom behöver en driftsäker bil
men den startar när det var som kallast hela vintern utan några problem smile

näe det är dom som köper en ny bil utan ekonomi som blir blåsta ingen annan 
miljöpåverkan blir dessutom mindre om man skiter i att köpa en ny bil från japan som ska fraktas hit byggas osv  smile

Jo, jag har fått många kommentarer om nuvarande "skitbil".

- Jo, man åker ju rätt så skönt i den här, mycket bättre än i min Matiz, men den måste ju vara jättedyr när den drar så mycket (~0,9 blandat). Denna person betalar alltså av på en nästan ny bil och tycker det är dyrt när min kontant betalda drar ett par deciliter mer roll

- Vafan har du inte kvar Äääärooon för? Den drog ju 1 dl mindre minst!
Att sedan skillnaden i försäkring mellan bilarna gör att man hade fått åka 250 mil/månad i Aeron innan det gått jämnt upp är ju en annan sak smile

Du har jävligt rätt i att folk i gemen inte har något som helst begrepp om faktorerna värdeminskning osv utan bara ser till vad bilar kostar vid pumpen.

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
14 mars 2011
Oh! skön tråd. Jag har en "gammal" Celica supra (mkII) från 85.

Varför? för att jag älskar gamla sportbilar och någonstans måste man ju börja, har ett stort intresse av att hålla den i "ny skick" som den iprincip är nu.
ekonomisk? oh nej, hyffsat billig i inköp, men dyr i delar försäkring och inte minst sagt soppa. (98okt + blyersättnings medel) ~1,5L/mil blandat på sommaren ~0L på vintern ^^ står stilla då i garage.
Utöver att jag gillar gamla bilar så är har supran ett extra stort rum i hjärtat. inte nog med att det är en gammal sportig bil, den har teknik och komfort vilket jag tycker är rätt lyxigt för en 26år gammal bil, med farthållare och div saker inkl härliga sportstolar med en stor valmöjlighet till diverse inställningar bla. klämma fast sig i stolen, kanske inte som att köra en Audi A6:a eller motsvarande med tanke på att motorn hörs långa vägar in i kupén, men det är ju det man skall höra i kupén på en sportbil ! smile

93 Inlägg
14 mars 2011
Tjaa. Man kanske helt enkelt inte har råd?

Hankar sig fram på visstidsanställningar av bemanningföretag och är glad om man får jobba en vecka till..
Sådan är situationen för rätt många i detta avlånga land..

Inte läge att låna till nån bil då inte. men man behöver ändå ha en för att kunna ta sig till jobbet.
Senast redigerat av Hopstadius (14 mars 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 mars 2011
I mitt fall har det inte med förmåga att betala utan en vilja att inte betala. wink
Faktum är jag väljer ofta bil pga sittkomfort, jag är drygt 190cm och har ofta knäskydd. Jag hatar biljävlar som man inte kan få bak stolen i, då köper jag hellre en gammal fullstor bil och får plats. Dessutom vill man ju inte gärna ha mer än 10kg/hk, då blir det dyrt på en ny bil tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

hej vad gör du?
416 Inlägg
14 mars 2011
en gammal 240 kostar de 1000kr att laga, tex..
en ny bil kostar 100000kr att laga, de är skillnaden vrf man kör gammalt ist för nytt wink

"Enda felet på mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar"

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 mars 2011
Anledningen till varför jag kör gammalt är rätt så enkel. Jag studerar heltid och jobbar ca 20% så inkomsterna är inte direkt höga, så jag har helt enkelt inte råd.

Visst, ser man på kostnaderna vad det gäller att konstant behöva laga sin gamla bil så är det ju inte billigt det heller..men känns ändå billigare än att köpa ny bil och behöva betala av den i all evighet.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök